يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.08.2021, 12:14

صدای ساز آمریکا در افغانستان بعداً بلند می‌شود


به امریکا ناسزا می‌گویند که چقدر نادانی کرد، چرا افغانستان را تحویل طالبان داد؟ چه بی‌وجدان و بی‌شرافت. اما اتاق فکر قدرتمندترین کشور جهان، مثل اتاق فکر برخی کشورهای پشت کوه قاف! دورهمی مشتی چاپلوسان بی‌هنر نیست، آنها صاحب فکرند، صاحب نظرند، برای نیم قرن آینده برنامه دارند. آمریکا اتفاقی آمریکا نشده.

آمریکایی‌ها مدتهاست متوجه شده‌اند که مشکل و رقیب اصلی آنها چین است و باید برای آن تدبیری همه‌جانبه بیندیشند. خاورمیانه دیگر اولویت اول آمریکا نیست چون دیگر به نفت آن وابستگی ندارد و خودش به مدد استخراج نفت «شیل» جزو صادرکننده‌های مهم است!

آنچه در خاورمیانه برای امریکا اهمیت دارد امنیت اسرائیل و در درجه بعدی امنیت دیگر متحدانش یعنی عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس است. اعراب و اسرائیل بوسیله طرح «صلح ابراهیم» در دوره دونالد ترامپ با یکدیگر به توافق رسیده و درحال گسترش همکاری هستند.

حالا که طالبان از جنس مردم افغانستان است و نابودشدنی نیست استراتژیست‌های آمریکایی بنا دارند که این تهدید را به فرصت تبدیل کنند. به گفته کارشناسان، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار سلاح‌های جنگی پیشرفته تحویل ارتش افغانستان را به طالبان هبه کرد، حالا امارت اسلامی افغانستان مسلط و سرتا پا مسلح است و طالبان از هر وقت دیگری ترسناک‌تر است.

طالبان به‌خاطر عقاید مذهبی در میان اهل سنت افغانستان پایگاه خوبی دارد و از طرف دیگر از قدیم  همه پشتونها اعم از مذهبی و سکولار و کمونیستها معتقد بودند باید همیشه قدرت در کشور در دست پشتونها باشد. حالا طالبان با خیال راحت بدون هیچ واکنش بین المللی امارت اسلامی اعلام می‌کند، همان چیزی که امریکا و متحدانش می‌خواهند.

دولتمردان ایران که تمام دنیا و حوادث را با عینک آمریکاستیزی می‌بینند، فکر می‌کردند با حمایت از طالبان می‌توانند به خروج آمریکا از افغانستان کمک نمایند و به اصطلاح تو دهنی بزرگی به امریکا بزنند، اما آمریکا با مذاکرات اخیر با طالبان، رو دست بزرگی زد.

حالا امریکا با امارت اسلامی افغانستان، با یک تیر «سه هدف» را تعقیب میکند:

هدف اول: ایران
پس از خروج امریکا از افغانستان، طالبان با ایدئولوژی افراطی ضدشیعه و پشت گرمی به بخشی از جامعه اهل سنت ایران در سیستان و بلوچستان که از بی‌توجهی مستمرِ مسئولین ایرانی به تنگ آمده‌اند، به تهدیدی برای حکومت و امنیت ایران تبدیل خواهند شد.

هدف دوم: چین
طالبان به خاطر ماهیت ایدئولوژیکی که دارد، پس از استقرار حکومت در افغانستان، به‌خاطر ریشه‌ها و پیوندهای ایدئولوژیکی که با مسلمانان استان سین کیانگ چین دارد به مشکلی برای چین تبدیل خواهد شد. ایغورها همین الان هم به تکاپو افتاده‌اند، دولت چین از هراس، اولین کشوری بود که خواهان روابط خوب با طالبان شد، اما امارت اسلامی سین کیانگ مایه تشویش و روانپریشی پکن نشینان‌شده، چین خیلی زود متوجه خطر بزرگ شده.

هدف سوم: روسیه
طالبان به همان دلایل ایدئولوژیکی که او را به حمایت از مسلمانان چینی وادار می‌کند، به حمایت از مسلمانان چچن که مدتهاست تحت ستم و سرکوب روسیه هستند، برخواهد خاست. چچن‌ها بعد از جنگ افغانستان بیشترین کشتار را از ارتش روسیه گرفته است، کوهستان‌های سخت چچن و جنجگویان القاعده و داعش چچنی خواب را از کرملین نشینان خواهند ربودو

امارت اسلامی چچنستان
بیاد داریم که بسیاری از سربازان طالبان، القاعده و داعش از اهالی همین مناطق سین کیانگ در چین و چچن روسیه هستند و طبیعتاً پس از امارت اسلامی افغانستان، حالا فیل آنها به یاد هندوستان خودشان خواهد افتاد، امارت اسلامی رویای زیبایی برای آنهاست.

نتیجه
آمریکا قدرتش را متوجه چین کرده است، اما منطقه خاورمیانه را با ناآرامی‌های مداوم، مشغول خواهد کرد تا مدتها خودش با خودش ور برود و دردسر درست نکند. مطابق طرح آمریکایی‌ها، ناآرامی‌ها مدتی موجب دل‌مشغولی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین می‌شود و در عوض موجب «امنیت بیشتری برای اسرائیل» خواهد شد و دو رقیب آمریکا (روسیه و چین) را مشغول می‌کند تا همچنان نشان تنها ابرقدرت کره زمین را با خیال راحت به سینه بزند.

در تمام این جنگ افروزی‌های افراطیون در افغانستان، عراق، سوریه هیچوقت تهدیدی از سوی طالبان داعش القاعده و... علیه اسرائیل مشاهده نشد! دستاورد دیگری که (در بلند مدت) از این ناآرامی‌ها نصیب آمریکا و غرب خواهد شد، گسترش دین‌گریزی و تقویت سکولاریسم در اذهان مردم منطقه است.

اینک، شب آبستن است تا چه زاید سحر..!!؟ کابوی‌ها آمریکایی کابوس بدی برایمان در نظر دارند.

با ویرایش و تغییرات مطالعات راهبردى آمريكا




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024