-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.03.2023, 11:11

با وجود هشدارها، آبگیری سد چمشیر به‌طور رسمی اعلام شد


با وجود هشدارها درباره پیامدهای آبگیری سد چمشیر و چند روز پس از انتشار عکس‌هایی از آبگیری «مخفیانه» این سد، خبر آبگیری این سد روز دوشنبه، ۲۲ اسفند به‌ طور رسمی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد فاضل، معاون اجرایی طرح سد چمشیر، در مراسمی با حضور «مسئولان استانی» از «موفقیت در مرحله نخست آبگیری این سد با حجم ٣۵٠ میلیون متر مکعب» خبر و به کشاورزان پایین‌دست این سد در خوزستان وعده داد: «با وارد شدن مرحله جدید آبگیری و ذخیره‌سازی مناسب آب، می‌توان در تابستان و پاییز، آبی مناسب را از لحاظ کیفیت و کمی برای آنها تنظیم کرد.»

معاون اجرایی سد چمشیر با تکرار ادعای سایر مقامات جمهوری اسلامی از این سد با عنوان «بزرگترین طرح برق و آبی در کشور» نام برد و ازجمله اهداف ساخت آن را «تولید ۴٨٠ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال» و «ذخیره سیلاب‌ها و استفاده از آب ذخیره‌شده برای توسعه و بهبود فعالیت‌های کشاورزی در استان‌های بوشهر و خوزستان» عنوان کرد.

خبر آبگیری سد چمشیر در حالی امروز به‌طور رسمی اعلام شد که آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد یکم اسفند از «تست آزمایشی آبگیری دریچه‌های» این سد خبر داده و گفته بود که «آبگیری و افتتاح رسمی» آن سال آینده با حضور رئیس جمهور در سفر استانی ‌انجام خواهد شد.

سد چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است و بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست در سال‌ها و به‌ویژه در ماه‌های گذشته بارها درباره پیامدهای آبگیری آن هشدار داده‌اند.

به گفته مخالفان، آبگیری این سد می‌تواند منجر به شور شدن زمین‌های کشاورزی منطقه و تشکیل کانون‌های ریزگرد در بخش جنوب شرقی خوزستان شود.

در همین رابطه حیدر زارعی، عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز، اوایل ماه دی ضمن تأکید بر لزوم تکمیل مطالعات سد چمشیر پیش از آبگیری هشدار داده بود: «اگر سد چمشیر مانند سد گُتوند آبگیری شد و جواب نگرفتیم، راه برگشتی وجود ندارد.»

آقای زارعی هم‌چنین گفته بود که در محاسبه میزان آورد سد چمشیر، کاهش بارش و افزایش برداشت آب‌های زیرزمینی در سرشاخه‌ها در سال‌های اخیر و موضوع انحلال لایه‌های نمکی و گچی در مخزن سد که می‌تواند موجب افزایش شوری شود، در نظر گرفته نشده است.

در همین رابطه محمد درویش، کنشگر محیط زیست نیز اوایل ماه آذر در گفت‌وگو با سایت خبری «رکنا» درباره وقوع «یک فاجعه بزرگ در شرق خوزستان» پس از آبگیری سد چمشیر هشدار داده و گفته بود: «با توجه به حجم زیاد نمک در سازند گچساران شوری آب در پایین‌دست رودخانه زهره ۳۵ درصد بیشتر از شوری رودخانه و دوبرابر شورتر از آب دریا است، حال اگر آب مخزن چمشیر هم به این اضافه شود، شوری را چند ده برابر خواهد کرد.»

آقای درویش در ادامه با اشاره به اختصاص «چند هزار میلیارد تومان» برای ساخت سد چمشیر گفته بود که با آبگیری آن «چند ده هزار میلیارد تومان خسارت دیگر نیز به کشور تحمیل خواهد شد.»

این کنشگر محیط زیست در ادامه افزوده بود: «این سرمایه ملی بوده که از بین بردیم اما این سد می‌تواند تبدیل به یک موزه و آیینه عبرت ملی برای افرادی باشد که تفکر سازه‌ای دارند، اما نباید اجازه دهیم که این سد آبگیری شود.»

با وجود همه انتقادها و اعتراض‌ها برخی فعالان محیط زیست، اوایل ماه اسفند با انتشار عکس‌هایی از آبگیری «مخفی» سد چمشیر خبر داده بودند.

علاوه بر پیامدهای محیط زیستی آبگیری سد چمشیر، تأمین مالی ساخت این پروژه نیز با انتقادهای گسترده‌ای همراه بوده است.

میثم فاضلی، مدیر امور مطالعات چمشیر، روز ۲۶ آذر به سایت خبری «فراز» گفته بود که در این پروژه «از ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در چین که دولت این کشور به ایران باز نمی‌گرداند استفاده و قرار شد برای زنده کردن این پول، چین از این پول به ایران وام دهد. یعنی از پول خودمان به خودمان.»

آقای فاضلی در ادامه افزوده بود که این وام‌دهی نیز به شرط مشارکت چین در پروژه این سد صورت گرفته است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024