دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.05.2019, 16:10

آیا میترا استاد پرستو بود؟


امیر فرشاد ابراهیمی

بخش فارسی ایران بریفینگ
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸

محمدعلی نجفی، شهردار تهران، به قتل همسر خود اعتراف کرده است. روز سه‌شنبه خبر رسید که میترا استاد (میترا نجفی)، همسر دوم محمدعلی نجفی در محل سکونتش در سعادت‌آباد تهران به قتل رسیده است.

آقای شهریاری افزود: لحظاتی قبل محمدعلی نجفی به پلیس آگاهی تهران مراجعه کرده و خود را تسلیم مأموران کرد.

محمدعلی نجفی از شهریور تا اسفند ۱۳۹۶ شهردار تهران بود، اما در آخرین روزهای این سال استعفا کرد و بررسی کناره‌گیری او به جلسات شورای شهر تهران در سال بعد موکول شد و در آغاز سال ۹۷ اعضا با استعفای او موافقت کردند.

پس‌ازآن بحث همسر دوم پیش آمد و پس از شایعاتی که دربارهٔ درست بودن یا نبودن این خبر و صیغه‌ای یا عقدی بودن ازدواج آن دو مطرح شد میترا استاد به‌عنوان همسر عقدی وی با خبرنگاران گفت‌وگو کرد.

میترا استاد در آخرین مصاحبه خود در واکنش به انتقادها از این ازدواج به رسانه‌ها گفته بود: «عاشق شدیم و ازدواج کردیم؛ هر فردی می‌تواند عاشق شود و ازدواج کند، بنده عقدنامه دارم و حتی اگر صیغه هم بودم مشکلی نداشت».

ماجرای ازدواج دوم نجفی پیش‌تر خبرساز شده بود. یک کانال تلگرامی عکس‌هایی از نجفی و همسر دومش را منتشر کرده بود که این عکس‌ها انتقادات تند اصول‌گرایان را به دنبال داشت. این ماجراها هم‌زمان بود با استعفای نجفی از شهرداری تهران و این شائبه را تقویت می‌کرد که دلیل استعفای نجفی همین ماجراها باشد اما بعد اعلام شد که نجفی به علت بیماری از شهرداری تهران استعفا داده است.

انتصاب او آغاز پرسروصدایی در شهرداری تهران داشت و نهادهای بسیاری همچون سپاه پاسداران، نیروی هوایی ارتش، ستاد اجرایی فرمان امام و… را به غصب اموال و اختلاس در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف متهم کرد از همان ابتدا مورد غضب قرار گرفت.


آغاز روابط مخفیانه میترا استاد با نجفی

شروع شهرداری نجفی مصادف است با آغاز ارتباطات مخفیانه میترا استاد با او!

میترا استاد در سال ۹۶، برای بازی در فیلم «واران» از مرکز کرمانشاه در بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی سراسر کشور موردتقدیر قرار گرفت.

استاد همچنین در فیلم سینمایی «دختر شاه پریون» به کارگردانی کامران قدکچیان به ایفای نقش پرداخته بود.

استاد که پیش‌تر یک ازدواج ناموفق داشته و حاصل این ازدواج یک پسر بود به همراه خانواده پدری‌اش از سال ۱۳۸۹ از کرمانشاه به اسلامشهر نقل‌مکان می‌کنند او در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر از اسلامشهر کاندیدا شده بود.

او اگرچه کاندیدای مستقل بوده است اما حمایت‌های ضمنی نوروزی امام‌جمعه اسلامشهر را با خود داشت این ایام مصادف است با حضور پررنگ او در مجامع مختلف اسلامشهر همچون دارالقرآن اسلامشهر و یا کانون فرهنگی اسلامی بلاغ (وابسته به سپاه اسلامشهر) او در انتخابات شورای اسلامشهر شانس رقابت نمی‌یابد اما پس‌ازآن در چرخشی عجیب اصلاح‌طلب می‌شود و با حضور در جلسات اصلاح‌طلبان و حتی جلسات نیروهای ملی مذهبی ازجمله جلسات سخنرانی و دعای کمیل در منزل حبیب‌الله پیمان سعی می‌کند برای خود ماهیت اصلاح‌طلب بودن رقم بزند، او در همین زمان شروع به نزدیک نمودن خود به محمدعلی نجفی می‌نماید این در حالی است که در این زمان او یک دفتر مقاطعه‌کاری در تهران خیابان عباس‌آباد ایجاد می‌کند و در مناطق مختلف تهران کارهای اقتصادی با شهرداری تهران انجام می‌دهد همچون نوسازی پارک ساعی و نام نوشته‌های حیوانات در این پارک و یا رنگ کردن صندلی و سطل‌های زباله پارک رضوان در خیابان قصرالدشت تهران.

او در این زمان متهم به کارچاق‌کنی برای مناطق مختلف شهرداری تهران شده است بعدها از او گفتگوی تلفنی‌ای منتشر شد که صحت این ادعا را ثابت می‌کرد، در این ایام میترا استاد به محمدعلی نجفی نزدیک شده بود و آغاز ارتباطات مخفیانه استاد با محمدعلی نجفی در این زمان است، فساد میترا استاد و دلالی وی برای پیمانکاری در مناقصه‌های شهرداری‌ها به شورای شهر تهران هم کشیده می‌شود و شورا به شهردار تهران تذکراتی را می‌دهد اما محمدعلی نجفی آن‌ها را نمی‌پذیرد.

در همین ایام برادر میترا استاد به‌عنوان مشاور شهردار تهران در امور فوق‌برنامه مشغول به کار می‌گردد، اولین کار برادر استاد برگزاری جشن تولد محمدعلی نجفی در هتل اسپیناس تهران بود که با رقص و پای‌کوبی میترا استاد در وضعیت پوششی عجیب اولین حضور بی‌پرده محمدعلی نجفی و میترا استاد بود.

پس‌ازآن دیگر میترا استاد به‌صورت علنی در کنار محمدعلی نجفی و برادرش دیده می‌شد، نجفی همچنان وجود هرگونه ارتباطی با میترا استاد را کتمان می‌کرد و همچنان او را خواهر مشاور خود معرفی می‌کرد درحالی‌که در مراسم سال نوی میلادی میترا استاد بدون حضور برادرش در کنار او دیده می‌شد و در ردیف اول نشسته بود.

روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ زلزله‌ای به بزرگی حدود ۵٫۲ ریشتر در حدفاصل استان‌های تهران و البرز، حوالی مشکین‌دشت را لرزاند. نجفی که شهردار تهران بود تا ظهر روز بعدش از زلزله خبر نداشت و پیامی نداد. او روز بعد در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که از نخستین دقایق وقوع زلزله، یعنی از نیمه‌شب چهارشنبه باخبر بوده و حضورداشته، ولی هفته بعدش اعلام کرد که از نخستین دقایق صبح پنجشنبه در جریان زلزله بوده است. شایع شد که او در هنگام زلزله با میترا استاد در کیش بودند.

اینکه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از چه زمانی وارد این رابطه شده است جوابش مشکل است آیا از ابتدا میترا اسدی با عاملیت اطلاعات سپاه پاسداران به محمدعلی نجفی نزدیک شده؟ اگرچه اکنون می‌شود تا حدود زیادی گفت بله اما همچنان محل شک و شبهه است.

با شدت یافتن حملات محمدعلی نجفی علیه سپاه پاسداران در مورد تصاحب زمین‌های در اختیار شهرداری و فساد مالی بین سپاه پاسداران و شهرداری تهران در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف حملات سپاه نیز علیه او شدت می‌گیرد.

مراسم برج میلاد

در پی برگزاری مراسمی به مناسبت «روز زن» در برج میلاد تهران که در آن چند کودک دختر به رقص جمعی پرداخته بودند انتقاد اصولگرایان جمهوری اسلامی از نجفی شدت یافت و دادستان کل کشور رسماً خواستار «تعقیب قضایی» مسئولان این مراسم شد.

این مراسم توسط شهرداری تهران و با محوریت آقای استاد مشاور فرهنگی و فوق‌برنامه شهردار تهران (برادر میترا استاد) برگزارشده بود.

چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ به نقل از روابط عمومی دادستانی کل ایران خبری اعلام شد که طی حکمی از سوی محمدجعفر منتظری، «مسببین» اعمال «خلاف عفت عمومی» در این مراسم که روز سه‌شنبه در برج میلاد تهران برگزار شد باید به‌سرعت «تحت تعقیب قضایی» قرار گیرند.

ازجمله خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، دراین‌باره نوشت:‌ «در بخشی از این همایش، چند دختر روی سن رفته و مقابل شهردار تهران شروع به رقصیدن می‌کنند».

همین خبرگزاری به متنی انتقادی اشاره‌کرده که حمید رسایی، نماینده تندرو و سابق مجلس، نوشته و در آن می‌گوید: «مدیرانی که این‌چنین با الگوهای دینی و ملی ما بازی می‌کنند، با بیت‌المال و فرصت خدمتی که در اختیارشان است، بدتر رفتار خواهند کرد».

محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران در واکنش به حملات رسانه‌های اصولگرا توییت کرده است: اسلام دین عزا نیست، اسلام دین شادی، نشاط و زندگی است اما باید شئونات و چارچوب‌ها در شادی هم رعایت شود و این خود یک هنر است» او در خاتمه اما افزوده بود امروز طی ابلاغیه‌ای تأکید کردم همه همکارانم در شهرداری موظف هستند شئونات و ارزش‌ها را در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری رعایت کنند.

اختلافات نجفی با سپاه و بازداشت موقت وی

در همان ایام اوج اختلافات سپاه پاسداران با محمدعلی نجفی در شهرداری تهران بود.

یکی از این اختلافات عمده به منطقه‌ای در ضلع شرقی پارک چیتگر در خروجی پمپ گاز چیتگر در بزرگراه تهران – کرج مربوط می‌شد که در سال ۱۳۹۱ توسط خانواده آیت‌الله ملاعلی کنی مجموعه‌ای ۴۰ هکتاری به شهرداری تهران برای استفاده و رفع نیازهای عمومی واگذارشده است، در اواخر شهرداری محمدباقر قالیباف این مجموعه «اردوگاه شهید میرحسینی» نام‌گذاری می‌شود و سپاه از قالیباف می‌خواهد این مجموعه را موقتاً در اختیار سپاه پاسداران بگذارد که با مخالفت شورای شهر مواجه می‌شود، اما آن‌طور که ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ محمدعلیخانی عضو شورای شهر تهران در سی و ششمین جلسه شورای شهر اظهار کرده است: این مجموعه که متعلق به شهرداری تهران است در دوره مدیریت جدید شهرداری به همراه اموال داخل آن به‌صورت قهری و با دخالت نظامی سپاه پاسداران آن را تصاحب کرده است.

سپاه پاسداران با شروع شهرداری نجفی نه‌تنها این منطقه را «منطقه نظامی» نامیده بلکه در اطراف این مجموعه نیز با حصار کشی مانع خدمات‌رسانی شهرداری تهران شده است.

«علی نوذرپور» شهردار منطقه ۲۲، همان زمان خطاب به نجفی شهردار وقت تهران نوشت که از عبور و مرور به زمین‌هایی که در این محدوده به پست برق و تصفیه‌خانه فاضلاب اختصاص داده‌شده، ممانعت به عمل می‌آید.

محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۹۶ در همین رابطه خطاب به سردار محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه نوشته است: صبح روز جمعه ۲۸ مهرماه ۱۳۹۶ «تعدادی از اشخاص که خود را منتسب به سپاه پاسداران عنوان می‌کنند، بدون هماهنگی قبلی، غیرمنتظره و بدون رعایت اصول انضباطی و رعایت سلسله‌مراتب فرماندهی و کسب مجوز، به‌صورت قهری و با اخراج کارکنان و نیروهای یگان حفاظت شهرداری مستقر در اردوگاه در این مکان استقراریافته‌اند.»

نجفی در بخش دیگری از نامه‌اش به جعفری می‌نویسد: «تاکنون شهرداری تهران بنا بر رعایت مصالح کشور و این نهاد انقلابی از انعکاس این موضوع در مجامع مختلف جلوگیری کرده است» او همچنین به «درز کردن خبر» اشاره می‌کند: «متأسفانه اخیراً اخباری به بیرون درز کرده و دریکی از جلسات خصوصی شورای شهر نیز موضوع سؤال قرارگرفته است و بیم انعکاس آن در سطح وسیع‌تر می‌رود.»

یکی دیگر از اختلافات فاحش سپاه پاسداران با محمدعلی نجفی تلاش او برای پیگیری فسادهای مرتبط با سپاه به‌ویژه هولدینگ اقتصادی یاس بود.

یک هفته پس از تعقیب قضایی شهردار تهران و برگزارکنندگان مراسم روز جهانی زن به دلیل رقص چند دختر خردسال، روز ۲۳ اسفندماه گزارش‌هایی درباره استعفای وی منتشر شد.

در همان زمان خبر از بازداشت شبانه و چندساعته محمدعلی نجفی توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با مجوز دادستانی تهران منتشر شد.

علی مطهری در کانال تلگرامی خود از «برخورد تحقیر آمیزانه نهادهای امنیتی و دادستانی با نجفی» خبر داد.

در این بازداشت حتی به محمدعلی نجفی اجازه داده نمی‌شود او لباس برتن کند و باهمان لباس‌خواب او را به مکانی می‌برند و پس از نمایش فیلمی برای او، وی را در خیابان گاندی تهران رها می‌کنند، اطلاعات زیادی ازآنچه بین نجفی و مأموران امنیتی سپاه پاسداران گذشته در دست نیست اما نجفی به چند فرد مورد اعتماد خود اطلاع می‌دهد که فیلمی از روابط خصوصی او با میترا استاد در اتاق‌خوابشان برای او نمایش داده‌اند و از او خواسته‌اند تا یک هفته بعد استعفا دهد.

نجفی در خلال همین یک هفته میترا استاد را به عقد رسمی خود درمی‌آورد و از شهرداری تهران نیز استعفا می‌دهد.

همان زمان بهاره آورین عضو شورای شهر تهران در کانال تلگرامی خود «مخالفت و فشارهای اطلاعات سپاه» را از دلایل اصلی استعفای آقای نجفی اعلام کرده است.

به گفته خانم آروین، قبل از انتخاب آقای نجفی «یکی از نهادهای امنیتی به روسای دوره موقت و رسمی شورا پیغام دادند که حضور نجفی در شهرداری تهران برایشان قابل‌پذیرش نیست …و در صورت پذیرش سمت شهردار توسط او، پرونده‌هایی از فعالیت‌های سالیان قبل او به دادگاه ارجاع خواهد شد».

این عضو شورای شهر همچنین از «رفتارهای تحقیرآمیز» با شهردار تهران که ازجمله آن‌ها «بازجویی» از او توسط «جوانی بیست‌وچندساله» و آزادی با قرار کفالت است خبر داد.

در همان حال محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران گفت که «نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که استعفای نجفی را فقط به بیماری ربط دهند».

مصطفی تاج‌زاده عضو حزب جبهه مشارکت در توییتی تلویحاً دلیل استعفای محمدعلی نجفی را فشارهای رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش دانسته است.

محمد نعیمی‌پور، عضو «حزب اتحاد ملت» از «تهدیدها» و «فشارهای» برخی نهادها به آقای نجفی برای قبول نکردن سمت شهرداری سخن گفته بود.

وی همچنین اعلام کرده بود که «بزرگان» حزب کارگزاران سازندگی نیز معتقد بوده‌اند که آقای نجفی باید استعفا دهد.

بااین‌حال غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن رد این ادعای آقای نعیمی‌پور درعین‌حال گفت: «ما گاهی پیشنهاد کردیم ایشان شهردار شود و گاهی پیشنهاد کردیم که ملاحظات دیگر را در نظر بگیرند».

علی مطهری نایب‌رئیس مجلس به دنبال استعفای نجفی از شهرداری تهران یادداشتی را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و در آن این استعفا را نشانه‌ای از «حاکمیت دوگانه» دانست و آن را «وهن نظام» خواند.

ماجرای برکناری آقای نجفی از شهرداری تهران موجب وهن جمهوری اسلامی شد. بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی که از ابتدا مخالف تصدی این پست توسط آقای نجفی بود با اهرم‌های قدرتی که در دست داشت ایشان را مجبور به استعفا کرد و وقتی شورای شهر تهران با استعفای او مخالفت کرد شورا را تهدید کرد.

مشخص بود بسیاری از اصلاح‌طلبان ازآنچه بین سپاه پاسداران و محمدعلی نجفی و میترا استاد گذشته است مطلع هستند اما به‌صورت علنی آن را بیان نمی‌کنند، آن‌ها به‌یک‌باره دفاع جانانه خود را از نجفی نه کاهش که متوقف کردند.

هم‌زمان به‌یک‌باره میترا استاد به‌صورت خودسرانه، خبر ازدواج خود با نجفی را رسانه‌ای کرد و «نجفی» را در موقعیتی قرارداد که این خبر را در اینستاگرام خود تأیید کند و محمدعلی نجفی نیز پس‌ازآن در اواسط آبان ۱۳۹۷ در اینستاگرام خود ضمن انتشار عکسی از خود و میترا استاد نوشت: بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم او اکنون ازدواج دوم خود را علنی کرد.

این ازدواج در میان خانواده و همسر اول محمدعلی نجفی و اصلاح‌طلبان حامی وی به‌شدت مورد شماتت قرار گرفت.

محمدعلی نجفی پس از استعفا و ازدواج دوم ناگهانی‌اش عملاً در بایکوت خبری و سیاسی رفته بود. شب گذشته میترا استاد پیامی به خبرنگاری که با او وعده مصاحبه مفصل داشت می دهد و می گوید منصرف شده اما در همان ساعات به قتل می رسد و صبح امروز خبر ترور میترا استاد منتشر شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024