يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 5 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.09.2012, 11:24

آیا حمایت کلینتون به تقویت موقعیت اوباما خواهد انجامید


فرهاد بهکوش

پرس ایران | persiran.se
انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده که در کنگره اخیر این حزب صورت گرفت برای همگان قابل پیش بینی بود. اما اتفاق مهمی دیگری که در این کنگره صورت گرفت یعنی سخنرانی بیل کلینتون رئیس جمهور سابق این کشور در دفاع از سیاستهای اوباما که به دفاع جانانه از سیاست های دولت پرداخت بسیار حائز اهمیت بود. در این سخنرانی که ظاهرا بسیار تاثیرگذار بوده است، کلینتون از تمامی توان و مهارت های سخنوری خود استفاده کرد تا به دفاع از سیاست های دولت بپردازد تا جائیکه حتی دفاع او از سیاست های اوباما را متبحرانه تر از خود اوباما می دانند که پس از کلینتون سخنرانی کرد. حالا به نظر می رسد که شانس اوباما برای احراز مقام ریاست جمهوری برای یک دوره دیگر بیش از پیش تقویت شده باشد.
حمایت کلینتون و نوع ارائه آن در کنگره که چاشنی زیادی از هیجان، احساس قلبی، زنده کردن نوستالوژی دهه نود و تلاش برای متقاعد ساختن مردم آمریکا در باره‌ی نیات مثبت دولت اوباما برای حل مشکلات آمریکا بود موجب شده است تا تیم اوباما-هیلاری کلینتون از بخت زیادی برای جلب حمایت سه گروه از مردم آمریکا برخوردار شود.
نخست باید به بخش خصوصی، دست اندرکاران و مدیران شرکت ها اشاره کرد که در دوره زمامداری اوباما به تدریج از دولت فاصله گرفته بودند و آن را به در پیش گرفتن سیاست رادیکال در عرصه اقتصادی و بی توجهی به نیازهای شرکت ها و بخش مالی متهم می کردند. در این زمینه، حمایت کلینتون از این جهت حائز اهمیت است که وی در هشت سال زمامداری اش در دهه نود میلادی تلاش کرده بود تا حزب دموکرات را به سمت میانی سوق دهد که این عمدتا از طریق ایجاد شرایط مناسب برای شرکت داران و بخش خصوصی میسر شده بود. حالا تلاش کلینتون برای تمرکز دادن مصائب اقتصادی در آمریکا به بحران اقتصادی و مالی که در دوره زمامداری جرج بوش و سیاست های جنگ طلبانه اش که گریبان آمریکا را گرفت و با بحران مالی سال ٢٠٠٨ به اوج خود رسید، در واقع به تبرئه دولت اوباما در کم توجهی به ایجاد شرایط مناسب برای شرکت های آمریکایی بود. این نکته از این جهت حائز اهمیت است که مدیران صنعتی و مالی و اصولا دست اندرکاران در شرکت های آمریکایی اعتماد زیادی به بیل کلینتون دارند و در میان سیاستمداران برجسته آمریکایی بیل کلینتون شاخص ترین، مجرب ترین و محبوب ترین دانسته می شود.
گروه دومی که از حمایت گرم بیل کلینتون تاثیرپذیرفته و احتمالا رویکرد مثبت تری به دولت اوباما پیدا خواهد کرد کارگران آمریکا، بویژه اکثریت سفیدیوستان هستند که در طی زمامداری اوباما نتوانستند اعتماد لازم را به دولت اوباما پیدا کنند. آنچه موجب محبوبیت بیل کلینتون نزد این گروه در جامعه آمریکا بوده است، عمکرد دولتش در دهه نود میلادی بود که رشد اقتصادی، افزایش سطح درآمدها و کاهش بیکاری را به ارمغان آورده بود. تایید اقدامات تاکنونی دولت اوباما و وعده اینکه در دور دوم زمامداری اوباما، سیاست های اقتصادی دولت وی به نتیجه خواهد رسید احتمالا موجب خواهد شد تا نیروی کار سفید پوست در آمریکا در روز رای گیری به حمایت از نامزد دموکرات ها بپردازند.
گروه سوم، حامیان رادیکال اوباما هستند که طی چهار سال زمامداری وی از عدم تحقق وعده های نسبتا رادیکال این نخستین رئیس جمهور رنگین پوست در جامعه آمریکا دلسرد شده اند. حضور بیل کلینتون میانه رو برای حمایت از اوبامای رادیکال تلنگری خواهد بود به طرفداران رادیکال اوباما و آنها را بر آن خواهد داشت که حال که میانه روان دموکرات هم برای پیروزی اوباما از صمیم قلب وارد صحنه شده اند آنها نیز سهم خود را در کارزار سیاسی آمریکا ایفا کنند و با دادن شانس مجدد به اوباما به وی فرصت دهند تا برنامه های رفاهی وعده داده شده خود بویژه در عرصه خدمات بهداشتی و در مانی را تکمیل کند.
بنابراین،حضور فعال کلینتون در کنگره آمریکا و حمایت بدون تردید وی از نامزدی مجدد اوباما می تواند شکاف ایجاد شده در حزب دموکرات بین جناح های معتدل و رادیکال را ترمیم کند که این اقدام در آستانه دور نهایی مبارزات انتخاباتی که با انتخاب رسمی دو نامزد اصلی طی هفته اخیر آغاز شده است بسیار کلیدی خواهد بود. این نکته بویژه از این جهت حائز اهمیت است که در نظر سنجی های اخیر دو نامزد از حمایت نسبتا یکسانی برخوردار بوده اند. علاوه براین و با توجه اینکه جمهوری خواهان امکانات مالی بسیار گسترده ای را برای تبلیغات به سود نامزد خود میت رامنی تدارک دیده اند و در این زمینه دموکرات ها فاصله بسیار زیادی با جمهوری خواهان دارند، آنچه می توانست (و می تواند) به آنها توان هماوردی با جمهوری خواهان را بدهد فعال کردن سرمایه های اجتماعی و حمایت های معنوی در حمایت از اوباماست. حمایت سیاستمدارنی چون بیل کلینتون و یا حمایت هنرمندان سرشناس نزدیک به دموکرات ها از اوباما که در افکار عمومی از پایگاه گسترده ای برخوردارند می تواند جایگزین امکانات محدودتر مالی دموکرات ها در سرمایه گذاری در عرصه تبلیغات رسانه ای باشد. باید دید که آیا حضور کلینتون در کنگره دموکرات ها و از این طریق سازماندهی نیروهای میانه رو در حزب دموکرات در حمایت از رئیس جمهور اوباما می تواند عامل تعیین کننده در سنگین تر شدن کفه حمایت مردم آمریکا از تیم اوباما – هیلاری کلینتون بشود و یا اینکه درخشش بیل کلینتون در کنگره دموکرات ها تنها پرتوی از سال های موفق آمریکا را با رئیس جمهور وقت تداعی کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024