جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.02.2021, 13:30


ایران امروز: یکی از کارکنان کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول به دلیل دست‌داشتن در ترور «مسعود مولوی وردنجانی» بازداشت شد.

روزنامه انگلیسی‌زبان «دیلی صاباح» (Daily Sabah) چاپ ترکیه، روز پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ (۱۱ فوریه ۲۰۲۱) از بازداشت «محمدرضا ناصرزاده»، از دیپلمات‌های کنسولگری ایران در استانبول، خبر داد.

به نوشته «دیلی صاباح»، محمدرضا ناصرزاده، ۴۳ ساله، متهم است اسناد سفر علی اسفنجانی، متهم اصلی قتل مسعود مولوی و فرار مخفیانه او به ایران را فراهم آورده است.

مسعود مولوی در روز ۲۳ آبان ۱۳۹۸ (۱۴ نوامبر ۲۰۱۹) توسط فردی به نام «عبدالوهاب کوچاک» در یکی از خیابان‌های منطقه شیشلی استانبول با شلیک گلوله به قتل رسید.

خبرگزاری رویترز اندکی پس از ترور مسعود مولوی به نقل از مقامات رسمی و امنیتی ترکیه گزارش داد، بر اساس تحقیقات، «دو دیپلمات ایرانی» در این قتل دست داشته‌اند و کنسولگری ایران در ترکیه محل فرماندهی عملیات بوده‌ است.

پلیس و دستگاه قضایی ترکیه از طریق اعترافات «سیاوش اباذری شلمزاری»، به نام «محمدرضا ناصرزاده» دست پیدا کرد. «سیاوش اباذری شلمزاری» یکی از متهمان بازداشت‌شده در ارتباط با ترور مسعود مولوی است که به فرار «علی اسفنجانی» به ایران کمک کرده بود.

دادگاهی در استانبول اوایل این هفته دستور بازداشت «محمدرضا ناصرزاده» را صادر کرد و او بلافاصله بازداشت شد.

ناصرزاده که در بخش ثبت احوال کنسولگری استابنول کار می‌کرد، در بازجویی خود ادعا کرده که هنگام ترور مسعود مولوی در ترکیه نبوده و علی اسفنجانی و دیگر مظنونان را نمی‌شناسد.

«سیاوش اباذری شلمزاری» اعتراف کرده او دیده است پس از آن هواپیمای حامل علی اسفنجانی در تهران فرود آمده، محمدرضا ناصرزاده و فرد دیگری که از آن به نام «حاج آقا» نام برده، اسفنجانی را تحویل گرفته و برده‌اند.

سیاوش اباذری گفته: «اسفنجانی شناسنامه جدیدی با نام عباس داشت. من به حاجی زنگ زدم تا به او بگویم نامش در شناسنامه اشتباه است. وی به من گفت كه با كنسولگری تماس خواهد گرفت و از من خواست كه در هر حال اسفنجانی را به ایران برسانم.»

سیاوش اباذری در اعترافات خود گفته چندین افسر اطلاعاتی ایران نیز در فرودگاه تهران به استقبال اسفنجانی رفته بودند.

مسعود مولوی وردنجانی، دانش‌آموختهٔ مهندسی عمران دانشگاه آزاد نجف‌آباد بود و پیش از خروج از ایران با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در حوزه «امنیت سایبری» همکاری می‌کرد.

او در ژوئن ۲۰۱۸ ایران را ترک کرد و در استانبول مستقر شد. سپس به فعالیت‌های افشاگرانه در شبکه‌های اجتماعی درباره فساد در دولت ایران و نیز نیروی قدس سپاه پاسداران روی آورد.

گفته می‌شود او گرداننده اصلی کانال افشاگر «جعبه سیاه» بود که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به فساد مالی و ترور مخالفان از جمله ترور شخصیت‌های هسته‌ای ایران کرد.

به نوشته دیلی‌صاباح، در همین دوره علی اسفنجانی با مسعود مولوی طرح دوستی ریخت و از این طریق،‌ اطلاعات مربوط به او و فعالیت‌هایش را به دستگاه‌های اطلاعاتی ایران می‌رساند.

همین دوستی اسفنجانی بود که در نهایت و یک سال بعد به ترور مسعود مولوی منجر شد. اسفنجانی هنگام قتل مولوی در صحنه ترور و همراه او بود.

پلیس ترکیه تاکنون جزییاتی از قتل منتشر نکرده ولی سی‌ان‌ان ترک پیشتر گزارش داده بود که پلیس به علی اسفنجانی که پس از ترور به ایران فرار کرده بود به عنوان مظنون اصلی قتل مسعود مولوی مشکوک است.

به نوشته دیلی‌صاباح، تحقیقات پلیس ترکیه نشان می‌دهد که «عبدالواهاب کوچاک» مظنون به قتل مسعود مولوی، با «ناجی شریفی زیندشتی»، رئیس باند قاچاق مواد مخدر و آدم‌کشی‌های سفارشی در ارتباط بوده است.

«ناجی شریفی زیندشتی» به‌خاطر اتهامات سنگین جنایی در ترکیه تحت پیگرد قرار داشت از همین رو توانست به ایران فرار کند و هم‌کنون در ایران زندگی می‌کند و زیر حمایت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی است.

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی حبیب (اسیود) کعبی را نیز با کمک باند ناجی شریفی زیندشتی حبیب کعبی را به استانبول کشاند و در آنجا ربوده و به ایران بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024