پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 01.12.2009, 20:00

سالانه ۱۰۰ هزار سقط جنين در ايران گزارش مى‌شود


مردمك

يك متخصص و جراح زنان و زايمان گفته است كه آمارها در زمينه سقط جنين دقيق نيست اما مسئولان امر معتقدند سالانه دست كم ۱۰۰ هزار سقط در كشور اتفاق مى‌افتد.

اين پزشك متخصص كه نامش فاش نشده، در گفت‌وگو با سايت خبرى فردا، دليل دقيق نبودن آمار سقط جنين در كشور را سقط‌هاى غيرقانونى و غيربهداشتى اعلام كرده است.

جمعيت زنان كشور حدود ۳۴ ميليون نفر اعلام شده است كه براساس آمار ‌به ازاى هر ۳۴۰ زن يك نفر سقط جنين مى‌كند كه ۳.۴ درصد جمعيت زنان كشور را شامل مى‌شود.

در شرايطى گفته مى‌شود سالانه ۱۰۰هزار سقط جنين در كشور اتفاق مى‌افتد كه دو سال پيش آمار سالانه سقط جنين در ايران، حدود ۸۰ هزار مورد اعلام شده بود.

بر اساس قانون مصوب سال ۸۴ در مجلس، «سقط درمانى» پس از تشخيص قطعى سه پزشك متخصص و تاييد پزشكى قانونى مبنى بر بيمارى جنين به علت عقب افتادگى يا ناقص‌الخلقه بودن و همچنين مواردى كه مادر با تهديد جانى مواجه باشد، قبل از چهار ماهگى و با رضايت مادر مجاز است.

جهش آمار

افزايش ۲۰ هزار سقط جنين تنها درمدت دو سال در كشور، از پيامدهاى باردارى‌هاى ناخواسته، نبود برنامه‌ريزى براى باردارى و ناآگاهى از روش‌هاى پيشگيرى از باردارى درميان زنان است.

آسيب‌شناسان اجتماعى مى‌گويند كه افزايش مصرف مخدرهاى صنعتى موجب بالارفتن قدرت تصميم‌گيرى در فرد مى‌شود و يكى از علت‌هاى اصلى باردارى‌هاى ناخواسته و غيرقانونى دختران و به تبع آن، درخواست براى سقط جنين است.

باتوجه به حساسيت اجتماعى و موانع قانونى و شرعى موجود در كشور، سقط جنين پيامد يك روابط جنسى بدون برنامه‌ريزى است كه زنان نخستين قربانيان آن هستند.

محمدمهدى آخوندى، رييس پژوهشكده فن‌آورى‌هاى نوين علوم پزشكى جهاد دانشگاهى ابن سينا، در اين باره گفته است كه ۱۰ تا ۱۵ درصد از عوارض ناشى از سقط‌هاى غيرايمن مربوط به سقط‌‌هاى ناقص، عفونت، پارگى و سوراخ شدن رحم است.

به گفته اين متخصص زنان، به دليل غيرقانونى انجام شدن سقط جنين و ترس و واهمه از آثار ارتكاب به آن ، زنان كمتر به پزشك معالج مراجعه مى‌كنند و اين مساله در مواردى منجر به مرگ آنها مى‌شود.

براين اساس سقط جنين در زنان، از نبود مسئوليت مشترك در روابط جنسى و نبود احترام كامل نسبت به شخصيت و حيثيت زن در جامعه ايران حكايت دارد.

براساس آمار غيررسمى منتشرشده در مطبوعات كشور، ۲۰ تا ۳۰ درصد از موارد سقط جنين در مراكز غيربهداشتى به مرگ مادر منجر مى‌‌شود و بيشتر اين افراد دختران ۱۶ تا ۳۰ ساله هستند.

به‌نظر مى‌رسد هشدار روانشناسان، متخصصان زنان و گزارش‌هاى مقطعى از «سلاخ‌خانه‌هاى شهر» به جلوگيرى از سقط جنين كمك نكرده است.

به نظر مى‌رسد حل اين معضل اجتماعى به آگاهى‌بخشى خانواده‌ها از طريق برنامه‌هاى فرهنگى رسانه‌ها، شكستن سكوت و اجراى تدابير قانونى نياز دارد.

بالاترين آمار سقط‌‌هاى غيربهداشتى در كشورهاى درحال توسعه، جهان سومى و در كشورهايى ديده مى‌شود كه با منع و محدوديت قانونى بيشتر براى سقط جنين روبه‌رو هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024