جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.05.2016, 15:10

تب فقر در جامعه و نگرانی آقای فتاح


علیرضا کریمی/آفتاب یزد

یکی از مشکلات بزرگ مملکت ما آن است که قاطبه مسئولانش زیاد حرف می‌زنند! آری‌؛ یعــنی به جای آنکه عمل کنند تمایل دارند مدام مقابل دوربین و میکروفون این شبکه و آن شبکه باشند و از خدمات مشعشع خود گزارش دهند.غافل از اینکه «شنیدن کی بود مانند دیدن».اگر اقدامی و عملی در خور تقدیر و اطلاع رسانی باشد مردم خود متوجه مــی‌شوند و نه تنها اطلاع رسانی بلکه از آن مسئول تشکر هم می نمایند.

مثال در این راستا زیاد است. چندی پیش یک عضو شورای شهر بندرعباس در اعتراض به سرازیر شدن پساب فاضلاب در خلیج‌فارس، در مقابل خروجی لوله فاضلاب قرار گرفت تا نسبت به موضوع فوق اعتراض کند.اقدام مسئول فوق خیلی سریع در شبکه هایاجتماعی دست به دست شد و در رسانه ها بازتاب یافت و مردم نیز از او تشکر نمودند.این درحالی بود که این عضو شورای شهر نه کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرده و نه رپرتاژی تهیه نموده بود.البته این نکته را هم عرض نمایم که این مشکل به یک اپیدمی تبدیل شده و منحصر به یک جناح خاص نیست. در دولت‌ها و دوران های مختلف شاهد بودیم «حرف» آقایان خروار‌، خروار است اما عملشان ناچیز. کم بوده مسئولی که میزان عملش بر حرفش چربیده باشد.

اطلاع‌رسانی مهم و لازم است اما افراط در آن عوارض نامناسبی دارد و پسندیده نیست. به نظر می رسد بهتر آن است مسئولان محترم امر اطلاع رسانی را به روابط عمومی های خود واگذار نمایند و خود بیشتر در پی عمل باشند.

این مقدمه مختصر به دلیل اظهارات اخیر جناب فتاح رییس کمیته امداد بیان شد.وی دیروز گفته است: «جامعه از شدت فقر تب کرده است .»

این گفته، اظهارنظر دقیق و صوابی است. مدت‌ها‌ست غالب مردم کشور جز عده معدودی که پولشان از پارو بالا می رود و بی نیاز از عالم و آدم هستند، نیازمند و محتاج می باشند.در واقع بیانات آقای فتاح حرف جدیدی نیست و همه بر آن عالم و مطلع هستند.شاید گفته شود همین که مردم فقیر بشنوند مسئولی از فقر ساری در جامعه با خبر است هم می تواند مفید باشد که در پاسخ باید گفت ملت ما دیگر از مرحله «حرف درمانی » نیز عبور کرده اند .به عبارت ساده گوش شان از حرف پر است و محتاج عمل هستند.بنده در این وجیزه قصد ندارم رییس کمیته امداد را متهم نمایم و نتیجه گیری کنم که ایشان عامل فقر هستند؛ خیر.مراد آن است که گفته شود این مدل سخنان و گزارش ها نکته تازه ای ندارد و توضیح واضحات است.

اگر هم که بناست به دولت حسن روحانی کنایه زده شود و مطرح گردد که برای مردم کاری نکرده بازهم این موضوع نکته تازه ای ندارد.دلواپسان قبل از برگزاری انتخابات مجلس ماه ها توپخانه خود را به سمت پاستور گرفته بودند و علیه دولت، دروغ و راست را مخلوط کرده قصد داشتند به خورد خلق الله بدهند که ناموفق بودند.از همین رو بهتر است آقایان این رویکرد را تغییر داده و کمی از میکروفن ها فاصله بگیرند.

ضمن آنکه مبرهن است شکاف طبقاتی فعلی شکل گرفته در جامعه که مسبب بسیاری از بحران های ریز و درشت اجتماعی شده به دلیل اقدامات نابخردانه دولت قبلی شکل گرفته است.فی المثل هدفمندی یارانه هایی که قرار بود مرهم باشد امروز دو دستی خرخره اقتصاد کشور را گرفته و ذره ذره جان آن را می‌گیرد.حال نکته جالب آن است که این طرح به علاوه تصمیمات اشتباه دیگر در دولتی شکل گرفت و اجرایی شد که جناب آقای فتاح وزیر آن بوده است.وزیر نیروی دولت احمدی نژاد که امروز بابت تب فقر جامعه دلواپس و نگران است نیک می داند بابت این تب کدام دولت سهم بیشتری دارد و چه کسی کشور را از ریل اصلی خارج نمود.ایشان قطعا شاهد و ناظر تصمیمات آقایان در جلسات مختلف دولت از جمله هیئت دولت بوده اند .اگر آقای فتاح آن زمان «اقدام»درستی انجام می دادند امروز شاید ناچار نبودند از تب فقر در جامعه «حرف» بزنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024