-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.06.2023, 10:26

بیش از ۲۷ هزار روستا با بحران مواجه هستند


معاون شرکت آب و فاضلاب جمهوری اسلامی از بحران آب در ۲۷ هزار روستای ایران با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون تن خبر داده است.

مجید آقازاده، معاون مهندسی مجموعه دولتی شرکت آب و فاضلاب، گفت که در حال حاضر «۱۳ هزار و ۳۰۰ روستا» با جمعیتی بیش از «یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن»، از داشتن «تاسیسات آب و فاضلاب» محروم هستند.

این مقام دولتی با اعلام اینکه هم‌اکنون «۹۸۰۰ روستا» با «یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن» جمعیت به صورت «خودگردان» آبرسانی و «۱۷ هزار و ۶۰۰» روستا با جمعیت «۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن» دچار «تنش آبی» دارند، از بحران آب در ۲۷ هزار و ۴۰۰ روستای ایران با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون تن خبر داده است.

سرزمین ایران به رقم داشتن منابع آبی گسترده و رودخانه‌های بزرگ، به سبب مدیریت نامناسب و نبود سیاست‌های کلان و جامع در حوزه آب، طی سالیان اخیر با بحران جدی آب مواجه شده است.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی دهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ از گسترش «تنش آبی» به «حدود ۳۰۰ شهر» از جمله برخی از شهر‌های بزرگ و مراکز استان‌های ایران خبر داده بود.

احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی ایران سی و یکم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در توضیح بحران موجود، با اشاره به اینکه «تابستان‌ها بلندتر شده و از خرداد آغاز و در مهرماه به اتمام می‌رسد» و «زمستان‌ها هم گرم‌تر شده‌اند»، هشدار داده بود: «اینها تغییراتی است که رخ داده و به‌تدریج شرایط ‌محیطی را نامتعادل کرده و اکوسیستم را بر هم می‌زند.»

او با بیان اینکه در «۵۰ سال اخیر» ایران چندین میلیارد مترمکعب آب قابل دسترس را از دست داده است، از جمله نتایج مستقیم آن را، «تخریب» محیط‌زیست و «آغاز مهاجرت اقلیمی» دانسته بود.

در این حال، مجید آقازاده، معاون شرکت آب و فاضلاب جمهوری اسلامی مدعی شده است که طرح «جهاد آب رسانی» به روستاهای دارای «تنش آبی»، از سال گذشته آغاز شده و ۱۹ هزار و ۹۷۶» روستای بالای ۲۰ خانوار با جمعیتی حدود «۱۰ میلیون تن» تاکنون زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

روزنامه «شرق» چاپ تهران در شماره چهارم خردادماه ۱۴۰۱ خود با اشاره به گسترش «بحران آب و کشاورزی» در و «کاهش تولید غذا در ایران»، هشدار داده بود که تداوم این روند «به زودی هزاران ایرانی را مجبور به مهاجرت می‌کند.»

این رورنامه در گزارش خود با عنوان «کوچ غذایی»، به استناد گزارش سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، آورده بود که با «تشدید بحران تنش آبی» و «بحران‌های جهانی افزایش قیمت مواد غذایی»، ایران احتمالا «۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی» خود را در سال‌های آتی از دست می‌دهد.

از دیگر سو، در حالی که پیشتر اعلام شد که «تمام شهرهای» استان یزد با «تنش آبی» مواجه شده، حسین جلالی، عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز پانزدهم خردادماه از «تلخ» و «اسیدی شدن» آبخوان‌های استان کرمان خبر داده یود.

بحران شدید بی‌آبی در فلات مرکزی ایران به گونه‌ای است که مصطفی فدایی‌فرد، رئیس «کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران» مهرماه ۱۴۰۰ با انتقاد از نبود «طرح جامع آب مصوب و قابل اتکا در کشور» گفته بود: مناطق وسیعی از ایران در معرض خطر «فرونشست زمین» و «کوچ ناگزیر ۳۷ میلیون» تن به مناطق شمالی و غربی کشور قرار دارد.

در همین راستا، اعظم بهرامی از کارشناسان حوزه انرژی و محیط زیست به بخش فارسی «صدای آمریکا» گفته است که بحران آب «نخستین مساله محیط زیستی» ایران است.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024