دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.03.2010, 2:22

صدور مجوز وزارت ارشاد براى كتاب عاليجناب سرخپوش


نوانديش

روزنامه اعتماد در ضميمه سياسى خود نوشت: همگان به ياد دارند كه انتقادات چپ هاى جوان يا همان اصلاح طلبان از هاشمى رفسنجانى در آستانه انتخابات مجلس ششم تا چه حد براى او گران آمد و جوى كه بعدها «تخريب» نام گرفت باعث شد او از خير حضور در مجلس بگذرد. اين روند در دوران اصولگرايان يا همان راست هاى جوان هم تكرار شد.

محمود احمدى نژاد آن هنگام كه در انتخابات رياست جمهورى ۱۳۸۴، در تقابل با آيت الله هاشمى رفسنجانى رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گرفت، توانست گمنامى اش را زير سايه رقابت با چهره ىى شناخته شده كه بالطبع موافقان و مخالفان بسيارى دارد، بپوشاند و راه پاستور را به سادگى بپيمايد. همچنين او در تمام دوران رياست جمهورى خود در دوره نهم نيز اين تقابل را كمابيش حفظ كرد و در مناسبت هاى مختلف اشاراتى به «برخى افراد» داشت كه به سادگى مصداقش را مى شد در اطراف كاخ مرمر جست وجو كرد. او در انتخابات اخير رياست جمهورى نيز از همين تاكتيك بهره گرفت و توانست بخشى از حاميانى را كه به دليل عملكرد دولت نهم از ميانه راه بازگشته بودند باز هم با خود همراه كند. با اين حال گوىى با پايان انتخابات نيز هنوز اين روند ادامه دارد.

ماجراى نشريه همت و موج انديشه نشان داد هنوز هم خطى در تقابل با رئيس مجلس خبرگان توسط نزديكان دولت پيگيرى مى شود تا شايد از رهگذر حوادث پس از انتخابات بتوان به فتح الفتوحى دست يافت. اينها را كه بدانيم تحليل تجديد چاپ كتابى خاص از روزنامه نگارى كه اين روزها در خارج از مرزهاى ايران است و به واسطه مواضع سال هاى اخيرش پيوسته از سوى روزنامه مشهور -تا پيش از اين عصر- تهران مورد عتاب و خطاب قرار دارد، كار آسانى است. كمتر خواننده حرفه ىى مطبوعات در دهه ۷۰ است كه اكبر گنجى را نشناسد. روزنامه نگارى كه روزگارى نماد طيفى از روزنامه نگارانى بود كه به عنوان دوم خردادى شناخته مى شدند و مقالات و كتاب هايش على الخصوص در موضوع قتل هاى سياسى دهه ۷۰ مخاطب گسترده ىى داشت.

كتاب هاى گنجى همزمان با حبس شش ساله اش نيز همچنان به چاپ هاى متعدد مى رسيد و خواننده خاص خود را داشت، اما با روى كار آمدن دولت احمدى نژاد و كند شدن روند ارائه مجوز به كتب سياسى كتاب هاى وى نيز اندك اندك از ويترين كتابفروشى ها محو شد. اما هفته گذشته بعد از گذشت چهار سال از خروج اكبر گنجى از كشور و مواضعى كه وى در اين مدت در مسائل مختلف گرفته و حتى انتقاد اصلاح طلبان را نيز برانگيخته است خبرى در يك روزنامه صبح تهران منتشر شد مبنى بر اينكه «شنيده ها از بازار نشر حاكى از آن است كه آثار اكبر گنجى كه اين روزها به خارج پناهنده شده، اجازه چاپ مجدد ندارد و تنها كتاب «عاليجناب سرخپوش» وى به تازگى اجازه نشر يافته و با قيمت ۱۰ هزار تومان به فروش مى رسد.»

كتاب «عاليجناب سرخپوش» مجموعه مقالاتى است كه از اكبر گنجى در نقد هاشمى رفسنجانى در مطبوعات دوم خردادى به چاپ رسيد و عجيب نيست كه حتى پس از مواضع سال هاى اخير گنجى كه مورد انتقاد بسيارى از دوستان و دشمنان واقع شده است، در دولتى كه به تقابل با رئيس مجمع تشخيص مصلحت شهره بود، كتابى كه از او مجوز انتشار مى گيرد كتابى در نقد هاشمى است. لازم است پيدا كنيم پرتقال فروش را.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024