پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.11.2017, 23:57

دست به کار شوید


شریل سندبرگ

کتاب « دست به کار شوید» اثر شریل سندبرگ توسط نشر فرا و با حمایت فرهنگی انجمن ملی زنان کارآفرین و انجمن زنان مدیر کارآفرین مننشر و روانه بازار شد.

شریل سندبرگ، نویسنده کتاب، تجربه بالای رهبری در دو سازمان بزرگ و نامدار جهان فناوری یعنی گوگل و فیس بوک را در کارنامه خود دارد و با در اختیار گذاشتن تجربیات خود در این کتاب، تلاش کرده است تا دست زنان دیگر را بگیرد و به رده‌های بالای رهبری سازمان‌ها رهنمون سازد.

در بخشی از کتاب آمده است:

از مردان توقع داریم که جاه طلبی شغلی داشته باشند، ولی آن را برای زنان یک نکته مفی می‌دانیم. خانم‌های بلندپروازی که مسئولیت‌های دشوار را بر عهده می‌گیرند قوانین نانوشته هنجارهای اجتماعی را نقض می‌کنند. مردان پیوسته به خاطر جاه طلبی و اقتدار و کامیابی تشویق می‌شوند، ولی اجتماع معمولا زنان دارای همین خصوصیات را جریمه می‌کند. دستاوردهای خانم‌ها به بهایی گزاف به دست می‌آید.

نویسنده درباره نگرش سنتی به مدیریت و رهبری زنان می‌گوید:
در همان سالهایی که شغل ما نیازمند بیش ترین سرمایه گذاری زمانی بود، طبیعت مان اقتضا می‌کرد که بچه دار شویم. از آنجا که شوهران در امور خانه داری و فرزندپروری مشارکت نمی‌کردند، بنابراین ما زنان دارای دو شغل تمام وقت می‌شدیم. همچنین محیطهای کاری نیز انعطاف لازم را نشان نمی‌دادند تا بتوانیم در کنار انجام مسئولیت‌های کاری به مسئولی تهای خانه هم رسیدگی کنیم.

این بانوی نویسنده معتقد است خانمها اغلب عملکرد خودشان را بدتر از آنچه هست، و مردان عملکرد خود را بهتر از آنچه هست داوری می‌کنند. او می‌گوید: یکی از دلایل پرهیز خانمها از گسترش وظایف و چالشهای تازه نگرانی از این است که در آغاز از مهارتهای لازم برای آن نقش برخوردار نباشند. یک پژوهش نشان می‌دهد که خانم‌ها فقط در صورتی برای مشاغل جدید درخواست می‌دهند که صد در صد معیارهای فهرست شده را دارا باشند. ولی مردان اگر 60 درصد از ملزومات را داشته باشند درخواست می‌دهند. این تفاوت اثر موجی عظیمی را در پی دارد. خانم‌ها باید به این تفکر رو بیاورند که « می‌خواهم این کار را بکنم و از طریق انجامش یاد می‌گیرم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024