يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 10.05.2015, 9:33

نمی‌شود بگوییم خودسر‌ها را نمی‌شناسیم


مرجان توحیدی/شرق

قائم‌مقام حزب «اعتماد ملی»: نمی‌شود بگوییم خودسر‌ها را نمی‌شناسیم

یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
«ماجراهایی که برای آقای مطهری اتفاق افتاده، نظیر دارد». به ترتیب به سلسله‌ای از برخوردهای گروه‌های خودسر در سخنرانی‌هایی که انجام داده اشاره می‌کند و از رئیس‌جمهوری و وزیر کشور می‌خواهد با این خودسری‌های برخورد شود.
رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب «اعتماد ملی»، می‌گوید ماجرایی نظیر آنچه برای علی مطهری در شیراز رخ داده، برای او هم در دانشگاه یاسوج روی داده است. ممانعت از سخنرانی در ورامین و در کارگاه آموزشی حزب هم از مواردی است که منتجب‌نیا به آن اشاره می‌کند. او گریزی نیز به حواشی سخنرانی هادی غفاری می‌زند و می‌گوید فضا را طوری ایجاد کردند که آقای غفاری مجبور به ترک شیراز با لباس مبدل می‌شود.
او این سخنان را در جمع خبرنگارانی بر زبان می‌آورد که برای کنفرانس خبری به خانه‌اش دعوت کرده. این اولین نشست خبری حزب اعتماد ملی پس از شروع دوباره فعالیت این حزب از سال ٨٨ به این سو محسوب می‌شود. «اعتماد ملی» آیین بازگشت رسمی خود به عرصه فعالیت حزبی کشور را عید غدیر سال گذشته برگزار کرد و زنگ فعالیت‌های رسمی خود را با این کنفرانس عملا به صدا درآورد.
ضرورت تقویت تحزب در کشور، فعال‌شدن حزب اعتماد ملی، از جمله سخنان قائم‌مقام بود. تا کسی از او درباره غائله شیراز و فعالیت نیروهای گروه فشار سوال نکرده بود، کمتر کسی می‌دانست موجی از این نوع برخورد‌ها هم با دیگر نیروهای اصلاح‌طلب از جمله قائم مقام اعتماد ملی شده است. بنابراین ماجرا تنها به اتفاق‌های شیراز محدود نمی‌شود. شیرازی که چند صباحی است شاهد جولان نیروهای خودسر شده است؛ از سال گذشته و کارشکنی‌ها درباره سفر ابتکار و علی یونسی به این شهر تا امسال و آن برخورد با علی مطهری. پیش از آن هم نه‌تن‌ها خودسر‌ها سخنرانی غفاری در دانشگاه را مختل کرده بودند، بلکه به خودروی او حمله‌ور شده بودند. الهه کولایی هم از این برخورد‌ها در امان نمانده است و بعد از آن هم اخلال در سخنرانی علی یونسی، معاون رئیس‌جمهوری، هم‌زمان با سفر هیأت دولت به استان فارس صورت گرفت.
از سخنان منتجب‌نیا چنین برمی‌آید که با گروه‌های تندرو نه‌تن‌ها برخوردی نشده، بلکه شعاع تندروی آن‌ها روبه‌افزایش است. منتجب‌نیا، قرار بود یکشنبه هفته آینده برای سخنرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین و به دعوت انجمن اسلامی این دانشگاه به این شهر سفر کند، اما مانع شدند. منتجب‌نیا توضیح می‌دهد که انجمن اسلامی مجوز لازم برای این سخنرانی را اخذ کرده بود، اما رئیس این دانشگاه مانع از آن شده و به دانشجویان گفته است که این سخنرانی، برنامه‌های این دانشگاه برای مراسم ١۵ خرداد را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. منتجب‌نیا به ماه‌های پایانی سال گذشته اشاره کرده و می‌گوید چند ماه قبل هم در دانشگاه یاسوج در حال سخنرانی بوده است؛ «همین گروه‌ها شروع کردند به سروصداکردن، اما من گفتم بیایند پشت تریبون و به‌جای سروصدا، حرف‌های خود را بزنند. با آنکه حرف‌هایشان را زدند، اما بعد از خروج از دانشگاه راه را بستند و قصد داشتند از میانه راه، مسیر را سد کنند، اما با ترتیبات ریاست دانشگاه، نگذاشتند چنین اتفاقی رخ دهد».
او می‌افزاید: «اواخر سال گذشته، قرار بود در جمع شاخه دانشجویی حزب که هر ماه کلاسی آموزشی برگزار می‌کند، سخنرانی کنم، اما مانع حضور من شدند. قبل از آن به خود بنده هم زنگ زدند و گفتند اجازه حضور ندارم. هرقدر توضیح دادم این سخنرانی عمومی نیست و قرار است در یک کلاس آموزشی سخنرانی کنم، نگذاشتند».
سخنانش که به اینجا رسید، رئیس‌جمهوری و وزیر کشور را خطاب قرار می‌دهد: «نباید شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که فعالیت گروه‌های خودسر مجاز شود، آن هم در دولت اعتدال. این کار‌ها پذیرفتنی نیست. اینکه نمی‌شود، بگوییم خودسر‌ها را نمی‌شناسیم. من از همین‌جا در تهران می‌توانم بگویم در شیراز پشت سر این افراد چه کسانی هستند. اگر یک‌بار با این افراد برخورد می‌شد و مجازات می‌شدند، رویدادهایی از این دست رخ نمی‌داد، این اتفاق‌ها امنیت جامعه را مورد تعرض قرار می‌دهد».
او در ادامه از نحوه انتصاب‌های دولت در استان‌ها گلایه می‌کند: «در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری ٩٢، من در یکی ازشهرهای اطراف تهران یک سخنرانی به‌نفع آقای روحانی انجام دادم، فردای آن روز به من گفتند آقای فرماندار دستور داده است پوستر‌های تبلیغاتی هاشمی و روحانی پایین کشیده شده و محو شوند. این آقای فرماندار تا چندی قبل هنوز در پست خود مشغول بود، اما جدیدا ایشان را تغییر داده و در استان دیگری منصوب کرده‌اند». منتجب‌نیا می‌افزاید: «در دولت قبلی همه فدوی‌ها را بر سر امور قرار دادند و این‌ها هنوز در دولت روحانی حضور دارند، دولتی که تفکرش ١٨٠ درجه با دولت قبل متفاوت است، با این تفکر که نمی‌شود کار کرد».
منتجب‌نیا البته از برخی اقدامات معاونت سیاسی وزارت کشور مثل برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب در هفته آینده تقدیر کرد و به عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و نقدهای خود به عرصه سیاست داخلی را کماکان وارد دانست.

فعال‌شدن اعتماد ملی
منتجب‌نیا در ادامه سخنانش از فعال‌شدن حزب و شاخه‌ها و کمیته‌های آن در تهران و شهرهای مختلف کشور خبر می‌دهد و می‌گوید به‌زودی دفتری را در تهران به‌عنوان دفتر مرکزی حزب راه‌اندازی کرده و البته سایتی را هم به‌عنوان رسانه رسمی حزب به‌زودی فعال خواهند کرد.
او همچنین درباره توقیف ارگان مطبوعاتی حزب، یعنی روزنامه اعتماد ملی هم سخن می‌گوید: «١٠سال از توقیف این رسانه گذشته، ما شکایتی را در این زمینه طرح کرده‌ایم، اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم».
او البته قبل‌تر به فعالیت‌های حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ هم اشاره‌ای می‌کند: «بعد از سال ٨٨ ما فعالیت‌های خود را ادامه داده‌ایم و حزب در این مدت منحل نشد، به گونه‌ای که در انتخابات سال ٩٢ حزب اعتماد ملی بدون آرم و تابلو حضور داشت و نقش مؤثری در پیروزی روحانی در انتخابات داشت. بسیاری از اعضای حزب و هواداران در ستادهای تبلیغاتی روحانی یا رئیس بوده یا به فعالیت پرداختند».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024