دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 6 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.01.2018, 22:49

آقای روحانی این هم «راه حل»،  چرا گوش نمی‌کنید؟


دکتر حسین آخانی

آقای روحانی، همه اصلاح طلبیان و اصلاح نطلبیان، معتدلیان، مجلسیان و همه ایان. من هیچ کاری به شما و سیاست و اختلافات جناحی و شرق و غرب ندارم. من فکر می‌کنم شما اگر توانستید و خواستید مشکل ترافیک - که یکی از ساده ترین مشکلات کشور است - را حل کنید همه مشکلات دیگر را هم می‌توانید حل کنید. حل مشکل ترافیک بر خلاف آنچه فکر می‌کنید پول زیادی نمی‌خواهد. فقط یک اراده می‌خواهد که در مقابل اقتصاد فاسد کشور و مافیای شرکت‌های خودروسازی - همان مافیای خصولتی به تعبیر خودتان- ایستادگی کنید. چون می‌دانم نمی‌توانید جلوی این فاسدان بزرگ بیاستید پس حتما نمی‌توانید بقیه مشکلات را هم حل کنید.

به شما چند بار راه حل نشان دادم. چند بار نامه نوشتم. گفتم پول بنزین را زیاد کنید ولی همه زیادی آن را بدهید به گسترش حمل و نقل عمومی. مثلا اگر در روز ۱۰ فروردین ۱۳۹۷  از فروش ۱۲ میلیون لیتر بنزین در تهران به قیمت ۱۵۰۰ تومان با کسر ۱۰۰۰ تومان فعلی ۶ میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود، این ۶ میلیارد تومان را ندهید آقای نوبخت برود باهاش آب منتقل کند به کرمان و سد بسازد یا آقای جهانگیری برود برای معادن نقشه بکشد و یا آقای ایکس منطقه آزاد درست کند. مستقیم بدهید به شرکت وارد کننده و یا سازنده اتوبوس تا 7 دستگاه اتوبوس استاندارد به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کند و روش بنویسید «خریداری شده از محل افزایش قیمت بنزین».

به همین ترتیب تعداد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های پاک و استاندارد را هر روز در شهر تهران و دیگر شهرهای کشور اضافه کنید. برای نمونه در تهران با استفاده از درآمد بنزین در پایان سال می‌شود ۲۵۵۵ اتوبوس و یا ۳-۴ برابر آن مینی بوس استاندارد اضافه کرد. یعنی نزدیک نیمی از اتوبوس‌های مورد نیاز تهران تامین می‌شود. فقط طی دو سال و نیم تعداد اتوبوس‌ها به بیش از ۶۰۰۰ می‌رسد و شر آلودگی و ترافیک برای همیشه کنده می‌شود. از اول فروردین هم سرویس‌های ادارات را راه اندازی کنید و ببینید که چگونه ترافیک کاهش می‌یابد.

به حرف اون کارشناس نماها هم کوش نکنید که می‌گویند خیابان‌ها را نمی‌توان با اتوبوس پر کرد. اونها کارشناس نیستند. خواسته یا نا خواسته در خدمت منافع ایران خودرو و سایپا هستند و احتمالا در دانشگاه‌های درجه هشتم هم مدرک گرفته‌اند و یا تازه به دوران رسیده‌های رانت خواری هستند که خودشان علاقه‌ای به نشستن در اتوبوس ندارند. شما که خودتان انگلیس بودی و دیدی که اتوبوس‌ها حتی در خیابان‌های تنگ و باریک به راحتی می‌روند و در هر ساعت شبانه روز مردم را جابجا می‌کنند.

اگر این کار را انجام دادید مردم باور می کنند که شما تصمیم دارید برای منافع آنها کاری کنید. مردم باور می کنند شما می خواهید کشور را بسازید و در مقابل کسانی که اقتصاد و منابع کشور را برای خود به انحصار درآورده‌اند، ایستادگی می‌کنید. دود شهر تهران از اگزوز ماشین‌ها در نمی‌آید بلکه از ذهن کسانی در می‌آید که موتور مغزشان سال‌هاست از کار افتاده است و منافع خود را در تداوم آلودگی و ترافیک می‌بینند. این افراد از بس طرح و پروژه اجرا کرده‌اند خسته شده‌اند. با وجودی که بازنشسته شده‌اند به قول خودتان همه جا هستند. آیا فکر کرده‌اید چرا خیابان‌های کشورهایی که بزرگترین و با کیفیت ترین خوودروهای دنیا را تولید می‌کنند خلوت است و مردم وبا اتوبوس و مترو و دوچرخه و پیاده سرکار می‌روند؟

لطفا این متن را آنقدر جابجا کنید تا به دست آقایان روحانی و لاریجانی برسد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024