شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.06.2009, 16:46

حكمت و فصل الخطاب


سيدعطاءالله مهاجرانى/مکتوب

ديدار فقهاى شوراى نگهبان و حقوقدانان با آيه الله صافى به نظرم مهم و سخنان ايشان بسيار دقيق بود. نخست مطلب را از سايت ايشان نقل مى كنم:

بيانات مهم مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمى صافى پيرامون حوادث اخير در كشور در ديدار با اعضاى شوراى نگهبان

تعدادى از فقهاى محترم و حقوقدانان شوراى نگهبان به همراه سخنگوى اين شورا با مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمى صافى ديدار و گفتگو كردند.
در ابتداى اين ديدار حضرات فقهاى محترم و آقاى دكتر كدخدايى گزارش مبسوطى پيرامون برگزارى انتخابات رياست جمهورى به محضر معظم‌له ارائه كردند.
حضرت آيت الله العظمى صافى با تشكر و تقدير از ملت بزرگ ايران كه هميشه در مواضع مختلف حضور يكپارچه و با شكوه دارند فرمودند: از حوادثى كه بعد از انتخابات پيش آمده است بسيار متاثر و متاسف هستم و اميدوارم كه به بهترين وجه مشكلات برطرف گردد.
معظم‌له با اشاره به وقايع چند روز گذشته فرمودند: آنچه براى ما بالخصوص اهميت دارد حفظ امنيت و آرامش و نظم مملكت و حفظ نظام اسلامى است. اگر اين دعواها ادامه پيدا كند بيم آن مى‌رود كه اصل نظام مورد تضعيف قرار بگيرد. اشخاص مى‌آيند و مى‌روند و آنچه مى‌ماند نظام و در اصل، اسلام و حاكميت آن است؛ حتى اگر بشود يك طرف براى حفظ مصالح اسلام از حق خود كوتاه بيايد جا دارد. البته من مطالب مهمى را دارم كه الان نمى‌توانم بيان نمايم.
حضرت آيت الله العظمى صافى با تقدير و تشكر از اعضاى محترم شوراى نگهبان درباره جايگاه اين شورا فرمودند: شوراى نگهبان داراى مقام بالايى است و قداست اين شورا بايد محفوظ با شد و در مقام قضاوت و داورى وجه المصالحه قرار نگيرد.
ايشان فرمودند در اين جلسه درباره افراد كه غائب هستند و «الغائب على حجته» حرفى نمى‌گويم. اما بايد اين قضايا به شكلى منطقى و مستدل طورى حل شود كه تمام بحث‌ها و نزاع‌ها در اين باره تمام گردد و اصرار به اين نكته كه به طرف مقابل بگوييم تو مقصرى كار صحيحى نيست.
اين مرجع عاليقدر در ادامه فرمودند: ما بايد از همان ابتداى كارى مى‌كرديم كه جلوى اين مطالب گرفته مى‌شد؛ مواضع و سخنرانى‌ها و اظهارنظرها را تعديل مى‌كرديم و به هر حال الان بايد با صفا و صميميت و رأفت و مهربانى مطلب را خاتمه دهيم. همه بايد با احترام به قانون و عرف جامعه دست به دست هم داده و به بهترين وجه ممكن رفع مشكل كنيم و عقلاى قوم و بزرگان كشور و انقلاب بايد در اين مقطع حساس، با درايت كامل اين نزاع‌ها و خصومت‌ها را رفع نمايند. نبايد اختلاف سليقه‌ها موجب تضعيف اصل نظام گردد.
معظم له در پايان به حفظ نظم و آرامش و امنيت كشور تاكيد فراوان داشته و فرمودند: ان شاء الله دعاى حضرت بقيت الله الاعظم ارواح العالمين له الفدا شامل حال مردم متدين و عزيز ما باشد و با دعاى ايشان مشكلات برطرف شود و اين كشور در سايه لطف و عنايات آن بزرگوار هميشه موفق و سرافراز باشد.
ادامه اين ديدار به صورت محرمانه برگزار شد."
******************

آيه الله صافى در زمانى كه دبير شوراى نگهبان بود، شوراى نگهبان را به دور از امواج و تلاطم هاى سياسى روز نگاهداشت. به تعبير ايشان وجه قدسى شوراى نگهبان حفظ شد. آيه الله جنتى كه البته دانش و تسلط فقهى ايه الله صافى را هم نداشته و ندارد. بيشتر چهره اى سياسى به خود گرفت. جهت گيرى سياسى او به برخى اعصا و دبيرخانه شوراى نگهبان تسرى يافت. به هر دليل بر خلاف دوران امام كه فقهاى شوراى نگهبان از جامعيتى بر خوردار بودند. در دوران پس از ايشان، شوراى نگهبان در يك اردوى سياسى قرار گرفت.
كاش آن چه را كه آيه الله صافى محرمانه به آقايان فقها و حقوقدانان اظهار داشته اند، منتشر مى شد. تا مردم ما ببينند. وقتى ايشان از رعايت قانون و عرف سخن مى گويند، تفسيرشان چيست؟
چرا عرف را در كنار قانون قرار داده اند؟ چرا نگران تضعيف نظام هستند؟
واقعيت اين است، كه در اين روزهايى كه گذاشت شاهد شتابزدگى مقام محترم رهبرى در سه مرحله بوديم:
اول: صدور بيانيه، در روز ۲۳ خرداد ماه، و اعلام جشن پيروزى احمدى نژاد در ميان بهت ملت ايران. گويى ايشان توجه نداشتند كه آن موج جمعيت شگفت انگيز آمد تا احمدى نژاد برود نه اين كه بماند.
دوم: تهديد مردم و تفسير حضور مردم به زور آزمايى خيابانى. ايشان از ياد برده بودند كه چنين زورآزمايى را قانون اساسى به رسميت مى شناسد و در همه جاى جهان وسيله اعلام نظر مردم است.
سوم: شتابزدگى در سركوب مردم.و نشان دادن مشت آهنين و شليك گلوله.
اين شتابزدگى ها مانع از اين شد كه سخن ايشان به عنوان فصل الخطاب تلقى شود و قبول عام يابد. قرآن مجيد اين واژه را تنها يك بار به كار برده است. مى گويد، بنيان حكومت داوود را محكم گردانيدم و به او حكمت و فصل الخطاب اعطا كرديم. آتيناه الحكمه و فصل الخطاب؛ در تعبير قران مجيد فصل ا لخطاب متكى بر حكمت مى رويد و مى بالد. حكمت همان چيزى است كه دل و خرد انسان ها را قانع مى كند. در حقيقت قرآن مجيد يك مثلثى را تصوير مى كند: تحكيم حكومت ، حكمت، فصل ا لخطاب .
ايه الله خامنه اى فصل الخطاب را بر مبناى نظريه نصر بالرعب متكى كردند. اين تركيب كارساز نيست
مثلث ايه الله خامنه اى: اقتدار، نصر بالرعب و فصل الخطاب است.
يك حرف بس است....






 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024