يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 5 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 31.12.2018, 22:31

احساس لرزه برخورد با كردها در ايران


قانون

دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷
مشكلات منطقه‌خاورميانه پاياني ندارد و هر روز بايد با ماجراي جديدي روبه‌رو شد....
مشكلات منطقه‌خاورميانه پاياني ندارد و هر روز بايد با ماجراي جديدي روبه‌رو شد. در همين حال به تازگي شاهد آن هستيم كه دولت تركيه سعي دارد با استفاده از ارتش اين كشور به مناطق كرد‌نشين همسايه خود يعني سوريه حمله كند. اين اتفاق سبب شده است برخي نگران آن باشند كه درگيري جديدي در منطقه به راه بيفتد و اين اقدام سبب بروز مشكلاتي جديد در خاورميانه شود. در همين راستا نمایندگان کرد مجلس ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد نامه زدند و خواستند كه ازحمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه جلوگیری کند. حشمت‌ا... فلاحت پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد ترکیه در ارتباط با کرد ها بحران زا بوده و آن‌ها همواره از فرصت نابسامانی در سوریه برای پیشبرد همین رویکرد استفاده کرده اند اما جمهوری اسلامی ایران با کردها ارتباط سازنده وهوشمندانه ای داشته و در موضوع کردهای سوریه نیز قائل به نقش آفرینی دولت مرکزی و مذاکرات سوری - سوری است. حشمت ا... فلاحت پیشه اظهار داشت:هدف از دعوت ترکیه به مذاکرات آستانه در مورد سوریه، جلوگیری از بحران‌های احتمالی پس از خروج نیروهای بیگانه از سوریه بود و مذاکرات صورت گرفته در این بخش نتایج خوبی را همراه داشت. وی افزود: ترکیه همواره از جانب مرز مشترک خود با سوریه احساس خطر می‌کند. در بخشی از مرز مشترک سوریه و ترکیه علویان حامی دولت مرکزی سوریه مستقر هستند که سیاست های ترکیه برای ساقط کردن دولت اسد را نمی پسندیدند و بخش دیگر نیز کردها بودند که منازعاتی با ترکیه دارند و این از اشتباهات خود ترکیه بوده که چنین وضعی را درمرز هایش ایجاد کرده است.

هشدار امنيتي
رييس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اعزام نیروهای نظامی ترک به سوي شهر «منبج» تصریح کرد: برای حل نگرانی‌های ترکیه در خصوص این منطقه راهبرد مذاکرات سوری سوری با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی ترکیه اصلی‌ترین راهبرد از نظر همه اعضای تاثیر‌گذار دراجلاس آستانه است و ترکیه باید توجه کند در زمین ترامپ بازی نکند. وی ادامه داد:خروج آمریکا از سوریه برای ایجاد ثبات در این کشور نیست و ترامپ به دنبال ایجاد منطقه حائل بین مرز عراق،اردن و سوریه است تا از این طریق سیاست های خود را دنبال کند و در مقابل، مسئولیتی نیز در مقابل مشکلات و ناامنی‌ها متوجه خود نکند. نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: هرگونه تحرک نظامی و امنیتی علیه کردهای سوری باعث شورش همه کرد ها علیه ترکیه می شود و کرد های دیگر کشورها هم علیه ترکیه موضع گیری خواهند کرد، ضمن آنکه ترکیه باید حاکمیت دولت مرکزی سوریه را بپذیرد همان‌طور که شاهد آن هستیم امروز مخالفان سوریه، حکومت اسد را پذیرفته‌اند و دست به بازگشایی سفارت های خود در این کشور زده اند و سوریه نیز در مقابل باید این اطمینان را به ترکیه بدهد که خاک این کشور تبدیل به حوزه ناامنی برای ترکیه نخواهد شد.

تحركات جديد
گفتني است ارتش بشار اسد روز جمعه و برای اولین بار پس از سال‌ها وارد شهرکردنشین منبج در شمال سوریه شد و پرچم دولت مرکزی این کشور را در این شهر برافراشت. ورود آن‌ها به منبج در پی درخواست یگان‌های مدافع خلق موسوم به «ی پ گ» انجام شد. کردهای عضو «ی پ گ» در این روز در بیانیه‌ای از دولت مرکزی سوریه خواسته بودند تا کنترل مناطقی را که نیروهای کرد تخلیه کرده‌اند از جمله در شهر منبج، برعهده بگیرد و از این سرزمین‌ها در مقابل حملات ترکیه حفاظت کند. نیروهای کرد اعلام کرده‌ بودند که شهر منبج را با هدف مبارزه با نیروهای داعش در مناطق شرقی سوریه تخلیه کرده‌اند. ارتش سوریه بلافاصله به این درخواست پاسخ داد و اعلام کرد که «امنیت کامل همه شهروندان سوریه و دیگر ساکنان شهر منبج را تضمین خواهد کرد». کرملین نیز در بیانیه‌ای از بازگشت بخشی از سرزمین‌های کردنشین شمال سوریه تحت حاکمیت دولت مرکزی استقبال کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024