يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 5 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.06.2018, 18:38

در نفی پول‌شویی


مصطفی تاجزاده

تلاش تحریم‌طلبان برای عدم تصویب اقدام مالی FATF (مقابله با پول‌شویی و کمک مالی به تروریسم) احتمال شکل‌گیری تحریم بین‌المللی بانکی علیه ایران را در این شرایط خطیر را افزایش داده است.

همسو با مساعی تندروهای ایرانی دو نماینده جنگ‌طلب کنگره آمریکا به وزیر خزانه‌داری کشورشان نامه نوشتتد و خواستار استفاده واشنگتن از نفوذ خود برای بازگرداندن ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی FATF شدند .

قابل توجه اینکه تریبون‌های جنگ‌طلبان داخلی بویژه در فضای مجازی هر دو رویداد را با خشنودی فراوان پوشش دادند و ذره ای از هماهنگی جنگ‌افروزان در واشنگتن، تل‌آویو و ریاض با کاسبان وطنی تحریم شرمنده نشدند.

می‌دانیم که گروه ویژه اقدام مالی بین‌المللی (FATF) با هدف مقابله با تروریسم و پول‌شویی ایجاد شده است. اگر جمهوری اسلامی این مقررات را نپذیرد، امریکا با جلب توافق همه کشورهای مخالف تروریسم و پول‌شویی، یک اجماع جهانی برای تحریم بانکی ایران تشکیل می‌دهد. 

به این ترتیب نپیوستن به این رویه، به‌منزله تحریم بانکی اقتصاد ایران از جمله سپاه پاسداران و هر نهاد و بنگاه مظنون و غیرمظنون ایرانی دیگر است. بر این اساس جمهوری اسلامی دو انتخاب دارد: 

اول، FATF را کنار بگذارد و در نتیجه راه برای تحریم سیستم بانکی ایران و در حقیقت اقتصاد کشور به بهانه شبهات پول‌شویی و کمک به ترورریسم در اختیار کاخ سفید قرار دهد.

دوم، FATF را تصویب کند و سپاه و دیگر نهادهای حکومتی با تغییر رویه‌ها فعالیت‌های بانکی خود را شفاف و سازگار با FATF کنند.

در این مسیر نباید ادعای دلواپسان را جدی گرفت که می‌توانند تمام تحریم‌ها را دور بزنند، پس نباید نگران تحریم‌ها بود. شاید برخی نهادها توانایی‌هایی در این مورد داشته باشند. اما پرسش آن است که چرا این تدابیر را با قبول FATF و برای جبران مشکلات احتمالی فعالیت‌های اقتصادی خود بکار نمی‌گیرند؟ چرا باید به‌بهانه فعالیت‌های ضروری سپاه و برخی نهادها و بنگاه‌های دیگر، آگاه یا ناآگاه، همه بخش‌های اقتصاد کشور را تحریم شوند و سپس برای دور زدن تحریم‌ها تدبیر اندیشید؟ پیدا کردن راه حل مشکلات احتمالی اقتصاد محرمانه کشور ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از تدبیر برای دور زدن تحریم‌های بانکی ایران نیست؟

به باور من هیچ چیز به اندازه تحریم فراگیر اقتصاد ایران برای کشور تهدید امنیتی محسوب نمی‌شود. به‌راستی هدف جریان‌های افراطی از تحریم اقتصادی ایران چیست؟ چه کسانی از این تندروی‌ها سود می‌برند و منافع چه کسانی در ایران و جهان تامین می‌شود؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024