سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.09.2019, 8:43

فراخوان، برای افزایش بینش اقتصادی ایرانیان


میثم هاشم‌خانی

از اوایل امسال به همراه تعدادی از اقتصاددانان جوان، بر طراحی پروژه‌ای متمرکز هستیم برای ارتقای بینش و دانش اقتصادی ایرانیان؛ پروژه‌ای با تمرکز بر ارائه بینش اقتصادی در قالب «بسته‌بندی جذاب و ساده‌فهم» و با هدف جلب مخاطب انبوه، که ان‌شاء... در زمستان ۹۸ رونمایی می‌شود.

ما طراحان این پروژه، فکر می‌کنیم که تنها راه موثر برای باز کردن گره‌های کور متعددی که در سیاست‌گذاری اقتصادی کشورمان می‌بینیم، ایجاد جهشی محسوس در بینش اقتصادی «بخش بزرگی» از مردم است. ما معتقدیم صرف‌نظر از اینکه کدام گروه سیاسی بر سر قدرت باشد، «میانگین» کیفیت سیاست‌های کلان اقتصادی، تابع «میانگین» دانش اقتصادی عامه مردم خواهد بود.

ما تصور می‌کنیم بخشی از تفاوت میان ایران با اقتصادهای توسعه‌یافته، به «میانگین» سواد اقتصادی عامه مردم مرتبط است و نه به «میانگین» سواد اقتصادی سیاست‌گذاران. افزایش «میانگین» دانش و بینش اقتصادی ایرانیان باعث می‌شود که عامه شهروندان بتوانند منافع اقتصادی خود را به درستی تحلیل کرده و سپس بجای صرف انرژی عظیم برای انواع غر زدن، سیاست‌های صحیح اقتصادی را با قاطعیت از سیاست‌گذاران کلیه طیف‌های سیاسی مطالبه کنند.

مثال اول: اگر عامه ایرانیان بدانند که هم‌اکنون ۹۰ کشور جهان به تکنولوژی «تورم زیر ۳ %» رسیده‌اند، اگر بخش بزرگی از شهروندان بدانند که تورم فعلی ایران حدود ۱۵ برابر عراق است و حدود ۱۰ برابر تورم افغانستان، اگر عامه مردم بدانند که تک‌تک ۹۰ کشوری دارای تورم زیر ۳ درصدی این هدف را با واگذاری کامل مسئولیت کنترل تورم به رئیس‌کل بانک مرکزی محقق کرده‌اند، اگر عامه مردم مطالبه‌گری خود از سیاست‌گذاران را حول این واقعیت علمی شکل دهند که تورم صرفا محصول رشد نقدینگی (یا به قول خودمانی، همان چاپ اسکناس) است و در نتیجه خاموش کردن آتش تورم فقط با خاموش کردن ماشین چاپ پول در بانک مرکزی محقق می‌شود، آن وقت صرف‌نظر از سطح دانش سیاست‌گذاران ارشد کشور و صرف‌نظر از اینکه کدام گروه سیاسی قدرت را در اختیار داشته باشد، نهایتا سیاست‌گذاران مجبورند برنامه جامعی برای رسیدن به تورم زیر ۳ % طراحی کرده و الزامات علمی آن را هم با مشاوره خبره‌ترین متخصصان (در حوزه اقتصاد، مدیریت، سیاست‌گذاری و امثالهم) طراحی کنند.

مثال دوم: اگر بینش اقتصادی اکثریت ایرانیان درباره روش‌های «کاهش پایدار فقر و نابرابری» اصلاح شود، اگر عامه مردم بجای مدام غر زدن، از سیاست‌گذاران مطالبه کنند که فقرزدایی پایدار در استان‌های مرزی کشور را به سادگی و با معاهده تجارت آزاد با کشورهای همسایه پیگیری کنند، اگر بخش بزرگی از شهروندان از سیاست‌گذاران مطالبه کنند که بهبود سرعت اینترنت در مناطق محروم کشور را به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین تضمین‌ها برای کاهش پایدار نابرابری پیگیری کنند، اگر عامه شهروندان این بینش را داشته باشند که کاهش پایدار فقر در گروه تولید انبوه شغل است و تولید انبوه شغل هم صرفا با آسان‌سازی سرمایه‌گذاری در کشور (برای ایرانیان مقیم داخل و خارج کشور و نیز برای سرمایه‌گذاران خارجی) حاصل می‌شود، اگر اکثریت مردم بدانند که اختصاص انبوه بودجه بیت‌المال در قالب دلار ارزان و سکه طلای ارزان و فروش گاز ارزان به پتروشیمی‌ها و امثالهم معمولا فقط به توزیع انبوه «یارانه سیاه» در قالب رانت‌های تبعیض‌ساز منجر می‌شود، آن وقت صرف‌نظر از اینکه کدام گروه سیاسی قدرت را در اختیار داشته باشد، نهایتا سیاست‌گذاران مجبورند نگاهی علمی (و نه پوپولیستی) را برای کاهش پایدار فقر و نابرابری اجرا کرده و الزامات علمی آن را هم با مشاوره خبره‌ترین متخصصان طراحی کنند.

ما معتقدیم در قبال این مثال‌ها و انبوه مثال‌های مشابه، بجای انتخاب ساده‌ترین کار یعنی غر زدن به زمین و زمان، باید به ارتقای بینش اقتصادی ایرانیان بپردازیم. در نتیجه از ابتدای امسال به همراه تعدادی از اقتصاددانان جوان بر طراحی پروژه‌ای متمرکز شده‌ایم برای تولید محتوای تحلیلی اقتصادی، با «بسته‌بندی جذاب و ساده‌فهم» و با هدف جذب مخاطب انبوه. این پروژه ان‌شاء... در زمستان امسال رونمایی خواهد شد.

شما می‌توانید به این روش‌ها از پروژه ما حمایت کنید:

۱. حمایت مالی (در قالب تامین قسمتی از هزینه‌های پروژه در قالب وام یک‌ساله)

۲. حمایت فنی (مثال: تولید موشن‌گرافی حرفه‌ای)

۳. فوروارد این پست در یک گروه تلگرامی

اگر مایل به حمایت از پروژه ما در قالب یکی از روش‌های بالا هستید و نیاز به اطلاعات تکمیلی دارید، در پیام خصوصی اطلاعات تکمیلی را تقدیم خواهم کرد.

به امید توفیق در توسعه ایرانی آباد و پرنشاط / میثم هاشم‌خانی

تماس با نویسنده: @hashemkhany




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024