-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.09.2021, 8:15

درگیری ۵۰۰ نقطه شهر اصفهان با فرونشست


همشهری

سرانجام سکوت‌ها درباره فرونشست اصفهان شکست و اعلام شد که ۵۰۰ نقطه از این شهر تاریخی درگیر فرونشست است.

۱۷ شهریور روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «ترک بر چهره تاریخ اصفهان» از شرایط وخیم این شهر نوشت و طی آن اعلام شد که فرونشست خیابان میرفندرسکی در دی ۹۸ نشان می‌دهد پل‌های تاریخی با شرایط وخیم فرونشست مواجه هستند. همچنین در این گزارش برای نخستین بار اعلام شد که نرخ فرنشست دشت اصفهان ۴۱ برابر نرخ مجاز جهانی است.

دیروز رضا اسلامی، مدیرکل زمین‌شناسی استان اصفهان، در این‌باره اعلام کرد که زاینده‌رود دیگر مسئله کشاورزان اصفهان و صنعت نخواهد بود، جاری‌نبودن زاینده‌رود حیات یک تمدن و اجتماع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری را به خطر انداخته است.

اسلامی در نشست مجازی «فرونشست زمین، زلزله خاموش و بسیار مخرب در اصفهان» با بیان اینکه دامنه‌های فرونشست از شمال به سمت جنوب شهر در حال نفوذ است، اظهار داشت: با وجود اینکه حدود ۱۰ سال است که فرونشست‌ها را رصد می‌کنیم باورکردنی نیست که فرونشست با سرعت به داخل شهر اصفهان نفوذ کرده، به‌طوری که سقف مسجدجامع عباسی در حد ۱۰‌سانتی‌متر ترک برداشت که ترمیم کردند.

او با اشاره به اینکه آبخوان اصفهان در گذشته از سه منبع تغذیه می‌شد، افزود: بزرگ‌ترین آنها زاینده‌رود بوده است و پس از آن از ارتفاعات سمت شمال اصفهان باقرآباد و آب‌هایی که از سمت میمه وارد آبخوان اصفهان می‌شده است و از سوی دیگر میزان بارندگی سالانه این شهر در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین ۱۰۰تا۱۵۰ میلی‌متر است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان با بیان اینکه آب رودخانه زاینده‌رود از سال ۱۳۷۹ قطع شده است، ادامه داد: از سوی دیگر به حقابه‌داران گفتند از زاینده‌رود برداشت نکنید و از آب‌های زیرزمینی استفاده کنید؛ اتفاقی که امروز در گلپایگان در حال رخ دادن است این است که آب به سمت قم انتقال یافته است و اجازه می‌دادند ۸۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت کنند. سال‌ها پیش نیز اجازه دادند ۴۲هزار حلقه چاه حفر شود و از این آبخوان اصفهان آب برداشت کردند، درحالی‌که آبی واردش نشده است.

اسلامی با اشاره به اینکه بیشترین ضخامت آبرفت‌های اصفهان در سمت حبیب‌آباد و دولت‌آباد، بین ۲۲۰متر تا ۲۵۰متر است و اکنون آب را از این عمق برداشت می‌کنند، خاطرنشان کرد: زاینده‌رود تا حدی می‌تواند چشمه‌ها را تغذیه کند و پس از آنکه این چشمه‌ها گرفته شد دیگر فرقی با خیابان ندارد و این فاجعه‌ای است که به‌دست خودمان رقم خورده است. او گفت: درحالی‌که کارهای خیلی راحت‌تری وجود دارد، به‌دنبال اقدامات سخت می‌رویم و حاضریم ۱۱۰۰کیلومتر از خلیج‌فارس لوله‌گذاری کنیم، آب شور را شیرین کرده و برای هر مترمکعب ۸۰ دلار هزینه کنیم تا ۲۵۰میلیون مترمکعب آب شور را به اصفهان بیاوریم، درحالی‌که زاینده‌رود کنار ماست، می‌توان با تدبیر خیلی راحت آبخوان را زنده نگه داشت.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان تصریح کرد: آبخیزداری‌هایی که بالادست زاینده‌رود انجام می‌شود و مهندسی‌وار نمی‌گذارند ذخیره سد زاینده‌رود افزایش یابد باید از آنها جلوگیری کرد و مانع از برداشت چاه‌های مجاز و غیرمجاز شد، باید جلوی بارگذاری جدید را گرفت؛ برای ۲۵۰میلیون‌مترمکعب آبی که قرار است به اصفهان انتقال یابد ۵۰۰ میلیون مترمکعب برنامه‌ریزی کردند.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی استان اصفهان با بیان اینکه فرونشست، مخاطره‌ای برگشت‌ناپذیر است، افزود: وقتی مرگ آبخوان اتفاق افتد و ذرات خاک متراکم شود و از بین برود، به هیچ عنوان به حالت اولیه بازنمی‌گردد و احیا نمی‌شود. اگر با همین دست‌فرمان پیش برویم این آبخوان نیمه‌جان اصفهان نابود می‌شود و ۲۰‌ سال آینده چقدر نشست خواهیم داشت. دردآور است که در ۴۰ سال چه بلایی سر اصفهان آوردیم.

اسلامی گفت: اصفهان کلانشهری بود که در پهنه‌بندی زلزله جزو مناطق سفید و بسیار کم‌خطر بود؛ اگر زمین‌لرزه اردیبهشت ۱۳۹۲ را به‌یاد داشته باشید، زلزله با شدت ۴.۵ ریشتر در عمق ۵ کیلومتری زمین در اطراف اصفهان رخ داد، امروز همان زلزله اگر با همان شدت تکرار شود دیگر لوسترهای خانه‌ها نمی‌لرزد، بلکه خرابی‌های فاجعه‌باری خواهد داشت زیرا خانه‌های ما سست و درگیر فرونشست شده که نه‌تنها در حبیب‌آباد که در گوشه‌گوشه شهر اصفهان حس خواهیم کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024