پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 16.02.2015, 9:55

از پوست نارنگی مدد: تور محسن نامجو در اروپا

محسن نامجو خواننده ایرانی مقیم آمریکا، دوره تازه تور هنری خود «از پوست نارنگی مدد» را از ترکیه شروع کرده است.
نامجو تا امروز در پنج شهر آنکارا، استانبول، هامبورگ، لاهه و مونیخ به ترتیب در روزهای ۲۸ و ۳۰ ژانویه و ۶، ۷ و ۱۳ فوریه برنامه اجرا کرده است.
این تور که «از پوست نارنگی مدد» نام دارد، در دو شهر آنکارا و استانبول با استقبال گسترده مخاطب ترک زبان روبه‌رو شده است، به طوری که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان هر دو برنامه، ترک‌زبان بوده‌اند. در آنکارا حدود دو هزار نفر و در استانبول بالای سه هزار نفر در سالن کنسرت حضور داشتند.
علاوه بر این کنسرت نامجو در ترکیه در رسانه‌های این کشور نیز بازتاب خوبی داشته است؛ از روزنامه‌هایی چون «دیلی صباح» گرفته تا سی‌ان‌ان و تلویزیون دولتی ترکیه، درباره آثار این خواننده گزارش نوشته‌اند یا با خود او گفت‌وگو کرده‌اند.
محسن نامجو ترانه‌ای به زبان ترکی ندارد. خودش معتقد است که استفاده از گام می‌نور (گام اصفهان یا بخشی از دستگاه همایون) که در ترکیه به آن «هجاز» می‌گویند، کمک کرده است تا ترک‌زبان‌ها به ترانه‌هایش علاقه‌مند شوند.
او می‌گوید: «شباهت و جادویی که در درجات این گام و چیدمان نت‌های آن وجود دارد طوری است که بدون اینکه شما موزیسین باشید می‌توانید از این آوا لذت ببرید.»

تلفیق موسیقی کلاسیک شرق و غرب
محسن نامجو در چهار شهر سوئد برنامه خواهد داشت.
منصور حسینی یکی از دست‌اندرکاران تور «از پوست نارنگی مدد» در سوئد، معتقد است محسن نامجو موسیقی کلاسیک شرق و غرب را در کارهای خود تلفیق کرده است و این نکته نیز می‌تواند در جذب مخاطب ترک‌زبان تاثیر داشته باشد.
او می‌افزاید: «علاقه‌مندان موسیقی در ایران و ترکیه که دو کشور همجوار هستند با هنرمندان کشور همسایه خود تا حدی آشنا هستند. بر این اساس هنردوستان و قشر روشنفکر ترکیه از دیرباز، همیشه آثار خوانندگان موفق ایران را پیگیری کرده‌اند و آن‌ها را می‌شناسند. محسن نامجو هم یکی از خوانندگان نوآور سال‌های اخیر ایران است و اینکه قشر جوان ترکیه با او آشنا باشند دور از ذهن نیست.»

این فعال فرهنگی درباره مشکلاتی که پیرامون برگزاری کنسرت هنرمندان ایرانی در اروپا وجود دارد می‌گوید: «حق طبیعی مخاطب است که به کنسرت هنرمند مورد علاقه خود برود. بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی، بخصوص با بالا رفتن سن، مایل هستند بیشتر نوستالژی‌های خود را در یک کنسرت پیدا کنند و ترانه‌هایی را گوش بدهند که از آن‌ها خاطره دارند. به همین دلیل ممکن است بار‌ها و بار‌ها به کنسرت خواننده‌ای بروند که ترانه‌های دلخواه آن‌ها را عرضه می‌کند. در چنین شرایطی اما ممکن است از بسیاری نوآوری‌های هنری غافل بمانند.»
به گفته این فعال فرهنگی، اگرچه نسل جوان ایران به طور خاص به نوآوری‌های هنری توجه بیشتری دارد، اما به طور کل، طیف بزرگی از ایرانیان به دستاوردهای جدید موسیقی ایران توجه لازم را ندارند: «بسیاری از ایرانیان با شنیدن نام کنسرت، گمان می‌کنند باید بروند «کنسرت یک هنرمند» و نه «کنسرت آلبوم تازه یک هنرمند». به همین دلیل گمان می‌کنند اگر دو سال پیش به کنسرت هنرمندی رفته‌اند، دیگر با کار او آشنا هستند و لزومی ندارد تا دوباره بروند. در صورتی که در اروپا فرد علاقه‌مند به موسیقی، مایل است کارهای جدید خواننده دلخواه خود را پیگیری و زود‌تر سی دی او را تهیه کند. چرا که هر کنسرت یک خواننده نوآور، با کنسرت دیگر او از جنس گروه نوازنده، صدای ساز‌ها و دستاوردهای هنری تفاوت‌های جدی دارد.»
به عقیده این تهیه‌کننده برنامه‌های هنری در تئا‌تر ملی سوئد، به دلیل اینکه هنرمندان مستقل ایرانی از هیچ حمایتی برخوردار نیستند، تنها راه فعالیت آن‌ها، حمایت مردم از کنسرت‌هایی است که این هنرمندان در کشورهای مختلف برگزار می‌کنند. خریداری سی‌دی آنان به جای کپی و دانلود رایگان نیز ازجمله این حمایت‌ها به شمار می‌رود.
تور «از پوست نارنگی مدد» در شهرهای بروکسل، پاریس، لندن، کارلسکوگا، مالمو، استکهلم و گوتنبرگ در روزهای ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ فوریه برگزار خواهد شد.
محسن نامجو در این تور علاوه بر ترانه‌های جدید، برخی از ترانه‌های قبلی خود را نیز خواهد ‌خواند.
آلبوم «از پوست نارنگی مدد»، شامل آهنگ‌های رضا خان، رودست (لیلا)، آدم پوچ، من مست، نارنگی (خراسانی)، ابر اگر، دردا، بارون، گل ممد و هیچی.
آهنگ‌های این آلبوم را Greg ellis (پرکاشن)، کسری سبکتکین (باس)، سیامک سنایی (گیتار آکوستیک)، Jimmy Mahlis (گیتار کلاسیک)، محمد تالانی (گیتار آکوستیک و الکترونیک)، صبا علیزاده (کمانچه)، محسن نامجو (سه‌تار و آواز) و ممد‌زاده (پرکاشن در بارون).
در تور از پوست نارنگی مدد کسری سبکتکین، حبیب مفتاح، محمد تالانی و کیاوش نورانی نامجو را همراهی می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024