جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.10.2015, 16:45

دیوار بلند تحریم‌ها فروریخت


روزنامه اعتماد

برنامه جامع اقدام مشترک اجرایی شد. این به آن معناست که اقتصاد ایران از دیروز، تفاوتش با گذشته را تجربه کرد. دیوار بلند تحریم‌های غربی علیه ایران فروریخت و حالا ۶٠روزی فرصت باقی است تا برنامه لغو تحریم‌ها اجرایی شود. به گزارش «اعتماد»، دیروز روز مهمی در تاریخ ایران بود. ٢۶ مهر ماه، روز اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک یا‌‌ همان برجام. پس از توافق ایران و ١+۵ روحانی، رییس‌جمهور ایران تحریم‌های ایران را فروپاشیده اعلام و تاکید کرد شرایط دیگر چون گذشته نخواهد شد چرا که هیمنه تحریم‌ها فروریخته است. تشدید تحریم‌ها در سال‌های اخیر فشار سنگینی را بر اقتصاد ایران وارد کرد با این حال هر چند در اثر تشدید تحریم‌ها و کاهش قابل توجه فروش نفت کشور با شرایطی بحرانی روبه‌رو شد اما ایران توانست از این موقعیت خطیر سالم عبور کند. افزایش یکباره قیمت دلار، پس از تحریم نفتی ایران نشان داد حجم وابستگی اقتصاد ایران به نفت بالاست از این رو تدبیری تحت عنوان اجرایی کردن برنامه اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است. تحریم‌ها در دوره جدید فعالیت‌های حیاتی ایران در بخش حمل و نقل، انرژی، بانکی و بیمه‌ای را نشانه رفت. این اتفاق سبب شد هزینه واردات و صادرات کالا از ایران افزایش یابد. برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد در مقاطعی افزایش قیمت کالاهای وارداتی تا ٢۵‌درصد اتفاق افتاد به طوری که ایران مجبور بود برای واردات هر ١٠٠ دلار کالا هزینه‌ای برابر با ٢۵ دلار بیشتر از نرم‌های جهانی پرداخت کند. رییس‌جمهوری پیش از این درباره کاسبان تحریم هشدار داده و شرایط تازه ایران را مخل فعالیت آنان دانسته است. بسیاری معتقدند ایران در دوران جدید نمی‌تواند تغییر چندانی در وضعیت اقتصادی خود شاهد باشد چرا که آثار لغو تحریم‌ها در ماه‌های پیش رو خود را نشان خواهد داد. بسیاری از کار‌شناسان و مقامات تصمیم‌گیر با پیش بینی این وضعیت، سال ١٣٩۴ را سخت‌ترین سال اقتصادی ایران اعلام کرده بودند، به نظر می‌رسد با اجرایی شدن برجام سخت‌ترین سال اقتصاد ایران حامل مهم‌ترین اتفاق اقتصادی سال‌های اخیر باشد. بر اساس این گزارش برآورد‌ها نشان می‌دهد هر چند نرخ رشد اقتصادی در سال جاری به صفر میل می‌کند اما سال ١٣٩۵ سالی است که اقتصاد ایران شرایط بهتری را نسبت به سال‌های سخت دهه ٩٠ تجربه می‌کند. حالا اقتصاد ایران روزهای سخت خود را آغاز کرده است. روزهایی که در آن تحریم واقعی هنوز خودنمایی می‌کند اما دیوار بلند تحریم‌ها فروریخته است. انتظارات در این دوره می‌تواند میزان سختی و آسانی را در دوران پساتحریم روی ترازو قرار دهد. از لابه‌لای حرف و حدیث‌های موافقان و مخالفان چنین برمی‌آید که روزهای سختی در پیش است. مدیریت انتظارات و انعکاس واقعیت، دو واژه‌ای است که کار‌شناسان برای عبور از دوره فترت به دولت پیشنهاد می‌کنند. آنچه در سال‌های اخیر بر گلوی اقتصاد ایران سنگینی می‌کرد، نه در یک روز که طی سال‌ها از سوی غربی‌ها علیه اقتصاد ایران اعمال شد. حالا بر‌اساس توافق حاصل شده قرار است بساط گسترده تحریم‌ها برچیده شود. بساطی که برخی را به ثروت‌های آنچنانی رساند و برخی را با بحران‌هایی از جنس واقعیت روبه‌رو کرد. بررسی فهرست تحریم‌هایی که دیگر وجود خارجی نخواهند داشت نشان می‌دهد بخش انرژی، بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقل ایران بیشترین تاثیر را از آغاز دوران جدید خواهند گرفت. بر اساس قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت کلیه تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت بر ایران لغو خواهد شد.

کدام تحریم‌ها از سوی اروپا لغو می‌شود؟
تحریم‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض، کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی لغو می‌شود.
تحریم‌های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران لغو می‌شود.
ارایه خدمات بیمه‌ای، تایید بیمه یا بیمه اتکایی امکان‌پذیر می‌شود.
تحریم‌های مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمین شده از سوی دولت ایران لغو می‌شود.
تحریم‌های مربوط به واردات نفت و گاز از ایران لغو می‌شود.
تحریم‌های مربوط به واردات فرآورده‌های پتروشیمی از ایران لغو می‌شود
تحریم‌های مربوط به صادرات تجهیزات کلیدی بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی لغو می‌شود.
معاملات با بخش انرژی ایران مشمول تحریم نخواهد بود.
تحریم معاملات با بخش‌های کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران برطرف می‌شود.
تحریم‌های مربوط به بخش حمل و نقل رفع می‌شود.
تجارت طلا و سایر فلزات گرانب‌ها با ایران امکان‌پذیر است.
تحریم‌های مربوط به الماس، اسکناس و سکه لغو می‌شود.
تحریم‌های مرتبط با نرم افزار لغو می‌شود.
با لغو تحریم‌ها امکان تجارت گرافیت، فلزات خام یا نیمه‌ساخته مانند آلومینیوم، فولاد، زغال سنگ و نرم افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی امکان پذیر است.
نام افراد و نهاد‌ها از فهرست اشخاص ویژه و بلوکه شده حذف خواهد شد.
کدام تحریم‌ها از سوی امریکا لغو می‌شود؟
لغو تحریم فروش هواپیماهای تجاری یا مسافربری و قطعات و خدمات مربوط به ایران از سوی امریکا اجرایی می‌شود.
مجوز صادرات فرش و مواد غذایی از جمله پسته و خاویار از مبدا ایران به امریکا صادر می‌شود.
تحریم‌های اعمالی بر افراد و اشخاص حقوقی شامل بانک مرکزی ایران، سایر موسسات مالی ایرانی (مندرج در الحاقیه)، شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، شرکت ملی نفتکش و سایر افراد و اشخاص حقوقی که توسط خزانه‌داری به عنوان دولت ایران شناسایی شده‌اند لغو می‌شود. همچنین اتباع تحریم شده یا افرادی که اموالشان توقیف است نیز با لغو تحریم روبه‌رو خواهند شد.

تحریم ریال ایران لغو می‌شود
تحریم خرید و فروش اسکناس امریکا به دولت ایران لغو می‌شود.
محدودیت‌های تجارت دو جانبه بر درآمدهای ایران که در خارج از کشور است، شامل محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقال درآمد‌ها لغو می‌شود.
تحریم خرید، پذیره نویسی یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران، شامل اوراق قرضه دولتی لغو می‌شود.
خدمات پیام‌رسانی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی برقرار می‌شود.
تحریم ارایه خدمات بیمه یا بیمه اتکایی در رابطه با فعالیت‌های سازگار با برجام لغو می‌شود.
تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران شامل محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت ایران و کشورهایی که می‌توانند نفت ایران را بخرند لغو می‌شود.
تحریم سرمایه‌گذاری، شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کالا‌ها، خدمات، اطلاعات، فناوری، دانش و کمک فنی برای بخش نفت، گاز و پتروشیمی لغو می‌شود.
تحریم خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و گاز طبیعی از ایران لغو می‌شود.
تحریم صادرات، فروش یا عرضه فرآورده‌های نفتی تصفیه شده و فرآورده‌های پتروشیمی ایران لغو خواهد شد.
تحریم معامله با بخش انرژی ایران شامل معامله با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو)، شرکت ملی نفتکش لغو می‌شود.
تحریم تجارت طلا و سایر فلزات گرانب‌ها با ایران لغو می‌شود.
تحریم معامله با بخش‌های کشتیرانی و کشتی‌سازی لغو می‌شود.
فروش، عرضه یا انتقال کالا‌ها و خدمات مورد استفاده با بخش خودروسازی ایران امکان پذیر می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024