پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 18.07.2009, 10:02

اين شيوه ها قرون وسطايى است


حسين نيلچيان/روز آنلین

گفت وگو با همسر شادى صدر پس از دستگيرى؛


http://www.roozonline.com/persian/news/

شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۸


شادى صدر، روزنامه نگار، حقوقدان و فعال حقوق زنان ديروز درحاليكه در خيابان كريمخان قصد رفتن به نماز جمعه را داشت، توسط نيروهاى لباس شخصى دستگير شد. ماموران براى دستگيرى اين وكيل و فعال سرشناس دست به خشونت و اعمال زور زدند. برخوردى كه با اعتراض شديد خانواده صدر مواجه شد و همسر وى در گفتگو با روز آن را شيوه اى قرون وسطايى توصيف كرد.


حسين نيلچيان، همسر شادى صدر با ابراز بى اطلاعى از دليل يا دلايل بازداشت اين روزنامه نگار به روز گفت: شادى از هيچ كانديدايى حمايت نمى كرد و در ستاد هيچ كانديدايى فعاليت انتخاباتى نداشت و نميدانم به چه دليل او را بازداشت كرده اند.


وى با بيان اينكه شادى را شناسايى و از پشت او را به اسم صدا كرده بودند، افزود: در محلى كه شادى را بازداشت كرده اند هيچ گونه درگيرى نبوده و اين نشان ميدهد كه از قبل تصميم به بازداشت او داشته اند؛ گويا در پازلى كه اين روزها در حال تكميل آن هستند قسمتى نيز براى شادى كنار گذاشته بودند.


آقاى نيلچيان با انتقاد شديد از نحوه بازداشت همسرش گفت: شادى يك آدم شناسنامه دار است كه خانه و محل كار مشخصى دارد و مى توانستند يا او را احضار كنند و يا در خانه و محل كارش او را بازداشت كنند نه اينكه با آن وضعيت اسف بار و با ايجاد رعب و وحشت در خيابان او را بربايند.


وى با بيان اينكه اين نوع برخوردها،قرون وسطايى است تصريح كرد: وقتى پليس اين گونه آدم ربايى مى كند ما به چه كسى بايد پناه ببريم ؟ به قولى وقتى دوست دشمن است شكايت كجا بريم؟


آقاى نيلچيان همچنين خبر از تماس تلفنى شادى دو ساعت پس از بازداشت با خانواده اش داد و گفت: شادى تماس گرفت و گفت كه آقايان پين كد موبايلش را ميخواهند. از او پرسيدم: كجا هستى؟ جواب داد كه نميداند.


شادى صدر در پاسخ به همسرش كه براى پيگيرى به كجا بايد برود گفته است جايى كه قبلا مى رفتى. احتمالا اشاره اين حقوقدان به زندان اوين بوده كه پيش از اين نيز در آنجا زندانى شده بود.


همسر اين وكيل دادگسترى با بيان اينكه روز شنبه شادى دادگاه مهمى دارد گفت: امروزدادگاه يكى از موكلين شادى كه محكوم به اعدام است برگزار خواهد شد و شادى بايددر اين جلسه دادگاه حضور مى يافت؛ با اين اتفاقى كه افتاده ما نگران موكل او نيز هستيم و نميدانيم چه خواهد شد.


تفتيش منزل شادى صدر


ديروز ساعاتى پس از دستگيرى خانم شادى صدر، ماموران امنيتى با حضور در منزل وى، به تفتيش خانه اش پرداختند. همسر او در اين مورد به روز گفت: حكمى نشان داده و گفتند كه از پليس امنيت تهران هستند و كل خانه را تفتيش كردند.


به گفته وى تمام وسايل و دست نوشته هاى شادى و كيس هاى كامپيوتر اوو همسرش همراه با كيس دختر شادى و وسايل عكاسى آقاى نيلچيان از سوى ماموران ضبط و برده شده است. آقاى نيلچيان مى گويد ماموران به او گفته اند كه چرا جلوى زنت را نمى گيرى و ميگذارى كه به تجمعات برود. او نيز در پاسخ گفته كه همسر من كار خلافى نمى كند.


وى با بيان اينكه فردا به اتفاق وكيل شادى براى پيگيرى وضعيت او مى رويم، تاكيد كرد: هيچ اطلاعى نداريم كه شادى را چه كسانى و به چه دليل بازداشت و كجا منتقل كرده اند .موقع بازداشت هم هيچ حكمى ارائه نداده اند.


شادى صدر كه به همراه تعدادى از اعضاى گروه ميدان زنان به صورت پياده در خيابان كريم خان در حال رفتن به نماز جمعه بود، با حمله نيروهاى لباس شخصى مواجه شد. آنهااو را به زور سوار يك ماشين پژو كردند.بر اساس گزارش سايت ميدان زنان، دوستان حاضر در محل مى گويند سعى كرده اند او را از دست نيروهاى لباس شخصى كه هيچ حكم و حتا توضيحى ندادند كه از طرف چه ارگانى هستند و خانم صدررا به كجا مى برند نجات دهند. اما آنها با خشونت هر چه تمام چنان او را كشيده اند كه مانتو و روسرى اش افتاد. دو نفر ديگر از لباس شخصى ها هم كه يكى از آنها باتوم فنرى داشت، شادى را با خشونت تمام گرفتند و زدند و او همچنان مقاومت مى كرد و به زور او را سوار ماشين پژو كردند و رفتند.


واكنش عفو بين الملل


سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اى بازداشت شادى صدر را غير قانونى خواند و خواستار آزادى فورى و بدون قيد و شرط او شد. مالكوم اسمارت، مدير برنامه خاورميانه و شمال آفريقاى عفو بين الملل، گفته است:اين يك بازداشت غيرقانونى، خودسرانه و خشونت آميز است كه در آن مقامات هيچ گونه كارت شناسايى يا توضيحى براى اين عمل خود ارائه نكردند.


اسمارت اين بازداشت را تازه ترين نمونه از مجموعه بازداشتهاى ايرانيان برجسته بعد از انتخابات رياست جمهورى بيست و دوم خرداد دانسته است.


شادى صدر حقوقدان، فعال حقوق زنان و بنيانگذار موسسه راهى و سردبير سايت زنان ايران و عضو هيات تحريريه سايت ميدان زنان است. اين روزنامه نگار از اعضاى فعال كمپين قانون بدون سنگسار است كه تا كنون موفق شده زنان بسيارى را از پاى چوبه دار يا خطر سنگسار برهاند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024