چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 1 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.02.2019, 21:56

معمای نخست‌وزیر سوئد


مصطفی تاجزاده

کارل بیلت نخست‌وزیر و وزیرامورخارجه سابق سوئد و رئیس کنونی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، ضمن مخالفت با دو درخواست معاون رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «اروپا از توافق هسته‌ای خارج شود» و نیز «پاریس و لندن و برلین سازوکار تسهیل تجارت با ایران را تعطیل کنند»، به طرح معمای زیر پرداخت:

«آیا واقعا به نفع آمریکاست ایران همه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را که طبق برجام ممنوع شده‌اند، از سر بگیرد؟ اما به نظر می‌رسد که این روند واقعا هدف سیاست آمریکاست. هیچ راه عقلانی دیگری برای تفسیر درخواست‌های مایک پنس در ورشو و مونیخ وجود ندارد...تنها توضیح عقلانی برای درخواست او از اروپا این است که آمریکا می‌خواهد برای یک تقابل مستقیم و نظامی با ایران بهانه ایجاد کند. اگر تهران از برجام خارج شود و فعالیت‌های متوقف‌شده فعلی را از سر بگیرد، آدم می‌تواند کاملا مطمئن باشد صداهایی ( نه فقط در تل‌ آویو) بلند خواهد شد که ادعا می‌کنند بمب هسته‌ای نزدیک است و اقدام نظامی فوری باید انجام شود».

وی همچنین با یادآوری توئیت نتانیاهو که «هدف نشست ورشو آمادگی برای «جنگ با ایران» است»، اعلام کرد: «در عربستان هم ممکن است صدا‌هایی برای تحریک تقابل نظامی با ایران بلند شود».

او بر اساس چنین تحلیلی پیش‌بینی کرد؛ «این درخواست‌ها، احتمالا اروپایی‌ها را به متقاعد کردن ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای مصمم‌تر خواهد کرد. لغزش به سمت جنگ، قطعا به نفع اروپا نیست»، زیرا «ما اروپایی‌ها [بر خلاف ایالات متحده] با اقیانوسی عظیم از خاورمیانه جدا نشده‌ایم. ما قطعا از هر سیاستی که ممکن است جنگی دیگر را در این منطقه مناقشه‌زده آغاز کند، دوری می‌کنیم».

به باور این سیاست‌مدار سوئدی چنانچه اروپا به‌ پیروی از امریکا از برجام خارج شود و سازوکار تسهیل تجارت با ایران را مسدود کند، ایران از برجام خارج خواهد شد و فعالیت‌‌های هسته‌ای پبشابرجامی خود را از سر خواهد گرفت و بر درصد غنی‌سازی اورانیوم خواهد افزود.

  چنین اقدامی از نظر جهانیان به‌معنای حرکت ایران به‌سوی ساخت سلاح هسته‌ای یا دست‌کم نزدیک شدن به آن است. معمای مد نظر دولتمرد سوئدی این است؛ امریکا از این موضوع مطلع است. پس چرا از اروپا می‌خواهد از برجام خارج شود و سازوکار تسهیل تجارت با ایران را تعطیل کند؟

تنها تفسیر عقلانی دو درخواست معاون ترامپ از اروپا، از دید نخست وزیر پیشین سوئد، این است که کاخ سفید می‌خواهد ایران را به خروج از برجام تحریک کند و آنگاه با تبلیغات گسترده درباره خطر «تولید بمب اتمی» در جمهوری اسلامی، مشابه آنچه درباره تولید سلاح‌های کشتار جمعی(شیمایی) توسط صدام حسین به‌راه انداخت، راه حمله به ایران را هموار کند.

به‌بیان روشن ترامپ مایل است و می‌کوشد جمهوری اسلامی از برجام خارج شود تا هر بلایی سر ایران آورد، با مخالفت جدی مواجه نشود. به این ترتیب بهتر می‌توان پاسخ پمپئو درباره علت مذاکره امریکا با کره شمالی را درک کرد، وقتی از قدرت برتر موشکی و هسته‌ای آن کشور در مقایسه با دانش و فن‌آوری هسته‌ای کشورمان سخن گفت و دهان بعضی هموطنانی را آب انداخت که کره شمالی را مدل ایده‌آل جمهوری اسلامی می‌دانند، از خروج از برجام سخن می‌گویند و ضرورت دستیابی ایران به بمب اتمی را تبلیغ می‌کنند.

در چنین شرایطی دفاع از صلح، امنیت، استقلال، یکپارچگی سرزمینی و منافع ملی ایرانیان منوط به حفظ برجام و گسترش روابط با همسایگان، اروپا، چین، روسیه و ... است تا دست ترامپ برای ماجراجویی همچنان بسته بماند و سناریوی جنگ‌افروزانه نتانیاهو محقق نشود و شبح شوم جنگ دوباره در آسمان ایران به پرواز درنیاید. شکستن تحریم نیز کم‌هزینه‌تر شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024