دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 6 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 02.01.2011, 10:01

تاثير هدفمند سازى يارانه ها بر وضعيت اقشار آسيب پذير


خراسان/فاطمه توانا علمى

سه نماينده: دغدغه هاى معيشتى اقشار آسيب پذير با هدفمند سازى يارانه ها كاهش مى يابد
شايد زود باشد در مورد تاثير هدفمندسازى يارانه ها بر وضعيت معيشتى، اقتصادى، اجتماعى و سطح زندگى اقشار آسيب پذير و كم درآمد، زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست بحث كنيم، اما آن چه مسلم است و سه عضو كميسيون اجتماعى نيز به آن اذعان دارند، اين است كه وضعيت معيشتى و اقتصادى اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست كه بر اساس آمار وزارت رفاه حدود ۱۱ ميليون نفرند بهبود مى يابد و حداقل دغدغه مايحتاج اوليه زندگى را نخواهند داشت و دلايلى كه براى اين مسئله مطرح مى شود اين است كه گروه هاى مذكور علاوه بر دريافت مبلغ يارانه و مستمر ى شان از نهادهاى حمايتى از جمله بهزيستى و كميته امداد برقرار خواهد بود، علاوه بر اين كه درصدى از درآمد حاصل از صرفه جويى انرژى در كشور بر اساس قانون هدفمندسازى يارانه ها بايد صرف توسعه عمرانى مناطق محروم، بيمه هاى درمانى و اجتماعى اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار و ... شود.از اين رو بنا به گفته زمانى، محسنى و ترابى، سه عضو كميسيون اجتماعى با اجراى قانون هدفمندسازى يارانه ها، اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار كه تاكنون با مشكلات معيشتى بسيارى دست و پنجه نرم مى كردند و حتى در بسيارى از مواقع توان تامين و تهيه نان را براى خانواده نداشتند، وضعيت مطلوب ترى نسبت به گذشته خواهند داشت، گرچه در اجراى اين طرح بايد امتيازات ويژه اى براى اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته مى شد.

ارزيابى تاثير هدفمندسازى يارانه ها بر اقشار آسيب پذير پس از واقعى شدن قيمت ها
زمانى، سخنگوى كميسيون اجتماعى مجلس با بيان اين كه براى بررسى تاثير هدفمندسازى يارانه ها بر اقشار مختلف جامعه از جمله اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار بايد تا واقعى شدن قيمت حامل هاى انرژى و كالا و ... منتظر ماند، به خراسان گفت: هنوز زود است در اين زمينه به ارزيابى بپردازيم. وى افزود: وقتى مى توان نتايج اجراى اين قانون را ارزيابى كرد كه قبض هاى آب و برق و گاز و ... ارسال و قيمت كالاهاى اساسى واقعى شده باشد. زمانى در عين حال اذعان داشت: اما آن چه قانون هدفمندسازى بر آن تاكيد دارد، صرفه جويى در مصرف انرژى است و برآوردها حاكى است كه از محل صرفه جويى حامل هاى انرژى حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان عايد مى شود كه حدود ۷ تا ۸ هزار ميليارد تومان بيشتر از بودجه هاى عمرانى كشور در يك سال است.وى افزود: بنابراين بر اساس آن چه تاكيد و چشم انداز قانون تلقى شده است، بايد از محل صرفه جويى در مصرف انرژى، حجم فعاليت هاى عمرانى در كشور با اولويت روستاها به دو برابر افزايش يابد كه در اين صورت روستاييان و افراد ساكن مناطق محروم از اين توسعه بهره مند شده، از فقر امكانات فرهنگى، ورزشى، اجتماعى و حمل و نقل و ... رهايى مى يابند.

وى افزود: علاوه بر اين، بر اساس يكى از اولويت هاى هدفمندسازى يارانه ها كه در لايحه برنامه پنجم توسعه نيز بر آن تاكيد شده است، بايد ظرف حداقل دو سال تمامى اقشار آسيب پذير و محروم و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست كه تعداد آن ها از سوى وزارت رفاه ۱۱ ميليون نفر اعلام شده است، تحت پوشش بيمه هاى درمانى و اجتماعى قرار گيرند و هزينه هاى آ ن ها در بخش بهداشت و درمان به حداقل كاهش يابد. علاوه بر اين كه از مزاياى بازنشستگى، از كارافتادگى و ... بهره مند مى شوند.

مستمرى اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش برقرار مى ماند
سخنگوى كميسيون اجتماعى همچنين با اشاره به اين كه اقشار نيازمند و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرستى كه تحت پوشش نهادهاى حمايتى از جمله بهزيستى و كميته امدادند، علاوه بر دريافت يارانه ها مستمرى آن ها نيز برقرار خواهد ماند گفت: بنابراين وضعيت آن ها نسبت به گذشته مناسب تر خواهد بود.درخور يادآورى است چند روز قبل انوارى سرپرست كميته امداد نيز گفته بود با اجرايى شدن قانون هدفمند كردن يارانه ها و پرداخت يارانه هاى نقدى مستمرى مددجويان تحت حمايت قطع نمى شود.زمانى اظهار داشت: در گذشته بسيارى از مددجويان نهادهاى حمايتى و اقشار آسيب پذير حتى توان تهيه نان را به عنوان قوت لايموت نداشتند و مستمرى هاى پرداختى آن ها كفاف پرداخت اجاره ،آب و برق و... را هم نمى داد اما در حال حاضر با يك حساب سرانگشتى مى توان شاهد بهبود وضعيت اين خانواده ها بود. به عنوان مثال اگر متوسط جمعيت اين خانواده ها را ۵ نفر بدانيم هر دو ماه ۴۰۰ هزار تومان يارانه دريافت مى كنند و ماهانه نيز حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان مستمرى كه اين مبالغ علاوه بر يارانه نانى است كه به آن ها پرداخت مى شود. علاوه بر اين خانواده ها اغلب به دليل نداشتن امكانات، مصرف انرژى پايينى دارند و درصد بالايى از اين مبالغ صرف تامين مايحتاج زندگى و هزينه تحصيل فرزندانشان مى شود.وى افزود: بنابراين همان طور كه از اهداف طرح هدفمندسازى يارانه ها برمى آمد وضعيت بغرنج معيشتى اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار بهبود مى يابد گرچه بازهم بايد از سوى دولتمردان اقداماتى براى كاهش هرچه بيشتر فاصله بين دهك هاى درآمدى در كشور صورت گيرد.

فاصله طبقاتى بين دهك هاى بالا و پايين كاهش مى يابد
محسنى ثانى ديگر عضو كميسيون اجتماعى نيز در اين باره به خراسان گفت: با اجراى دقيق هدفمندسازى يارانه ها فاصله بين دهك هاى بالا و پايين درآمدى بايد كاهش يابد و آن چه تاكنون دنبال شده در همين راستا بوده است.وى افزود: نگاه و اولويت اصلى قانون هدفمندسازى يارانه ها در لايه هاى اجتماعى حمايت و ارتقاى وضعيت معيشتى، اجتماعى و فرهنگى اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار است، به همين دليل بيمه هاى درمانى و اجتماعى و برطرف شدن دغدغه هاى معيشتى و اقتصادى دهك هاى پايين جامعه و ارتقاى وضعيت بهداشتى اين اقشار از اهداف اجراى هدفمندسازى يارانه هاست كه اتفاق خواهد افتاد.بنا به گفته محسنى در حال حاضر مناطق محروم دسترسى مناسبى به خدمات بهداشتى و درمانى ندارند و از اين لحاظ نيز عدالت برقرار نشده است اما در قانون تصريح شده كه ۱۰ درصد از منابع هدفمندسازى يارانه ها بايد در بخش بهداشت و سلامت هزينه شود كه در هزينه كردن اين منابع نيز اولويت با مناطق محروم و دورافتاده است.وى افزود: چشم انداز اجراى قانون هدفمندسازى يارانه ها، رسيدن به عدالت در زمينه هاى اجتماعى، اقتصادى، فرهنگى، بهداشتى و... مى باشد.

به گروه هاى آسيب پذير مزاياى بيشترى تعلق نمى گيرد
ترابى ديگر عضو كميسيون اجتماعى مجلس با اشاره به اين كه هنوز براى ارزيابى در اين مورد زود است گفت: اما مى توان تا حدى به تاثير هدفمندسازى يارانه بر اقشار آسيب پذير، زنان سرپرست خانوار و مردم مناطق محروم كه گروه هاى هدف و مورد توجه اين قانون بوده است، پرداخت . وى به خراسان گفت: اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار كه تاكنون مشكل تامين هزينه هاى اوليه زندگى را داشتند با دريافت يارانه در كنار مستمرى هاى كميته امداد و سازمان بهزيستى وضعيت مناسب ترى نسبت به گذشته خواهند داشت.وى افزود: اما نكته اى كه داراى ابهام است و اگر به همين صورت ادامه يابد به عدالت نزديك نخواهد بود و ما را از اهداف قانون دور مى كند اين است كه هيچ اقدام خاص و هيچ مزاياى ويژه اى كه نسبت به ساير اقشار جامعه بيشتر باشد براى گروه هاى آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار و... درنظر گرفته نشده است و اين قشر همانند ساير اقشار از يارانه برابر برخوردار مى شوند و اگر با واقعى شدن قيمت ها، يارانه صرف پرداخت اضافه قيمت ها شود باز به خانه اول يعنى ناتوانى در تامين هزينه هاى زندگى برمى گردند.بنا به گفته اين نماينده بايد ابهامات در اين زمينه برطرف شود كه آيا قرار است با واقعى شدن قيمت ها پرداخت هاى ويژه اى براى اقشار آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار و... درنظر گرفته شود يا خير.بنابراين هنوز بايد منتظر اجراى كامل قانون هدفمندسازى يارانه ها باشيم.وى افزود: شرايط بايد به گونه اى باشد كه يك زن سرپرست خانوار با بهره مندى از بيمه و همچنين نگاه ويژه هدفمندسازى يارانه ها ديگر نيازى به كار در مشاغل سخت نظير كار در منزل و... نداشته باشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024