جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.04.2010, 23:19

روز جهانى كارگر، متفاوت با هر سال


سامناك آقايى/"روز"

جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹
بعد از ظهر شنبه، كارگران در خيابان اند
دو روز مانده به اول ماه مه، روز جهانى كارگر، يازده تشكل كارگرى با صدور قطعنامه اى مشترك ضمن طرح خواسته هاى عمومى كارگران در پانزده و ابراز مخالفت با اجراى طرح هدفمند كردن يارانه ها، اعلام كردند كه ساعت ۱۷ بعد از ظهر روز شنبه، كارگران در تهران، مراسم روز جهانى كارگر را با برگزارى تجمعى گسترده آغاز خواهند كرد.كارگران سپس از مقابل وزارت كار و امور اجتماعى، راهپيمايى خود را آغاز خواهند كرد. در شهرستان ها نيز اين مراسم در همين ساعت، مقابل ادارات كار برگزار خواهد شد.
اين قطعنامه با استقبال گسترده نهادهاى مدنى و سياسى همراه شده و به گفته برخى فعالان كارگرى، امسال روز جهانى كارگر با توجه به تداوم موج گسترده اخراج كارگران، تعطيلى كارخانه ها و مراكز توليد، ادامه بازداشت و تحت فشار بودن برخى چهره هاى شناخته شده كارگرى نظير منصور اسانلو، ابراهيم مددى و على نجاتى و از سوى ديگر اتفاقات ماه هاى پس از انتخابات و حمايت جنبش سبز و جنبش زنان از حقوق كارگران، متفاوت تر از سال هاى گذشته خواهد بود.

وعده ها و بحران كارگرى
قطع نامه يازده تشكل كارگرى كشور ديروز در حالى صادر شد كه طى هفته گذشته، دولت از يك سو درخواست خانه كارگر براى برگزارى مراسم روزجهانى كارگر را رد كرده و از سوى ديگر با برگزارى چندين مراسم دولتى، ضمن دادن وعده هاى مختلف به كارگران، تلاش كرده است بحران عميق كارگرى موجود در كشور را پنهان كند.
در همين راستا روز گذشته آيت الله على خامنه اى با حضور در بين شمارى از كارگران دولتى، بدون اشاره به وضعيت بحرانى جامعه كارگرى، با بيان اينكه "كارگر يك مجاهد فى سبيل الله است" تمامى مشكلات و مصائب كارگرى موجود در كشور را در اين خلاصه كرد كه: "افرادى با دور زدن قانون، برخى كارخانه ها را مى خرند و بعد هم با فروش تجهيزات و زمين آن به ميلياردها آلاف و الوف مى رسند و در نهايت كارگران كارخانه بيكار مى شوند، لذا همه مسئولان بايد مراقب باشند".

پيش از آيت الله خامنه اى، محمود احمدى نژاد، وزير كار و چند تن ديگر از مسئولان دولتى با حضور در مراسم هاى كارگرى دولتى به مناسبت هفته كارگر، در سخنانى مشابه و با تجليل از چند كارگر، بدون پرداختن به اعتراضات جامعه كارگرى، وعده اعطاى وام صدميليون تومانى به كارگران نمونه را داده بودند.

كارگران تحمل ندارند
در چنين شرايطى يازده تشكل كارگرى كشور با صدور قطعنامه پانزده ماده اى خود، با اشاره به بحران هاى كارگرى و اجتماعى موجود در كشور، ضمن گرامى داشت روز جهانى كارگر خواستار تحقق خواسته هاى جامعه كارگرى وحمايت از جنبش هاى مدنى مردم ايران شده اند.
اين يازده تشكل كارگرى نسبت به "وضعيت معيشتى دردناك كارگران" به مسئولين هشدار داده و تاكيد كرده اند كه "در صورت تداوم وضع موجود كارگران به هيچ عنوان بيش از اين تاب تحمل فلاكت و بى حقوقى خود را نخواهند آورد."
تشكل هاى امضاء كننده اين قطعنامه مشترك، عبارتند از: سنديكاى كارگران شركت واحد اتوبوسرانى تهران و حومه، سنديكاى كارگران شركت نيشكر هفت تپه، اتحاديه آزاد كارگران ايران، هيات بازگشائى سنديكاى فلز كار و مكانيك، هيات بازگشايى سنديكاى كارگران نقاش، انجمن صنفى كارگران برق و فلز كار كرمانشاه، كميته پيگيرى ايجاد تشكلهاى آزاد كارگرى، كميته هماهنگى براى كمك به ايجاد تشكلهاى كارگرى، انجمن دفاع از كارگران اخراجى و بيكار سقز و شوراى زنان.
همزمان كانون مدافعان حقوق كارگر نيز با صدور بيانيه اى به مناسبت فرارسيدن اول ماه مه و روز كارگر، ضمن حمايت از اعتراضات ماه هاى اخير و پافشارى بر خواسته هاى روز كارگر در سال گذشته، مطالبات مندرج در قطعنامۀ مشترك تشكل هاى كارگرى را مورد حمايت قرار داده و از ايجاد تشكل هاى كارگرى و آزادى بيان و رفع تبعيض حمايت كرده است.

حلقه مفقوده مبارزات
پيش از انتشار قطعنامه يازده تشكل كارگرى، به نوشته جرس، روز سه شنبه نيز گروهى از فعالان كارگرى تحت عنوان "شوراى برگزارى مراسم روز جهانى كارگر" با انتشار دومين بيانيه خود به مناسب روز جهانى كارگر، ضمن دعوت به حضور هر چه گسترده كارگران و مردم به تجمعات و راهپيمائى هاى اين روز كارگرى، مطالبات هشت گانه اى را به عنوان خواسته هاى اوليه و حداقلى خود مطرح كرده بودند.
به نوشته منابع كارگرى، در بيانيه اين گروه از فعالان كارگرى كه تحت عنوان "روزجهانى كارگر، حلقه مفقوده مبارزات" منتشر شده، با تشريح گوشه اى از وضع موجود در جامعه امروز كشور، آمده است: "تنها ضامن ايجاد و تثبيت دموكراسى و آزادى، قدرت و عرض اندام تشكل هاى مستقل در اصناف و اقشار مختلف است، قدرتى سراسرى، متحدانه و سيلاب وار كه هرگونه دست اندازى و تجاوز به مطالبات مردمى را پاسخى درخور دهد".
اين بيانيه همچنين تصريح كرده است كه سال ۸۹ آبستن بزرگترين اعتراضات و اعتصابات مردمى و كارگرى نيز خواهد بود.
شوراى برگزارى مراسم روزجهانى كارگر در بيانيه اول خود، ضمن دعوت از عموم مردم و كارگران براى حضور در مراسم روز كارگر، چنين روزى را "روز تلفيق خواسته ها و مطالبات‌ دموكراتيك و آزاديخواهانه با مطالبات اقتصادى و سياسى همه مردم و كارگران" خوانده بود.

انتقاد هاشمى رفسنجانى
به دنبال گفته هاى روز سه شنبه محمود احمدى نژاد در مراسم دولتى تجليل از كارگران نمونه و اظهارات ديروز آيت الله على خامنه اى، هاشمى رفسنجانى در ديدار با دبيركل خانه كارگر، تلويحا از شرايط حاكم بر جامعه كارگرى انتقاد كرد.
به گزارش سايت كلمه، هاشمى ديروز طى سخنانى به مناسب روز كارگر، با اشاره به نقش كارگران در عرصه مختلف پيش و پس از انقلاب گفت: "پيش و پس از انقلاب اسلامى كارگران جزو بهترين، فعال‌ترين و موثرترين اقشار جامعه بودند و انقلاب با حركات تمام‌كننده كارگران در قالب اعتصابات به پيروزى رسيد. قشر كارگر همواره در طول ساليان پيش و پس از انقلاب، كمتر توانسته است به حقوق خود دست يابد و مسئولان همواره مديون همت و قناعت كارگران خواهند بود. كارگران بخشى از جامعه هستند كه هيچ‌كس نميتواند ادعا كند مزاحم اقشار ديگر هستند و برعكس حقوق حقه‌شان در اغلب مواقع جبران نشده است".

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگرى از گفته هاى خود به نقش تشكل هاى كارگرى در احقاق حقوق كارگران پرداخت و بر خلاف ساير مسئولان دولتى، فعاليت هاى تشكل هاى كارگرى را ثمر بخش خواند و گفت: "فعاليت هاى مفيد و ثمربخش تشكل‌هاى كارگرى روزنه‌هاى اميد براى بهبود وضع كارگران را هر روز بيشتر مى كند".

روزى متفاوت
از سوى ديگر فعالان كارگرى، تشكل ها و نهادهاى كارگرى طى سه هفته اخير با تشريح سياست هاى اقتصادى دولت، به ويژه طرح هدفمند كردن يارانه ها و تعيين دستمزد كارگران براساس همين طرح كه با توجه با آمارهاى بانك مركزى كارگران را به زير خط فقر خواهد برد، تاكيد كرده اند كه امسال در روزجهانى كارگر، صداى واقعى كارگران در ايران شنيده خواهد شد.
بيانيه ها و مواضع نهادهاى مدنى و احزاب و گروه هاى سياسى نيز در اعتراض به وضع حاكم بر جامعه كارگرى و در حمايت از فعالان شناخته شده كارگرى كه در بند هستند، از ديگر تفاوت هاى روزجهانى كارگر امسال با سال هاى گذشته است.اين در حاليست كه امسال معترضين به كودتاى انتخاباتى ۲۲ خرداد نيز دلايل بسيارى براى همراهى با كارگران دارند.
گفتنى است گردانندگان جمهورى اسلامى، هر سال در روز جهانى كارگر شمار كثيرى از كارگران و فعالان اين حوزه را بازداشت كرده اند. سال گذشته در همين روز ده ها تن از فعالان كارگرى بازداشت شدند كه بيش از ده تن از آنان هنوز در زندان بسر مى برند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024