پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 9 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 25.04.2018, 12:37

الیور استون: فیلم های ایرانی خسته کننده است


جهان صنعت

چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر درحالی سپری شد که بخش دارالفنون این جشنواره و برگزاری آخرین کارگاهش مهم‌ترین اتفاق این روز بودند. در این روز همچنین فیلمسازان خارجی از موزه ملی ایران، نمایشگاه «لوور در تهران» و عکس‌های عباس کیارستمی از موزه لوور، دیدن کردند.
صبح بارانی دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه با حضور الیور استون سینماگر مطرح آمریکایی در پردیس سینمایی چارسو برای برگزاری کارگاه آموزشی بخش دارالفنون برگزار شد و این کارگردان سینما با تشریفاتی به چارسو آمد و بعد هم به سالن کارگاه رفت؛ کارگاهی که البته هیچ‌کدام از اصحاب رسانه اجازه حضور در آن نداشتند ولی از برخی هنرجویان این کارگاه شنیده شده که استون از سختی سفرش از اصفهان به تهران و اینکه مجبور شده صبح زود به چارسو برود کمی گله‌مند بوده است.
بسیاری از خبرنگارانی که در طول این روزها به پوشش خبری جشنواره مشغول هستند، علاقه‌مند به شرکت در کارگاه‌های دارالفنون به ویژه کارگاه الیور استون بودند که این اجازه به آنها داده نشد و حتی گفته شد که طبق پروتکل این فیلمساز او در مصاحبه‌ای شرکت نمی‌کند. این در حالی است که گزارش منتشر شده از سوی ستاد خبری جشنواره حاوی صحبت‌هایی است که صرفا جنبه تخصصی سینمتیی نداشتند و بیشتر شبیه یک نشست خبری بوده است.
استون در این جلسه ضمن اظهارنظر درباره آمریکا، روسیه و برخی فیلم‌های خود در مورد چگونگی انتخاب بازیگر در فیلم‌هایش گفته است: باید کسانی را انتخاب کنید که بیننده از دیدن آنها لذت ببرد نه اینکه یک مرد و زن به دردنخور و کسل‌کننده بگذارید چون در زندگی روزمره داریم اینگونه افراد را می‌بینیم. من درک نمی‌کنم چگونه فیلم‌های ایرانی و هندی تا این حد خسته‌کننده می‌شوند و در آخر هم در بعضی جشنواره‌ها جایزه می‌برند!
با این حال بخش دارالفنون جشنواره عصر همین روز در مدرسه قدیمی و ۱۷۰ ساله دارالفنون با اهدای لوح افتخار به هنرجویان به کار خود پایان داد.در مراسم پایانی این بخش محمد‌مهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی، تاکید کرد: تلاش بر این است که سینمای ایران تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نباشد بلکه در خدمت بیان اندیشه باشد.
سپس میرکریمی دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: هیچ گاه لحظه خداحافظی لحظه دلچسبی نیست‌ اما امیدوارم این دوستی که میان شما شکل گرفته است، ادامه داشته باشد و در آینده تبدیل به فیلمسازان خوبی شوید.
وی خطاب به هنرجویان با تاکید بر اینکه هیچ گاه نباید برای خوشایند کسی فیلم ساخت، گفت: کسی که باید پیش از همه از فیلم شما خوشش بیاید خود شما هستید. فیلم باید برای شما باشد تا بتوانید درباره آن حرف بزنید. اگر به حرفی که می‌زنید اعتقاد داشته باشید مطمئنا دیگران هم فیلم شما را می‌پسندند.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: امیدوارم در آینده فیلمسازان مستقلی باشید و جو حاکم بر رسانه‌های عمومی، شما را تحت تاثیر قرار ندهد. در نهایت این شما هستید که با تجربه و عقل راه خود را انتخاب می‌کنید.
روز پنجم جشنواره هرچه به ساعات پایانی خود نزدیک شد با حضور بیشتری از علاقه‌مندان روبه‌رو می‌شد و فیلم‌هایی همچون «مارموز» کمال تبریزی و «آن ‌سوی ابرها» مجید مجیدی طولانی‌ترین ‌صف تماشاگران را داشتند.
یکی از فیلم‌های این روز در بخش بازار فیلم «درباره فروشنده» ساخته وحید صداقت و تهمینه منزوی بود که با توجه به دومین سانس نمایش، هنگام ورود تقریبا هیچ کس با کارت باراز حضور نداشت و سالن هم با استقبال نسبتا خوب تماشاگران روبه‌رو شد. در این فیلم که به پشت صحنه‌ فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی می‌پرداخت زوایای تازه‌ای از شیوه فیلمسازی و چگونگی ساخت و تمرین این فیلم نمایش داده می‌شود.
در این مستند که از مدتی قبل در سینماهای هنر و تجربه هم اکران شده است، کسب جایزه اسکار را به عنوان پایان‌بندی فیلم می‌بینیم و البته یک تقاضا از سوی اصغر فرهادی که می‌گوید؛ من مدال‌آور نیستم و امیدوارم این وظیفه مدال‌آوری از من خواسته نشود چون روی کارم تاثیر خواهد گذاشت.
جدا از بحث فیلم‌های جشنواره یکی از نکات قابل توجه حضور برخی افراد نسبتا مطرح است که به نظر می‌رسد فقط برای سوژه عکاسی شدن به جشنواره می‌آیند تا در این رهگذر خودی نشان دهند و البته تعدادی از عکاسان هم‌ که چندان در برنامه‌های رسمی دیده نمی‌شوند تقریبا در تمام اوقات مشغول عکس گرفتن در حالت‌های مختلف از بازیگران و چهره‌هایی هستند که برخی از آنها چند سالی است کار هنری شاخصی هم نداشته‌اند.
بازدید مهمان خارجی فجر جهانی از«لوور» تهران
مهمان‌های خارجی سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم در پنجمین روز از این جشنواره با همراهی شادمهر راستین مدیر باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر، احمد مسجد‌جامعی عضو شورای شهر تهران، احمد محیط‌طباطبایی رییس ایکوم ایران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از موزه ملی ایران و همچنین نمایشگاه «لوور در تهران» این موزه و عکس‌های عباس کیارستمی از موزه لوور دیدن کردند. بخش مورد توجه مهمانان خارجی در این بازدید، عکس‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی کارگردان ایرانی از موزه لوور بود.
چچیلیا مانیینی یکی از چهره‌های تاریخ سینمای ایتالیا و هنرمند پیشگام در عکاسی و سینمای مستند که با پیر پائولو پازولینی کارگردان ایتالیایی همکاری داشته است درباره این بخش از نمایشگاه گفت: زمانی که به دیدن موزه لوور رفتم شگفت‌زده شدم و امروز نیز با دیدن عکس‌های عباس کیارستمی از موزه لوور دوباره شگفت‌زده شدم.
این عکاس قدیمی سینمای ایتالیا که با فدریکو فلینی فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایتالیایی همکاری داشته است درباره زنده‌یاد عباس کیارستمی عنوان کرد: کیارستمی نه تنها یک فیلمساز بزرگ بود که هنرمند عکاسی با زاویه دیدی تازه نسبت به هر واقعیتی بود، تا جایی که می‌توانم بگویم از دریچه عکس‌های او موزه لوور را با نگاهی متفاوت دیدم.
احمد مسجد‌جامعی عضو شورای شهر تهران هم بازدید فیلمسازان خارجی از موزه ملی در حاشیه سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را اتفاقی ارزشمند دانست.
او اضافه کرد: برای من بسیار عجیب بود که چرا این فیلمسازان خارجی که تعداد زیادی از آنها احتمالا موزه لوور را دیده‌اند، بازهم علاقه‌مند به دیدن بخش منتخب آثار موزه لوور در ایران هستند، که همراهی با آنها من را متوجه این موضوع کرد که آنها بیش از همه مشتاق دیدن عکس‌های «عباس کیارستمی» بودند.
این عضو شورای شهر تهران درباره اهمیت برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: جشنواره‌ها فضای مناسبی برای ارتباط فرهنگی بین سینماگرها برای به دست آوردن زبان مشترک در حوزه‌های انسان‌دوستی است. با به وجود آوردن چنین بسترهایی، سینماگرها می‌توانند از طریق فرهنگ‌هایشان با همدیگر ارتباط برقرار کنند.احمد محیط‌طباطبایی رییس ایکوم ایران هم با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای بازدیدهای شبانه از موزه موجب می‌شود تا به موزه‌های زنده که چشم‌انداز ایکوم در جهان است دست پیدا کنیم، اظهار امیدواری کرد چنین بازدیدهایی ادامه پیدا کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024