-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.03.2024, 11:22

«آژیر قرمز» گرم شدن زمین به صدا درآمد


سازمان جهانی هواشناسی روز سه‌شنبه هشدار داد که تمام رکوردهای جهانی مربوط به تغییرات آب و هوا در جهان طی سال گذشته شکسته شد و این شرایط حتی می‌تواند در سال ۲۰۲۴ بدتر هم بشود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش سالانه «وضعیت آب و هوای جهانی» تصریح کرد که میانگین دمای هوا به بالاترین حد خود طی ۱۷۴ سال گذشته رسیده به طوری که ۱.۴۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوره ماقبل صنعتی شدن است.

بر اساس این گزارش، دمای اقیانوس‌ها به بالاترین حد خود طی ۶۵ سالی رسیده که ثبت شده و ۹۰ درصد دریاها سال گذشته متحمل موج‌های گرما شده‌اند که این مسئله به زنجیره‌های غذایی آسیب می‌زند.

سلسته سائولو، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی که در ماه ژانویه به این منصب برگزیده شد، گفت: «سازمان جهانی هواشناسی آژیر قرمز را برای جهان به صدا درمی‌آورد.»

وی افزود: «آن‌چه در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم، به ویژه در رابطه با گرمایش بی‌سابقه اقیانوس‌ها، عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی و از بین رفتن یخ‌های قطب جنوب، منشاء نگرانی است.»

این مقام سازمان ملل سپس به خبرنگاران گفت، گرم شدن اقیانوس‌ها از این جهت منشاء نگرانی است که «تقریبا غیرقابل برگشت» است و احتمالا هزاره‌ها طول می‌کشد تا شرایط آن مثل سابق بشود.

وی عنوان کرد: «این روند بسیار نگران‌کننده است چرا که ویژگی آب این است که به نسبت جو، گرما را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.»

تغییرات اقلیمی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی به همراه ظهور الگوی آب و هوایی پدیده ال‌نینو، باعث ثبت رکوردهای جهانی طی سال ۲۰۲۳ شد.

عمر بادور، مسئول واحد نظارت بر آب و هوای سازمان جهانی هواشناسی، به خبرنگاران گفت، «احتمال بسیار زیادی وجود دارد» که گرما در سال ۲۰۲۴ رکوردهای جدیدی بر جای بگذارد چرا که به گفته او، سال بعد از ظهور ال‌نینو معمولا گرم‌تر می‌شود.

گزارش روز سه‌شنبه گویای آب شدن شدید یخ‌های قطب جنوب است به طوری که سطح آن یک میلیون کیلومتر مربع کمتر از قبل شده بود که این گستره به وسعت کشور مصر است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024