پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.04.2010, 10:23

جاى سليقه متفاوت كجاست؟


داريوش قنبرى/پارلمان نیوز

دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۹
عرصه سياست ورزى ايران در سال ۸۸ نسبت به عقلانيت سياسى بى توجه بود و همين بى توجهى هزينه هاى زيادى را به كشور تحميل كرد به گونه اى كه مى توان گفت كه فقدان عقلانيت سياسى مهمترين مشكل ايران در سال ۸۸ بود و همين موضوع سبب شد كه حوادث تلخ سال ۸۸ رخ بدهد.
مهترين آسيب كشور در حوزه سياست ورزى بايستى با حاكم كردن عقلانيت حل شود و در گام اول بايد حقوق مردم به رسميت شناخته شود و اين فرهنگ نهادينه شود كه منتقدان نيز داراى حقوقى هستند كه هر حاكميتى موظف به پذيرش آن است و بايد شرايط را براى فعاليت آزاد اين افراد فراهم شود.
حاكميت بايد اين مساله را قبول كند كه منتقدان داراى حقوق بديهى و ترديد ناپذيرى هستند كه بايد فضا براى بيان آن فراهم شود و در اين راستا مى توان مكانيسم هاى جوامع متمدن كه همانا احزاب، انتخابات، رسانه ها مى باشد ،به كار گرفت و اعمال اين روش ها براى حل مناقشات سياسى بسيار موثر است.
هر جامعه اى كه اين مكانيسم ها را به كار بگيرد تنش هاى اجتماعى كاهش مى يابد اما در فقدان اين مكانيسم ها تنش هاى جزئى به نزاع هاى بزرگ تبديل مى شود كه اين مساله براى منافع ملى كشور بسيار خطرناك است بنابراين براى تامين منافع ملى بايد از آحاد ملت بهره گرفت.
رهايى كشور از وضعيت فعلى و پيمودن مسير توسعه نيازمند همكارى تمام ايرانيان است بنابراين بايد عزم جمعى بوجود بيايد تا كشور در آن مسير قرار بگيرد زيرا شنيدن صداى تك تك مردم حركت در مسير توسعه را شتاب مى بخشد اما ميدان دادن به گروهى كه بخواهد بقيه را حذف كند به هيچ وجه به مصلحت نيست.
شكل گيرى اين فضا در كشورنيازمند بستر شكل گيرى آن است و اين بستر همانا فضاى معتدل براى بيان نظرات مى باشد بنابراين بايد از هرگونه اتهام زنى پرهيز كرد و مجالى را فراهم كرد كه تنش هاى موجود هرچه زودتر از بين برود و اين مساله در گرو به رسميت شناختن اختلاف سليقه ها است در غير اينصورت مى توان اين سوال را مطرح كرد كه جاى سليقه متفاوت كجاست؟

سخنگوى فراكسيون خط امام(ره)مجلس




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024