شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.10.2018, 22:01

فاشیسم در لباس رادیکالیسم


مصطفی تنها

(منتشر شده در شماره‌ی ۴۲ ایران فردا)

در شرایط کنونی، اقتصاد کشور در اغماست و ارزش پول ملی و به‌تبع آن قدرت خرید بخش‌های وسیعی از جامعه در حال سقوط آزاد است. سختی معیشت و گستره‌ی بی محابای بیکاری و ناتوانی حکومتگران از حل ریشه‌ای آن، موجی از خشم و ناامیدی را در میان توده‌ها می‌گسترد. فساد ساختاری گسترش یافته و هر روزه جلوه‌های تازه‌ای از آن آشکار می‌شود که به گفته معاون اول رئیس جمهور به برخی مسئولان بلندپایه نیز رخنه کرده است.

در شرایطی این‌چنین که ثروت‌های بی‌حساب و کتاب و بادآورده را نصیب گروهی کوچک از صاحبان نفوذ کرده است، در حالی که انبوهی از مردم با فقر و فلاکت و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، نیروهای سیاسی به جنگ قدرت خویش مشغولند و اگر گاه نظری به آلام مردم دارند، اکثراً برای بارگیری و استفاده ابزاری از خشم فروخورده آنان برای سوار شدن بر موج نارضایتی‌ها به منظور سربازگیری برای چیرگی بر رقیب است.

چنین شرایط دردناک و آینده‌‌سوزی، مناسب‌ترین بستر رویش نیروهای فاشیستی و شبه‌فاشیستی در هر جامعه‌ای‌است که با شعارهای رادیکال اعدام باید گردد به دنبال بسیج توده‌هایند.

تحرکات یکی دو ساله‌ی اخیر احمدی‌نژاد جلوه‌ای از این‌گونه فرصت‌طلبی‌هاست. او و یارانش با بهره‌گیری از پیامدهای بحران‌هایی که خود سنگ بنای آن را گذاشته و شالوده ریزیش کرده‌اند، در تلاشند تا با مظلوم‌نمایی خاک بر چشم توده‌ها پاشیده و یکباره منتقد و معترض نابسامانی‌های موجود گردند، یا با فراموشی فسادها و بی عدالتی‌های دوران زمامداری خویش، مثلاً خواهان ریشه‌کنی فساد شوند، با رانت‌جویی مقابله کنند و عدالت را برقرار به خیال خود و ارزش‌های انقلاب را زنده نمایند. او در حالی دم از عدالت قضایی می‌زند که پس از آشکارشدن فجایع کهریزک و نقش مرتضوی در آن و برکناری‌اش از مناصب قضایی، در یک دهن‌کجی آشکار به مظلومان و قربانیان آن بازداشتگاه و نظام قضایی کشور، ابتدا وی را به ریاست و مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سپس در صدر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقتصادی کشور گماشت.

او که از ضرورت پاک‌دستی صاحب‌منصبان و مبارزه با فساد سخن می‌گوید کسی‌است که معاون اولش به جرائم مالی راهی زندان شد و دولتش بخشی از مبادلات نفتی کشور را به دست بابک زنجانی‌ها سپرد، فضا و فرصتی پدید آورد تا مؤسسات مالی و اعتباری‌ی همچون فرشتگان و ثامن‌الحجج چون قارچ در این گوشه و آن گوشه کشور فرا رویند و به اتلاف اموال سپرده‌گذاران و تخریب زیرساخت‌های اقتصاد کشور بپردازند.

احمدی‌نژاد که اکنون با چهره‌ای رادیکال و انقلابی داعیه‌دار مبارزه با رانت‌جویی است، در دوران تصدی‌اش نه تنها منابع ملی را بین هواداران بذل و بخشش می‌کرد که حتی از توزیع رانتی فرصت‌های آموزشی و کسب مدارج عالیه تحصیلی بین دوستان و صاحبان نفوذ نیز خودداری نکرد.

کشاندن پرونده هسته‌ای به شورای امنیت و به چالش‌کشیدن امنیت و منافع ملی از این طریق و مصائب و دشواری‌هایی که از این رهگذر فرا راه توسعه اقتصاد ملی ایجاد شد، اتلاف منابع مالی در طرح‌های بی‌سرانجام مثلاً زودبازده و نظایر آن جملگی از نتایج عملکردها و سیاست‌های کارشناسانه و مردمی معجزه‌ی هزاره سوم به شمار می‌آیند.

اگر امروزه احمدی‌نژاد و جریان وابسته به او علیرغم همه ضرباتی که بر پیکر اقتصاد، امنیت و منافع ملی در گذشته وارد آورده‌اند، فرصت یافته‌اند تا به جای پاسخگویی، خود را نماینده نارضایتی‌های عمومی و سخنگوی معترضان به شرایط جاری بنمایند و کلیت نظام را به چالش بکشند، تنها ناشی از ناکارآمدی اعتدالیون و دولت وابسته به آن‌ها در حل مسائل مبتلا به کشور و جامعه نیست.

در آن هنگام که اصلاح‌طلبان با غره شدن از اقبال و حمایت عمومی، رابطه خود با بستر اجتماعی و بدنه جنبش اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی را قطع و فعالیت خود را به لابی‌گری در درون ساختار قدرت محدود کردند و روزبه‌روز از مواضع اصلاح‌طلبانه کوتاه آمدند، تا شاید در سراپرده‌ی قدرت جایی برای خویش بیابند باید می‌دانستند که ضرورت اصلاحات برخاسته از مشکلات و مصائبی است که بخش‌های وسیعی از جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و چون پاسخ مناسب دریافت نکنند و تلاش قانع‌کننده‌ای از سوی نیروهای رهبری‌کننده اصلاحات نبینند، به سادگی از آن‌ها عبور خواهند کرد و معمولاً توده‌ی بی‌سازمان و ناراضی و خشمگین، بستر فرارویی جنبش‌های فاشیستی می‌تواند باشد.

در واقع تحرک مجدد احمدی‌نژاد و یارانش را باید در ناتوانی اصلاح‌طلبان در پیشبرد اصلاحات از یک‌سو و بی‌مسئولیتی اقتدارگرایان و مقاومت لجوجانه آن‌ها در قبال تحول‌خواهی‌ای که از اعماق جامعه بر می‌خیزد، از سوی دیگر جست‌وجو کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024