پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.07.2015, 16:36

توضيحات سپاه درباره ساخت‌وساز عشرت‌آباد


روزنامه آرمان

سه‌شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه با تاکيد بر اينکه تشريفات اخذ مجوز برای ساخت‌وساز عشرت‌آباد رعايت شده است، گفت: مسئولان قضايی تنها می‌توانند دستور توقف ساخت‌وساز عشرت‌آباد را به ستاد کل نيروهای مسلح دهند. محمدرضا يزدی درباره ساخت‌وسازها در ميدان سپاه، توضيح داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان و تسهيل تردد در شهر و ساير خدماتی که شهرداری به شهروندان در شهر ارائه می‌کند، با شهرداری همکاری کرده است؛ به عنوان نمونه در ساخت اتوبان صياد شيرازی از ميدان سپاه به سمت شمال مجموعه سپاه بخشی از محدوده پادگان را رهاسازی کرده است. وی تصريح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انجام ساخت‌وسازها بر اساس تشريفات خاص نيروهای مسلح عمل می‌کند و درخصوص ساخت‌وسازهای فعلی در عشرت‌آباد هم اين تشريفات انجام گرفته به طوری که مجوزهای لازم از ستاد کل نيروهای مسلح اخذ شده و ساخت‌وسازها بدون مجوز نيست؛ در واقع سپاه اجازه ندارد حتی يک متر بدون برنامه، مجوز، مصوبه مالی و بدون هماهنگی با ستاد کل نيروهای مسلح اقدام به ساخت‌وساز کند. معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بيان اينکه سپاه پاسداران اقدامات قانونی برای ساخت‌وساز در عشرت‌آباد را انجام داده است، گفت: پيش از اين در تاريخ ۳۰مرداد سال ۹۲ با شهرداری تهران مکاتبه شده است و بر اساس اين نامه مديرکل پيگيری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران در ۱۳شهريور۹۲ به شهرداری منطقه۷ اعلام کردند سپاه پاسداران مجاز به انجام اقداملات لازم خواهد بود در نتيجه سپاه به وظايف قانونی خود عمل کرده است.

اجازه ميراث فرهنگی لازم نيست
يزدی با انتقاد از اينکه پس از شروع ساخت‌وساز سپاه، متوليان مطالب خاصی را خارج از موضوع مطرح کردند، گفت: متوليان گلايه کردند که سپاه پاسداران با سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی هماهنگی نکرده و گفتند به خاطر وجود عمارت کلاه فرنگی بايد فاصله قانونی رعايت می‌شد؛ اين در حالی است که در هيچ جای کشور اخذ مجوز برای ساخت‌وساز نيازمند مکاتبه با سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی نيست بلکه شهرداری موظف است با سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی مکاتبه کند تا اگر نياز به رعايت فاصله است آن را اعلام کند. معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اشاره کرد: سپاه پاسداران ضمن برداشت خود با رعايت ۱۳۰متر فاصله با عمارت کلاه فرنگی اقدام به ساخت‌وساز کرده است، در حالی که عمارت کلاه فرنگی با اتوبان صياد شيرازی تنها فاصله ۵۰ متری دارد.

محدوده پادگان عشرت‌آباد باغ نبوده
وی با بيان اينکه محدوده ساخت‌وساز در عشرت‌آباد باغ نبوده است، گفت: در نقشه‌ها و عکس‌های هوايی سال‌های گذشته مشخص است که اين مکان باغ نبوده و يک اصله درخت هم در اين منطقه بابت ساخت‌وساز قطع نشده است، بلکه محوطه‌ای بوده که سال‌ها در کنار پارکينگ شهرداری تهران قرار گرفته بوده، بر اين اساس اقدامات سپاه قانونی است. معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درباره اعلام نظر معاون شهرسازی شهردار تهران مبنی بر اينکه محدوده پادگان عشرت‌آباد (ميدان سپاه) جزو محدوده G۳۲۱ است، افزود: طرح جامع تهران مشخص است از اين رو زمانی که از شهرداری درخواست مجوز می‌شود، شهرداری بايد ظرف يک ماه مقررات مستلزم کوتاه يا کاهش تراکم يا هر محدوديت ديگری را اعلام کند اما متاسفانه شهرداری در يک ماه قانونی خود و حتی تا اواخر سال گذشته موردی را به سپاه اعلام نکرده و تنها در گفت‌وگو با رسانه‌ها به موضوع پرداخته‌اند. يزدی با اشاره به اينکه تاکنون سپاه سعی داشته که ذهن شهروندان را به هم نريزد، تاکيد کرد: متاسفانه دوستان به دادسرای نظامی مراجعه کردند و از سپاه پاسداران شکايت کردند در حالی که اين اقدام به دستور ستاد کل نيروهای مسلح بوده است، قاعدتا مسئولان قضايی بايد از ستاد کل نيروهای مسلح درخواست توقف پروژه را داشته باشند، اين در حالی است که تاکنون ابلاغ رسمی در اين زمينه صورت نگرفته بود. وی  با اشاره به گفت‌وگو با رئيس بازپرس پرونده، خاطرنشان کرد: موضوع در حال بررسی است تا اقدام لازم صورت گيرد. سردار يزدی با اشاره به اينکه حکم دادسرای نظامی قانونی است، گفت: دادسرای نظامی حکمی صادر نکرده و تنها بازپرس شعبه ۳ قراری را صادر کرده‌اند، از اين جهت روز گذشته با دادستان سازمان قضايی و بازپرس شعبه ۳ دادسرای نظامی مذاکراتی را داشته و خواهيم داشت تا اقدامات قانونی سپاه پاسداران مشخص شود.

فاصله با کلاه فرنگی اعلام نشده
وی با انتقاد از سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی افزود: متاسفانه تاکنون سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی ميزان فاصله‌ای که با عمارت کلاه فرنگی بايد رعايت شود را اعلام نکرده و اين مجموعه تنها با بيان اينکه عمارت کلاه فرنگی خسارت خواهد ديد شکايت کردند، اين در حالی است در اين سال‌ها سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی يک ريال هم هزينه بابت تعمير و بازسازی عمارت کلاه فرنگی نکرده است، سپاه پاسداران اما بارها در اين زمينه با سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی مکاتبه کرده است. يزدی درباره مذاکرات شهرداری تهران با سپاه پاسداران ادامه داد: در اين خصوص هيچ مذاکره‌ای با شهرداری تهران صورت نگرفته، در واقع شهرداری اگر بخواهد طرحی را اصلاح کند با توجه به اينکه ساخت‌وساز عشرت آباد مصوب ستاد کل نيروهای مسلح است، بايد با آنان وارد مذاکره شود؛ اين در حالی است که بارها اعلام شده سپاه بر اساس دستورات قانونی و تاکيدات مقام معظم رهبری به ستاد کل نيروهای مسلح گام بر می‌دارد.
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجلس نهم، با بيان اينکه در هفته جاری و در شب‌های قدر ساخت‌وسازها متوقف خواهد شد، گفت: توقف رسمی مستلزم دستور ستاد کل نيروهای مسلح است، اما با توجه به هماهنگی با بازپرس شعبه۳ دادسرای نظامی در ايام قدر ساخت‌وسازها متوقف می‌شود تا نتيجه‌گيری حاصل شود، اگر تخلفی صورت نگرفته باشد و مخالف مقررات شهرداری نباشد کار ادامه خواهد يافت اما در صورتی که تخلف برای ستاد کل نيروهای مسلح محرز شود، ساخت‌وساز متوقف می‌شود چراکه سپاه پاسداران خلاف قانون اقدامی نخواهد کرد.

تا هفته آينده تکليف مشخص می‌شود
وی با اشاره به اينکه ستاد کل نيروهای مسلح بايد مجوز ادامه يا توقف ساخت‌وساز را بدهد، يادآور شد: امروز (ديروز) با نماينده مسئول مهندسی ستاد کل نيروهای مسلح، دادستان تهران و بازپرس شعبه ۳ دادسرای نظامی جلسه خواهيم داشت و در اين جلسه نتيجه نهايی اعلام خواهد شد. يزدی با يادآوری جلسه با رئيس ديوان عدالت اداری گفت: روز شنبه ساعت هشت‌ و نيم صبح با رئيس ديوان عدالت اداری جلسه‌ای گذاشته شد که عدم تخلف سپاه به اطلاع رياست ديوان عدالت اداری رسيد، همچنين جلسه‌ای با رياست کميسيون اصل۹۰ مجلس گذاشته شد و عدم تخلف سپاه از مقررات را به اطلاع ايشان نيز رسانديم، آيت‌ا... منتظری و آقای پورمختار تاييد کردند که سپاه پاسداران تخلفی انجام نداده است.

انتقاد از اعلام تخلف با نام «سپاه پاسداران»
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه گفت: حدود دستگاه‌های امنيتی و دفاعی با عقبه شهدا بايد رعايت شود، اين در حالی است که زمانی که شخصی در کشور تخلف می‌کند، روزنامه‌ها و مسئولان به خود اجازه نمی‌دهند اسم متخلف و متهم را کامل ببرند بلکه به صورت مخفف از آن نام برده می‌شود، اما چطور در ارتباط با سپاه پاسدارانی که در مقابل دشمنان به دفاع از کشور پرداخته و اجازه نمی‌دهد به حريم کشور تعرضی صورت بگيرد، اجازه داده می‌شود تا افراد و رسانه‌ها اين نهاد را به چالش بکشانند. يزدی در ادامه انتقاد خود گفت: چرا مکاتبات و اقداماتی که در دادسراهای نظامی در حال انجام است، کمتر از نيم ساعت توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود، اما در خصوص ساير تخلفات چنين نيست! معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران در پايان تاکيد کرد: نمی‌توان سلايق افراد را در ساخت‌وساز دخيل کرد، اگر روزی ستاد کل نيروهای مسلح دستور توقف طرح مصوب را بدهد، ساخت‌وساز متوقف خواهد شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024