سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.04.2014, 10:30

دیپلماسی بر مدار دیپلماسی


جواد گیاه شناس/روزنامه مردمسالاری

رخداد دیپلماسی هر کشور نشان دهنده سرچشمه یا منابعی است که آنرا همراهی و همیاری می‌نماید این منابع درونی و بیرونی نقش موثری بر نحوه اتخاذ ابزار‌ها و روش‌های موثر بر آن دارد چه اینکه این منابع از داخل و خارج از یک نظام سیاسی می‌بایست دربرگیرنده شمول و جهات متعدد منافع و امنیت ملی در ابعاد مختلف باشد. در این راستا ست که بر آورد فرصت‌ها و تهدیدات در عرصه بین المللی می‌تواند در یک مسئله دیپلماتیک نقش موثری را در انتخاب راهکار مناسب ایجاد نماید.
آزادی مرزبان‌های ایرانی دریچه‌ای دیگر از فرصت‌های دیپلماسی در کشور و دولت یازدهم و نحوه نگرش به آن را در اذهان متبادر ساخت. گروگانگیری مرزبانان ایرانی و انتشار اخبار آن بخصوص در آغاز سال جدید که عواطف و احساسات ایرانیان به اوج می‌رسد و ابعاد وسیع رسانه‌ای آن با حضور بسیاری از کنشگران اجتماعی، در وهله نخست دستگاه مدیریت اجرایی کشور بطور ویژه وزارت کشور و وزارت امورخارجه، نهادهای امنیتی و نظامی را با چالش‌های موثری روبرو ساخت. این موضوع موقعی ابعاد پیچیده تری یافت که احساسات و عواطف میلیون‌ها ایرانی با شهادت یکی از این دلاوران و تهدید به مرگ دیگران بیش از پیش فشارهای بسیاری را بر ارکان اجرایی و تصمیم گیران مختلف نظام از جمله نهادهای سیاسی، امنیتی و نظامی وارد ساخت و آنان را ناخودآگاه به مسئله و برخورد موثر فرا می‌خواند.
این درحالی بود که واکنش سخت ایران با این گروهک افراطی، دولت دکتر روحانی را در فشار قومیت گرایی و عوامل و عناصر بر هم زننده وحدت و امنیت ملی و جریان‌های افراطی و گریز از مرکز و همچنین غوغا و هیجان و امتیاز برای کسانی قرار می‌داد که هدفی جز تفرقه در ایران و خدشه بر وحدت ملی را طرح ریزی نکرده‌اند. آنان با حساسیت نگرش‌های قومیتی و فرقه گرایی قصد دارند تا آتشی را برپا سازند که دود آن به چشم دولت و ملت ایران و گرمای آن منافع آنان را سیراب می‌نماید.
بنابراین اتخاذ یک راه حل مناسب بطوریکه علاوه بر آزادی این مرزبانان، کمترین تحریکات مذهبی و قومی و همچنین نگرش‌های مغایر وحدت و انسجام ملی را نیز در بر داشته باشد مورد توجه قرار گرفته است این مهم با بکارگیری رکن موثر علمای اهل تسنن بخوبی توانست این بحران را حل نماید و ظرفیت مناسبی را فرا روی کشور قرار دهد. به جرات می‌توان گفت کمتر کسی تصور نقش و ظرفیت قومی و علمای اهل تسنن را در این مشکل مورد توجه و ارزیابی خود قرار می‌داد اما این ظرفیت امروز راه جدیدی را برای توسعه منطقه‌ای و ملی ایران فراهم ساخته است. اینک دولت یازدهم می‌تواند به پشتوانه این مکانیسم موثر آزادی سازی ظرفیت‌های درونی کشور با بهره گیری از ویژگی‌های منطقه‌ای و قومی را ایجاد نموده و با بهره گیری از همین ظرفیت برای بازگشت گروگانگیران به دامن جمهوری اسلامی فرصت‌های لازم را فراهم سازد.
بدون شک این آزمون مهر تاییدی بر بازگشت دیپلماسی بر مدار دیپلماتیک و دور نمودن نگرش‌های نظامی و حتی بعضا محورهای امنیتی از چنین موضوعاتی است هر چند که می‌بایست از ظرفیت‌های نظامی و امنیتی در جای خود استفاده بهینه را برد اما دولت یازدهم نشان داد که می‌توان گره‌ها را با دست تامل و مداقه و با صبر و حوصله بهتر باز نمود و گره‌ای را که با دست باز می‌شود به دندان نسپرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024