شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.01.2017, 10:53

شیفت از گورخوابی به عقیم‌سازی


آرمان/زهرا سلیمانی

حدود یک هفته بعد از انتشار گزارش و تصاویری درباره گور‌خواب‌های اطراف شهریار واکنش‌ها به این موضوع همچنان ادامه داشته و ماجرا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. به دنبال انتشار گزارشی مبنی بر اینکه تعدادی از بی‌خانمان‌ها از سرما به گور پناه برده‌اند، موجی از واکنش‌ها به راه افتاد. در این بین مساله عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها بار دیگر مطرح شد. روز گذشته با اظهارات معاون استاندار تهران مبنی بر اینکه «باید روسپی‌ها و کارتن‌خواب‌‌ها عقیم شوند» این ماجرا ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. همزمان مباحث درباره اعتیاد گور‌خواب‌های نصیرآباد ادامه یافت. در حالی که استاندار تهران در روز‌های قبل بر معتاد بودن این افراد تاکید داشت، روز گذشته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «فقط یک نفر از گورخواب‌ها در زمره مصادیق معتاد متجاهر بوده که هم اکنون در حال طی سیر مراحل درمانی خود است.»
بر اساس آمار از میان حدود ۲۰ هزار بی خانمانی که در تهران زندگی می‌کنند، جمعیت زنان بی خانمانی که در فضای باز شهر تهران و همچون گورخواب‌های قبرستان نصیرآباد ناچارند شب را به صبح برسانند، نزدیک سه هزار تن است. افراد آسیب دیده ای که با شرایط کنونی سرنوشت نامعلوم خود را در آینده ای تاریک دنبال می‌کنند و در این بین برخی افراد راه حل کنترل جمعیتشان را عقیم کردن آنها می‌دانند. اما در این زمینه وزارت بهداشت نظر دیگری دارد. سید حسن قاضی زاده‌هاشمی ضمن ابراز تاثر برای محرومیت و گرفتاری‌های زنان كارتن‌خواب، عقیم‌سازی آنها را قاطعانه منتفی دانست و تاكید کرد: این زنان و فرزندانشان باید حمایت شوند، نه اینكه از زندگی و دنبال كردن سرنوشت نامعلوم خود محروم شوند.
باید روسپی‌ها و کارتن‌خواب‌‌ها عقیم شوند
مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: باید با پروژه قانع کردن زنان کارتن‌خواب، عقیم‌سازی صورت گیرد تا جلو بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گرفته شود. سیاوش شهریور درباره «عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها» که این روزها انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است، افزود: چند موضوع را باید به عنوان پیش‌زمینه این اقدام در نظر گرفت. نخست آنکه براساس قوانین کشور و به لحاظ حقوقی هیچ‌کس اجازه ندارد این کار را انجام دهد. اگر مولاوردی هم چنین بحثی را مطرح کرده که با رضایت زنان کارتن‌خواب این کار صورت بگیرد، به این دلیل است که در شهر تهران زنانی وجود دارند که معتاد، کارتن‌خواب و تن‌فروش هستند. او با اشاره به اینکه این زنان علاوه بر توزیع مواد مخدر، خودشان هم مصرف می‌کنند و به سکس‌ورکری [روسپی‌گری] هم مشغول هستند، افزود: بالای ۲۰ درصد این زنان ایدز دارند و انواع و اقسام بیماری را گسترش می‌دهند. مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران ادامه داد: برخی از این زنان علاوه بر اعتیاد، کارتن‌خوابی و توسعه فحشا، عین ماشین جوجه‌ کشی بچه تولید می‌کنند و چون بچه‌‌ها سرپرست ندارند، به فروش می‌‌رسند. شهریور با طرح این سوال که با این وضعیت چه باید چه کرد، گفت: یک پروژه، واقعیت و نظری وجود دارد که بسیاری از سازمان‌‌های مردم نهاد و نخبگان اجتماعی نیز با آن موافق هستند، مبنی بر اینکه اگر زنی بیماری دارد، سکس‌ورکر است و جا هم ندارد، با رضایت خودش عقیم شود نه اینکه به زور این کار انجام شود. او با بیان اینکه هیچ کسی در ایران (مدیران ملی) با این گزاره ضد حقوقی (عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب) موافق نیست، گفت: اگر زنی باشد که جانش به لبش رسیده باشد، نتواند بچه ‌اش را بزرگ کند و مجبور باشد آن را بفروشد، اگر بگوید که حاضرم عقیم شوم، این کار انجام شود، بهتر است، چرا که حداقل شاهد بچه‌ای مریض، دارای فقر غذایی، بحران‌‌زده و فاقد سرپرست نخواهیم بود. مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با بیان این مطلب که بخشی از واقعیت جامعه را نمی‌توان به صورت علنی گفت، توضیح داد: چه اتفاقی در زیر پوست این شهر در حال رخ دادن است؟ این زنان، بسیاری از دختران ما را به ورطه هلاکت می‌کشانند و به آنها آموزش ترویج فساد و فحشا می‌دهند. ما متاسفانه نتوانستیم تولید امید و اشتغال کنیم. او ادامه داد: جوانی که نا ‌امید و بیکار است و سنش ۴۰ سال شده و شریک جنسی ندارد، باید از یک سو به او استفاده از وسایل پیشگیری آموزش داده شود تا حداقل مریض نشود. به گزارش ایلنا، شهریور تاکید کرد: باید با پروژه قانع کردن زنان کارتن‌خواب، عقیم‌سازی صورت گیرد تا جلو بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گرفته شود.
عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها یعنی پاک‌کردن صورت مساله
رئیس کارگروه خانواده سالم معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره طرح عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها به «آرمان» می‌گوید: در اصل عقیم‌سازی به نوعی پاکسازی صورت مساله در درمان و رسیدگی به وضعیت معتادان و کارتن‌خواب‌های جامعه محسوب می‌شود. با این اقدام مسئولان، متولیان و دیگر افراد پاسخگو به جای بررسی علل بروز آسیب‌ها در جامعه به سهولت صورت مساله را پاک می‌کنند. عالیه شکر بیگی می‌افزاید: با بررسی عوامل بروز بزه‌های اجتماعی باید بتوان منشأ بروز آسیب‌هایی همچون اعتیاد، کارتن‌خوابی و... را شناسایی کرد. در اصل عقیم‌سازی به نوبه خود اعمال خشونت در افراد را به دنبال دارد. در اصل مقوله عقیم‌سازی را می‌توان خشونت علیه انسانیت تلقی کرد. به گفته او اگر نهادها از ارائه راهکار مناسب عاجز هستند نمی‌توان عقیم‌سازی و اعمال خشونت را راهکار مناسب در این زمینه دانست. در روزهای اخیر بعد از انتشار و واکنش‌های گوناگون درباره گور خوابی هم اکنون مساله عقیم‌سازی مطرح است. شکربیگی تاکید می‌کند: ‌هدف از این تصمیم گیری این است که چون افراد کارتن‌خواب، معتاد و... جامعه از امکان زندگی برخوردار نیستند باید به مرگ تن دهند. بنابراین بیان این نوع طرح‌ها از سوی هر مقام و به هر شکل محکوم به شکست است. در واقع عقیم‌سازی نمی‌تواند در حل مشکلات کارتن‌خواب‌ها و دیگر گروهای آسیب دیده جامعه موثر باشد.
گورخواب‌های نصیرآباد معتاد نیستند
فقط یک نفر از گورخواب‌‌ها در زمره مصادیق معتاد متجاهر بوده که هم اکنون در حال طی سیر مراحل درمانی خود است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مانور تبلیغاتی که همزمان با انتشار گزارش از گورخواب‌های محدوده نصیر آباد شهریار به راه افتاده است، افزود: رصد محل‌ها و محدوده‌هایی که معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در آن حضور دارند همیشه انجام می‌شود. محدوده ای که مطرح شد جزو مناطق آلوده ای بود که آمار حضور معتادان متجاهر آن و افرادی که در آن محدوده تردد می‌کردند به پلیس ارائه شده بود و پلیس هم در چندین مرحله مستند نسبت به پاکسازی آن محدوده اقدام کرده بود. از این رو فقط یک نفر معتاد متجاهر در بین افراد جمع آوری شده وجود داشت. پرویز افشار افزود: افرادی که در محدوده گورستان نصیرآباد حضور داشتند، کارتن‌خواب،‌ متکدی و بیماران مزمن روانی بوده‌اند که طبق قانون، ساماندهی بیماران مزمن روانی بر عهده سازمان بهزیستی و ساماندهی متکدیان بر عهده شهرداری‌هاست. به گزارش مهر، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تعداد افرادی که در گورستان نصیرآباد شهریار به عنوان گورخواب‌ها حضور داشتند، به اندازه‌ای که رسانه‌ها اعلام می‌کنند نبوده و در این زمینه بزرگنمایی شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024