جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.07.2021, 23:49

مردم خوزستان؛ چه را بخواهند و از چه بگریزند


ناصر کرمی

در خطاب به مردم خوزستان؛ چه را بخواهید و از چه بگریزید

۱- محیط زیست همه مسئله خوزستان نیست. آب هم همه مسئله محیط زیست در خوزستان نیست. آگر چه بی آبی الان به دردبارترین رنج خوزستان تبدیل شده است. اما مسئله اصلی نه فقط چهل سال توقف طرح های توسعه و بلکه حتی ویران شدن زیرساخت ها و طرح های قبلی است. برای نجات مردم، خوزستان باید به صورت آشکار و ملموس شاهد اجرای یک برنامه جامع توسعه اقتصادی باشد. پس به عنوان اصلی ترین مطالبه، توسعه بخواهید.

۲- مشکلات خوزستان جدا از دیگر مشکلات مردم ایران نیست. هر چه هست در هر جای ایران، حاصل عملکرد یک حاکمیت واحد است. نه فقط برای خوزستان، برای همه ایران توسعه بخواهید.

۳- نگذارید تقلیل‌گرایان و نادانان شما را فریب بدهند. بی آبی خوزستان ناشی از طرح های انتقال آب نیست. انتقال آب بد است و نباید انجام شود و قطعا خوزستانیها باید بجنگند علیه انتقال آب های این استان، اما آبی که هم اکنون از سرچشمه های رودخانه های خوزستان به جاهای دیگر منتقل می شود آنقدر نیست که بگوییم وضعیت موجود حاصل غارت آبهای استان است. اشاره مکرر رسانه های تبلیغاتچی بر پروژه های انتقال آب صرفا در جهت پوشاندن مسئله اصلی یعنی توسعه نیافتگی یکی از قطب های انرژی جهان است. پس بر مسئله اصلی متمرکز بمانید و توسعه بخواهید.

۴- تجزیه طلبان و قومگرایان افراطی اسب تروای سیستم امنیتی نظام هستند برای انداختن شما در دام سرکوب. از آنها فاصله بگیرید. واقعی ترین شکل مطالبات هویتی و قومی نیز در وهله اول در یک جامعه توسعه یافته قابل تحقق هستند. پس حتی اگر از تبعیض های قومی رنج می برید “عجالتا” بهانه سرکوب به حاکمیت ندهید و به جای بحث های انحرافی توسعه بخواهید.

۵- صدای شهرنشینان بلندتر از روستاییان و عشایر است. از سوی دیگر تامین مطالبه آبی شهرنشینان یعنی آب شرب بسیار آسانتر از تامین آب کشاورزان و دامداران است. آبرسانی به شهرها نباید باعث فراموشاندن روستاییان و عشایر شود. پایداری اجتماعی فقط با توسعه متوازن برای همه حاصل می شود. مسئله خوزستان را تقلیل ندهید فقط به مشکل سکونتگاه خودتان و متحد و همدل برای همه توسعه بخواهید. 

۶- هر خشونتی عملا خدمت بزرگی است به ماشین سرکوب. پرهیزاندن جوانها و داغ دیدگان از خشونت، آن هم در آن فضای عشیره ای خوزستان البته دشوار است. اما مطمئن باشید صدای اعتراضات مسالمت آمیز که توسط گروه بیشتری از مردم همراهی شود بلندتر شنیده می شود. از خشونت پرهیز کنید، دنبال تقاص فوری نباشید و مسالمت جو و پرشمار توسعه بخواهید.

۷- فراموش نکنید بیکاران پرشمارتر از کارگران و کارگران در خوزستان پرشمارتر از کشاورزان هستند. بیکاران ناامیدتر از بقیه اند. کارگران یا در معرض بیکاری هستند، یا درآمد آنها هرگز تکافوی یک زندگی آبرومند را نمی کند. اگر اعتراضات آبی می خواهد در خوزستان به جایی برسد باید همراه شود با اعتراضات کارگری. آب باشد اما اکثریت جمعیت بیکار باشند و فقیر مشکل چندانی حل نخواهد شد. متحد باشید و برای همه استان توسعه بخواهید.

۸- با تانکر هیچ چشم اندازی سیراب نمی شود. آب را در رودخانه ها بخواهید. همین امروز نه اینکه تعلیق به محالتان کنند با فریب. باید آب رها شود توی کارون و دز و کرخه تا چشم انداز خوزستان جان بگیرد. در کوتاه مدت هم شدنی است. با پافشاری بر پرآبی رودخانه ها مطالبه واقعی را پی بگیرید و توسعه بخواهید.

۹- نگذارید با پیش فروش آب پاییز و زمستان فریبتان بدهند و صدایتان را که هم اکنون تمام جهان شنیده است فروبخوابانند. نخواهید که پاییز با بیکاری کشاورزان همراه شود زمستان با سیلهای ویرانگر و بهار با ریزگردها بیاید و تابستان دوباره با تشنگی. حل قطعی مشکلات اصلی چشم انداز را بخواهید و توسعه بخواهید.

۱۰- توسعه بخواهید. فقط توسعه بخواهید.


کانال تلگرام نویسنده




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024