سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.10.2009, 8:56

شوشتری، سردار اقتصادی شرق کشور بود


مجتبی اشراقی/روز

دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۸
گزارش روز از نقش دو گانه يك فرمانده نظامى

سرتيپ پاسدار "نورعلى شوشترى" كه در حمله انتحارى يكى از اعضاى گروه تروريستى جندالله در شهر سرباز به جلسه تعدادى از فرماندهان سپاه با روساى برخى قبال و طوايف استان سيستان و بلوچستان كشته شد، علاوه بر جانشينى فرماندهى نيروى زمينى سپاه پاسداران و همچنين در اختيار داشتن فرماندهى قرارگاه سپاه قدس در زاهدان كه آخرين سمت‌هاى نظامى‌ بودند، مانند بسيارى ديگر از فرماندهان ارشد سپاه در بنگاه‌ها و فعاليت‌هاى اقتصادى عمده‌اى نيز دست داشت،‌ به طوريكه برخى او را يكى از فرماندهان اقتصادى شرق كشور مى ناميدند.

بر اساس زندگينامه‌اى كه "خبرگزارى جمهورى اسلامى" از آقاى شوشترى منتشر كرده است وى در سال ۱۳۲۷ در روستاى سر ولايت شهرستان نيشابور به دنيا آمد. بر اساس همين گزارش وى در سالهاى پيش از وقوع انقلاب از جمله مرتبطان با آيت الله خامنه‌اى، رهبر كنونى جمهورى اسلامى بود كه در آن زمان در شرق كشور به فعاليت سياسى مى پرداخت.

شوشترى پس از انقلاب وارد سپاه پاسداران شد و مدارج ترقى را در سپاه پاسداران در همان سالهاى جنگ طى كرد. به گزارش ايرنا او "در اكثر عمليات‌ها با مسئوليت‌هاى مختلف به ويژه فرماندهى محورهاى عملياتى حضورى فعال داشت كه هفت بار جراحت شديد و تحمل رنج و درد ناشى از آن ماحصل اين حضور بود". در سال پايانى جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق و در جريان عمليات مقابله با حمله نيروهاى سازمان مجاهدين خلق به استان كرمانشاه كه به عمليات "مرصاد" شهرت يافت، وى به توصيه آيت الله خامنه‌اى مسئوليت اين عمليات را بر عهده مى‌گيرد و پس از پيروزى در اين عمليات از سوى آيت الله خمينى رهبر وقت جمهورى اسلامى اينگونه مورد خطاب قرار مى گيرد:‌در اين دنيا كه نمى توانم كارى بكنم. اگر آبرويى داشته باشم در آن دنيا قطعاً شما را شفاعت خواهم كرد".

فرماندهى لشگر۵ قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و جانشينى فرمانده نيروى زمينى سپاه بخشى از مسئوليت‌هاى اين فرمانده سپاه بوده است. وى از اول فروردين ۸۸ نيز با حفظ سمت، فرماندهى قرارگاه قدس زاهدان را عهده دار شد و مسئوليت حفظ امنيت اين منطقه مرزى را در اختيار گرفت كه در نهايت همين مسئوليت بود كه منجر به قتل او از سوى مخالفان جمهورى اسلامى در مناطق مرزى ايران و پاكستان شد.

نام سردار شوشترى البته كمتر در محافل سياسى و رسانه‌اى به گوش رسيده است با اين حال او از جمله فرماندهانى بود كه در سال ۱۳۷۸ و در جريان واقعه كوى دانشگاه در نامه‌اى به محمد خاتمى رييس جمهور اصلاح طلب وقت خواستار سركوب معترضان دانشجويى شدند.

چهره اقتصادى خراسان
اين همه سابقه نظامى و جنگى و مسئوليت‌هاى متعدد و همزمان در سپاه پاسداران اما باعث نشد كه سردار شوشترى مانند بسيارى از همقطاران خود از فعاليت‌هاى اقتصادى باز بماند.

مطابق اطلاعاتى كه در دست است عمده ترين فعاليت اقتصادى او پايه‌گذارى و مشاركت در مديريت يك كارتل بزرگ اقتصادى در شرق كشور به نام "شركت احياى صنايع خراسان" بوده است.

نورعلى شوشترى كه از اعضاى هيات موسس اين شركت سهامى عام بود تا زمان حيات‌اش نيز به عنوان عضو هىأت مديره اين شركت فعاليت مى‌كرد.

شركت احيا صنايع خراسان كه در تاريخ ۶/۹/۱۳۷۵ در اداره ثبت شركتهاى مشهد به شماره ۱۱۳۲۱ و به عنوان سهامى خاص به ثبت رسيد، بعدا و در سال ۱۳۸۳ ماهيت تجارى خود را به شركت سهامى عام تبديل كرد.

اين شركت مطابق اساسنامه، موضوع فعاليت بسيار گسترده‌اى دارد كه از آن جمله مى‌توان به سرمايه گذارى، پيمانكارى (طراحى و ساخت)، انجام امور بازرگانى و خدماتى، صادرات و واردات، مديريت اجرايى پروژه‌هاى معدنى و صنعتى، مشاوره در زمينه آموزش، گردشگرى و ... اشاره كرد.

اسامى برخى از شركت‌هاى تحت پوشش "احيا صنايع خراسان" به اين شرح است: شركت توليدى نيرو گستران، شركت صنايع نساجى خراسان، شركت معدنكاران احيا شرق، شركت مجتمع معادن مس تكنار، شركت مجتمع سيمان غرب آسيا، شركت مجتمع فولاد تربت حيدريه، شركت مسكن عدل گستر توس، شركت گردشگرى پرديس شانديز. همچنين "موسسه صندوق پس انداز قرض الحسنه احيا توس" نيز از جمله موسسات تحت پوشش اين كارتل بزرگ اقتصادى است كه امور مالى و بانكى احيا صنايع خراسان را انجام مى‌دهد.

تعدادى از پروژه‌هاى در حال انجام توسط اين شركت به شرح ذيل است:‌ پروژه عظيم مجتمع فولاد تربت حيدريه، مجتمع سيمان غرب آسيا، معادن مس با ذخيره‌اى معادل ۷۹۰۰۰ تن در ۳۱ كيلومترى بردسكن، برج تجارى ادارى جانباز در بلوار فردوسى مشهد با مجموع زيربناى حدود ۳۰۰۰ مترمربع، مجتمع تجارى عدل واقع در خيابان خسروى نو مشهد با ۴۵۰۰۰ متر مربع مساحت، مجتمع تجارى احمدآباد، مجتمع تجارى اقامتى وحدت، ساختمان مجتمع ادارى احيا، مجتمع ادارى آزادگان.... .

سردار نورعلى شوشترى همچنين به طور همزمان از ابتداى تاسيس (۶۸) تا زمانى كه در قيد حيات بود از اعضاى هيات مديره "شركت سپاد خراسان" بود كه از جمله مهترين شركت‌هاى ساختمانى به شمار مى رود.

شركت مجتمع توليدى وخدماتى سپاد خراسان (سهامى خاص) در سال ۱۳۶۶به شماره ثبت ۵۱۱۰ اداره ثبت شركت‌هاى مشهد تاسيس گرديد. اين شركت پس از تاسيس، بلافاصله دو قطعه زمين بزرگ در مناطق رو به رشد و توسعه در حاشيه‌هاى شمالى و غربى شهر مشهد را خريدارى كرد. اين زمين‌ها با مساحت حدود ۲۰۰ هكتار براى ايجاد منطقه نمونه گردشگرى و زمين هاى حاشيه غربى شهر مشهد با مساحت حدود ۴۰۰ هكتار براى ساخت وتامين مسكن سهامداران در نظر گرفته شد .

تعدادى از پروژه‌هاى به اتمام رسيده اين شركت نيز به اين شرح است:‌مجتمع الماس شرق به مساحت حدود ۱۰۴ هزار مترمربع، بازار بين المللى شهيد كاوه با زيربناى حدود ۳۵۰۰۰ مترمربع، بازار بزرگ خيام با زيربناى حدود ۸۹۰۰ مترمربع و ....

ايده‌هاى اقتصادى براى سيستان و بلوچستان
از سوى ديگر يك روز پس از كشته شدن سردار شوشترى، سايت آفتاب‌نيوز به نقل از يك منبع آگاه خبر داد كه "شهيد شوشترى تلاش مى‌كرد امنيت را از طريق خود مردم و با بهبود وضعيت اقتصادى و معيشتى مرزنشينان ارتقا دهد و بر اساس اين نگاه اخيراً دو طرح مهم با وى مطرح شده بود كه او در به نتيجه‌رساندن اين طرح‌ها بسيار مصمم بود".

به گزارش آفتاب، اين منبع آگاه ادامه داده است: "هفته گذشته دو طرح مهم براى ايجاد تحول در وضعيت اقتصادى سيستان و بلوچستان با شهيد شوشترى مطرح شده بود كه ايشان بسيار مصر بودند كه در جلسه‌اى كه اين هفته با مقام معظم رهبرى دارند، جزئيات اين طرح‌ها را با رهبر انقلاب در ميان بگذارند".

وى افزوده است:‌ "يكى از اين طرح‌ها به ايجاد خط راه‌آهن از چابهار تا مشهد مربوط بود كه آقاى افشار؛ مديرعامل اسبق راه‌آهن جمهورى اسلامى ايران، كليات آن‌را آماده كرده و قرار بود صبح امروز در اختيار مرحوم شوشترى قرار دهد و در ملاقات سردار با مقام معظم رهبرى در اختيار ايشان باشد تا از حمايت ايشان براى اجراى اين طرح عظيم -كه قطعاً سبب فقرزدايى و بهبود معيشت مردم خواهد شد- بهره‌مند شوند. همچنين طرح ديگر مربوط به كشت پنبه در استان سيستان و بلوچستان و توسعه صنعت نساجى مشابه بافت بلوچ - كه در ايرانشهر سرمايه‌گذارى شده‌است- با هدف بهبود معيشت مردم در ساير شهرهاى استان بود كه اين شهيد بزرگوار بسيار راغب بود تا زمينه‌هاى اجرايى آن‌را هم در منطقه فراهم آورد تا از اين طريق معيشت مردم به سمت كشاورزى و صنايع وابسته به كشاورزى سوق پيدا كند".

اين منبع آگاه همچنين به آفتاب گفته است: "در اين راستا، كليات طرح راه‌آهن چابهار- مشهد كه توسط آقاى افشار آماده شده بود، آماده بود تا صبح يكشنبه در اختيارسردار شوشترى قرار گيرد كه متاسفانه با وقوع حادثه تروريستى در چابهار، ايشان هيچ‌گاه فرصت پى‌گيرى طرح را نيافتند و به فيض شهادت نائل شدند".




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024