سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.04.2017, 7:06

چرا به آقای روحانی رأی می‌دهم؟


مصطفي تاج‌زاده

اولین دلیل من برای حمایت از آقای روحانی کارهای بزرگ اقتصادی است که در این دوره انجام شده است. البته می‌دانم که هنوز مردم به صورت جدی از بیکاری و گرانی در رنج هستند و خصوصا بعد از برجام انتظار گشایش بیشتری را دارند اما مشکلات موجود که عمده‌اش از دوران قبل به دولت روحانی به ارث رسیده است نباید باعث شود که ما گام‌های بزرگی که برداشته شده را نادیده بگیریم. به هر حال دولت توانسته است تورم را از ۳۵ درصد به ۸ درصد کاهش دهد، رشد اقتصادی را از منفی ۶/۸ به مثبت ۵ ارتقا دهد، ثبات و آرامش اقتصادی را در جامعه برقرار کند. من به خاطر دارم تا قبل از این که دولت روحانی روی کار بیاید، در زندان یکی از مهم‌ترین سوالاتی که از سال ۸۸ تا ۹۲ از من می‌کردند این بود که ما مختصری سرمایه داریم، به نظر شما با این سرمایه سکه بخریم یا ارز یا کالا و یا در بانک قرار دهیم؟ این سوالات نشان می‌دهد که به شدت نسبت به آینده نگران بودند و می‌دانستند که ارزش پولشان در حال کاهش است. اما با آمدن دکتر روحانی این بی‌ثباتی رفع شد، برای نمونه امروز دلار تقریبا همان قیمت سال ۹۲ را دارد. شما توجه کنید که دلار تنها بین سال های۹۰ تا ۹۲ حدود ۴۰۰ درصد افزایش داشت و در ایران اقتصاد و قیمت‌ها هم تقریبا بر اساس قیمت دلار تنظیم می‌شود. من روزی که به زندان رفتم حقوقم دو میلیون تومان بود؛ یعنی حدودا دو هزار دلار و در  سال ۹۲ که آقای احمدی‌نژاد دولت را تحویل داد حقوق من حدودا دو میلیون و پانصد هزار تومان بود اما چون دلار تقریبا ۳۵۰۰ تومان شده بود ارزش حقوق من به حدود هفتصد دلار کاهش پیدا کرده بود. به این ترتیب می‌توان فهمید که چقدر قدرت خرید جامعه به ویژه قشرهای حقوق‌بگیر کاهش پیدا کرد.

به غیر از این، در دولت آقای احمدی‌نژاد میزان اشتغال سالانه ۱۴۰۰۰ نفر بود که در دولت روحانی به ۷۰۰۰۰۰ نفر در سال افزایش پیدا کرده است.

همچنین می‌توان به افزایش صادرات نفت و پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات کشور که امری بی‌سابقه بعد از انقلاب است و بسیار موارد دیگر اشاره کرد.

بر این اساس معتقدم دولت کارهای بزرگی در عرصه اقتصاد انجام داده است و البته اعتراف هم می‌کنم که مردم این‌ها را کم می‌دانند و انتظار گشایش بیشتری دارند و البته حق هم دارند زیرا ما یک کشور ثروتمندی هستیم و هیچ راهی نداریم جز این‌که به مطالبات مردم پاسخ دهیم.

دومین دلیل رای دادن من به آقای روحانی برجام است که به تنهایی برای رأی دادن من به ایشان کافی است. برجام شبح جنگ را از آسمان ایران دور کرد. بعد از برجام نه در خارج و نه در داخل هیچ‌کس در این‌باره که آمریکا یا اسرائیل آیا برنامه‌ای برای حمله به ایران دارند یا خیر بحث نمی‌کند. و در داخل هم آرامش نسبی برقرار شده است. به هر حال تا قبل از برجام ما ذیل بند هفت منشور سازمان ملل قرار داشتیم که هر لحظه ممکن بود شرایط بسیار ناگواری تا حد جنگ بر ما تحمیل شود. برجام در زمان آقای اوباما منافع ایران را تأمین کرد و اجازه نداد که جامعه ما به سمت ونزوئلا شدن پیش رود. و برجام امروز در دوره ترامپ امنیت ایران را تأمین می‌کند. اولین بار است که ما به رئیس جمهور آمریکا و هیچ رئیس جمهور دیگری اجازه ندادیم که به نام جامعه جهانی با کشور ایران برخورد کند. اوباما به علت تصویب در شورای امنیت به نام جامعه جهانی با ما برخورد می‌کرد و ما خوشبختانه این خطرات را پشت سر گذاشتیم.

علت رای دادن من به آقای روحانی نه فقط تشکر از برجام بلکه تداوم برجام است. ما تمام تعهداتی که لازم بوده را انجام دادیم و امروز نوبت میوه‌چینی از برجام است و درست نیست که این فرصت را از دست دهیم.

سومین دلیلی که من از آقای روحانی حمایت می‌کنم این است که فضای سیاسی به نسبت دوره قبل بازتر شده است. که این فضای بازتر در دانشگاه و جامعه خود را نشان می‌دهد. البته منشور حقوق شهروندی‌ای که آقای روحانی ارائه کرده هرگز به طور کامل اجرا نشده و هنوز خیلی با آن‌چه که روی کاغذ آمده فاصله دارد اما مسیر به سمت اجرا شدن و بازتر شدن فضای سیاسی است. در دوره آقای روحانی بسیاری از احزاب احیا شدند و تعطیلی مطبوعات نداشتیم و مهم‌تر از همه فضای مجازی باز مانده است که یک انقلاب اطلاع‌رسانی در جامعه ما ایجاد کرده است و راه را باز کرده که جامعه با آرامش بتواند به بحث درباره مسائل مختلف بپردازد.

چهارمین دلیل حمایتم از آقای روحانی این است که ما در زمینه فرهنگی هم شاهد تحول مهمی در دولت آقای روحانی بوده‌ایم. امروز از ناشرین و مترجمین و مولفین کشور بپرسید که چند درصد کتاب‌هایشان در این دوره با مشکل مواجه شده است و آن را با دولت قبل مقایسه کنید. همچنین در زمینه تئاتر، سینما و موسیقی و دیگر عرصه‌ها. البته به خوبی می‌دانم همچنان موانع بسیاری هست اما فضای بازی که بوجود آمده است اصلا قابل قیاس با دولت قبل نیست. به همین دلیل  انتخاب اکثریت قاطع جامعه فرهنگی ما آقای روحانی است.

پنجمین دلیلم تلاشی است که در این دولت برای حفظ محیط زیست صورت گرفته است.  برای مثال می‌توان به احیای دریاچه‌ها و رودها و تالاب‌ها اشاره کرد که حرکت بسیار بزرگ و ارزشمندی بشمار می رود.

دلیل ششم به این واقعیت بر می‌گردد که در جامعه پر گسل و پر از سوءظن و سوءتفاهم ما، اتفاقاً دولت روحانی به دلیل این‌که خودش را نه اصلاح‌طلب می‌داند و نه اصولگرا، و سعی می‌کنند با مشی اعتدالی از همه نیروها و برنامه‌ها و جناح‌ها بهره ببرد و شرایطی را ایجاد کرده‌است که همه حداقلی از رضایت را دارند و با وی تضاد آشتی ناپذیر ندارند، موفق تر و کارآمدتر است. می‌پذیرم که آقای روحانی بر خلاف آقای خاتمی خیلی فدایی ندارد و فقط رای دهندگان خوبی دارد اما از آن طرف هم با احزاب و گروه های زیادی مواجه نیست که به هر قیمتی بخواهند او را زمین بزنند. البته هستند کسانی که چنین باشند اما خیلی نیستند.

هفتمین دلیل من این است که به روحانی رای می‌دهم تا بتوانم او را نقد کنم. چرا که اگر نامزد جناح رقیب روحانی رای بیاورد، تک‌صدایی در جامعه حاکم می‌شود و امکان نقد کردن یا منتفی یا مبتذل خواهد شد. به خاطر دارید که زمانی آقای احمدی‌نژاد تصمیم گرفت به منتقدین خود جایزه بدهد. در آن سال بزرگترین منتقدی که جایزه گرفت روزنامه کیهان و آقای حسین شریعتمداری بود! یعنی منتقد را هم از خودشان می‌خواستند! هم چنین به این خاطر به روحانی رأی می‌دهم که مهم‌ترین مسائل کشور به بحث علنی وآزاد گذاشته شود. شما مباحثی که صدا و سیما در مورد برجام تدارک دید را با دوران قبل مقایسه کنید که هیچ مناظره ای نداشتیم. هر چه بود مصوبات شورای امنیت بود و هر کس هم عملکرد مقامات را نقد می‌کرد با اتهام اقدام علیه امنیت ملی رو به رو می شد. عجیب است که  در دوره قبل هم تحریم روز به روز بیشتر می‌شد و هم به ما توهین و تحقیر بیشتری روا می‌شد و هم دانشمندانمان ترور می‌شدند و از همه جهت تحت فشار بودیم اما رسما ابلاغ می‌شد که مسئولان بهترین سیاست ممکن را اتخاذ کرده‌اند و کسی حق اعتراض نداشت. امروز برعکس است و همه به راحتی در رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی مذاکره کنندگان را مورد انتقاد قرار می‌دهند. البته من این را امر مثبتی می دانم چرا که معتقدم دموکراسی دو ویژگی مهم دارد: اول این‌که هر کس مسئولیت بیشتری دارد باید بیشتر نقد شود و دوم این‌که هر مسئله‌ای که مهم‌تر باشد باید بیشتر مورد بحث عمومی قرار گیرد. من به روحانی رای می‌دهم تا این دو ویژگی در جامعه تقویت شود و به روحانی رای می‌دهم که اگر فسادی رخ می‌دهد همان زمان افشا شود و با آن مقابله شود. من به روحانی رای می‌دهم تا این فضای مثبتی که در داخل کشور و در عرصه بین‌المللی فراهم شده، آن هم در دریای طوفان‌زده خاورمیانه، تداوم یابد. در عین حال از حقوق شهروندی هم برخوردار باشیم نه این‌که همه دستاوردهای انقلاب را بگیرند صرفا به این خاطر که امنیتمان را حفظ کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024