شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.01.2016, 7:00

عامل حمله به سفارت عربستان کیست؟


فرشید غضنفرپور/«شهروند»

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴
«ح. ک. م» او حالا یک نام اختصاری است مانند خیلی‌های پیش از خودش، مانند مه‌آفرید امیر خسروی، جابر ابدالی، بابک زنجانی و خیلی‌های دیگر که زمانی تنها حرف الفبا بودند، اما حالا به اسم و تفصیل همه می‌شناسندشان. برخی حکم گرفته‌اند و برخی دیگر هنوز در انتظار پایان محاکمه به‌سر می‌برند. اتهام «ح. ک. م» اما اقتصادی نیست، البته فعلا چنانکه گفته می‌شود اتهام او عاملیت حمله به سفارت عربستان است. اول بهمن‌ماه حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور در دومین همایش سراسری استانداران و فرمانداران سراسر کشور اعلام کرد که عامل بیرونی تعرض به سفارت عربستان در خارج از کشور دستگیر و به داخل منتقل شده و هم‌اکنون تحت بازجویی است.
نشانی‌هایی که حسین ذوالفقاری در جلسه با استانداران داد، بعد‌ها و هنگامی که نام کامل این روحانی جوان منتشر شد بیشتر با سوابق وی تطابق پیدا کرد. معاون امنیتی وزیر کشور گفته بود: «افرادی که این کار را کردند سازماندهی داشتند و بیش از ١٠‌سال است که در کرج و تهران فعالیت دارند. این افراد با عنوان امور خیر و مذهبی فعالیت می‌کنند، حتی برخی مسئولان تحت عنوان مذهبی‌بودن به آن‌ها کمک کرده‌اند، اما نهادهای سازمانی چنین کاری نکردند و پایگاه‌های بسیج نیز نبوده‌اند.»
ذوالفقاری در قسمتی از سخنانش گفت: «کسی آن سوی مرز‌ها لیدر این افراد بوده و از طریق تلگرام ظهر آن روز دستوراتی را به آن‌ها می‌داده است». محمد‌رضا محسنی‌ثانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا گفته است که «ح. ک. م» در سوریه بوده است و به محض ورود به ایران بازداشت شده است. معاون امنیتی وزارت کشور می‌گوید که او به داخل کشور آورده شده است. خبرگزاری آنان به انتشار یکی از سخنرانی‌های وی پرداخته که در آن گفته است: «پرتاب مهر به علی لاریجانی و حمله به سیدحسن خمینی لازم نبود، اما حمله به سفارت عربستان لازم بود.»
«ح. ک. م» چندان نام ناشناخته‌ای هم نیست، تنها جست‌وجوی کوتاهی در فضای مجازی اطلاعات فراوانی از این روحانی جوان به دست می‌دهد. فردی که توسط رسانه‌های اصولگرا به‌عنوان «عضو دفتر تحکیم وحدت» معرفی شده است زمانی نه‌چندان دور ریاست یکی از ستادهای محمدباقر قالیباف نامزد اصولگرایان در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری را برعهده داشته است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، در یکی از ویدیوهایی که از او منتشر شده در سایت «ح. ک. م» به همراه قالیباف از منطقه جنگی اروند بازدید می‌کنند. خبرگزاری ایلنا در گزارشی درباره فعالیت‌های گذشته «ح. ک. م» نوشته است: این خطیب نسبتا مشهور، با حمایت مالی برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها، فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای دارد. در کنار هیأت‌های سنتی، برنامه‌های متعدد دیگری نیز در دستورکار قرار داده تا جوانان بیشتری را جذب تفکرهای منحصربه‌فرد خود کند. ماجرای ۶ دانش‌آموز کرجی غرق‌شده در دریا که نام یکی از موسسه‌های نزدیک به «ح. ک. م» در آن آورده می‌شد، نام او را بیشتر به رسانه‌ها کشاند. در آن زمان نایب‌رئیس فدراسیون نجات غریق کشور گفته بود که وقتی مربی این بچه‌ها و کسی که مسئولیت را برعهده داشته، دقت نداشته و مسئولیت‌پذیر نبوده، قطعا این حادثه تلخ پیش می‌آمده چون می‌دانسته که پرچم سیاه نصب شده و نجات غریق هم نبوده است. حالا او تنها نامی اختصاری از کلمات نخست ابتدای اسمش است، اصولگرایان او را به دفتر تحکیم وحدت منصوب کرده‌اند و اصلاح‌طلبان بر سوابقش در حمایت از قالیباف تاکید می‌کنند، اما آنچه مسلم است این است که «ح. ک. م» حالا پرالتهاب‌ترین روزهای عمرش را سپری خواهد کرد. چراکه اتهامی که بر او وارد شده، منجر به اقدامی شده است که به منافع ملی ایران در عرصه دیپلماتیک ضربه وارد آورده و این اقدام از سوی سران عالی‌رتبه کشور تقبیح شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024