شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.01.2009, 11:43

انتقاد گسترده اصولگرايان از طرح امنيت اجتماعى


مهران فرجى/روزنامه فرهنگ آشتی

با گذشت يك سال و ۹ ماه از آغاز طرح صورت مى‌گيرد: انتقاد گسترده اصولگرايان از طرح امنيت اجتماعى

گروه جامعه: هر چند كه فرمانده انتظامى وقت پايتخت، چند روز پس از آغاز طرح امنيت اجتماعى در ارديبهشت ماه سال گذشته، انتقادات از اين طرح را «لجن‌پراكنى» ‌دانست اما با گذشت يك سال و نه ماه از آغاز طرح امنيت اجتماعى به عنوان طرحى كه اصولگرايان و رسانه‌هاى اصولگرا با قدرت از آن حمايت مى‌كردند، ورق برگشته و امروز، اصولگرايان، منتقد اين طرح شده‌اند. پس از آنكه وزير كشور در واپسين ماه‌هاى باقى مانده از عمر دولت، به نقد اين طرح پرداخت و خبر از «بازنگرى» در آن داد، نمايندگان اصولگراى مجلس نيز از نحوه اجراى طرح انتقاد كردند.

مجلس: وزير كشور درباره اظهاراتش توضيح دهد
رئيس مركز اطلاع رسانى نيروى انتظامى پس از اظهارات صادق محصولى درباره ضرورت بازنگرى در طرح امنيت اجتماعى درباره مطرح شدن موضوع بازنگرى در جلسات داخلى بين وزارت كشور و نيروى انتظامى اظهار بى‌اطلاعى كرد و به خبرنگار فرهنگ‌آشتى گفت: «با وزارت كشور تعامل و ارتباط خوبى وجود دارد، اما در پاسخ به اينكه در جلسات با وزارت كشور چنين موضوعى مطرح شده باشد بايد بگويم، نه». در شرايطى كه تا پيش از اين اصولگرايان به ويژه اصولگرايان حامى دولت از موافقان طرح امنيت اجتماعى بودند، اما وضعيت تغيير كرده و نمايندگان اصولگراى مجلس هشتم، پس از سخنان وزير كشور، دست به انتقاد از اين طرح و نحوه اجراى آن زدند و حتى خبرگزارى نزديك به دولت، فارس نيز كه همواره تريبون مثبت نگارى طرح امنيت اجتماعى براى پليس بود، سخن از كار فرهنگى به جاى برخوردهايى كه در طرح امنيت اجتماعى صورت مى‌گيرد، مى‌گويد. پرويز سرورى، عضو كميسيون امنيت ملى مجلس شوراى اسلامى درباره اين طرح به خبرنگار فرهنگ آشتى گفت:« وزير كشور در هيچ جلسه بحث بازنگرى در طرح امنيت اجتماعى را مطرح نكرده است و بايد در آينده در اين باره با ايشان صحبت شود و ببينيم كه بر اساس چه گزارش‌هايى اظهارنظر كرده‌اند؛ البته منظور از بازنگرى هم بايد مشخص شود». سرورى در ادامه سخنانش به طرح برخورد با بدحجابى، به عنوان مهم‌ترين و پرانتقادترين بخش طرح امنيت اجتماعى اشاره‌اى نكرد و گفت: «‌اين طرح در بحث اراذل و اوباش توانسته به شكل قابل قبولى عمل كند.» او اذعان كرد: «در اين طرح اولويت، برخوردهاى ارشادى بوده است و به خاطر نبود آموزش‌هاى دقيق، مشكلاتى وجود داشته كه بايد در نحوه اجرا اصلاح شود».

اشكالاتى در اجرا وجود دارد
از سوى ديگر محمود احمدى‌بى‌غش نايب رئيس كميسيون امنيت ملى مجلس در تماس خبرنگار ما در پاسخ به سئوالى درباره طرح امنيت اجتماعى و بازنگرى در آن، گفت: «اطلاعى از موضوع ندارم». جواد آرين منش، نماينده اصولگراى مشهد در مجلس هشتم نيز در رابطه با اين طرح به خبرنگار ما گفت: «طرح امنيت اجتماعى طرح خوبى است اما در نحوه اجرا اشكالاتى وجود دارد. معتقديم كه كار فرهنگى لازم در اين زمينه صورت نگرفته است. البته دوستان ما در نيروى انتظامى زحمات زيادى مى‌كشند و نبايد به خاطر نواقصى كه وجود دارد كل كار نيروى انتظامى را زير سئوال برد».

آموزشى درباره حقوق شهروندى صورت نگرفته است
محمد حسين نقوى، عضو كميسيون امنيت ملى مجلس نيز با تأكيد بر لزوم اطلاع رسانى و آگاه‌سازى قبل از اجراى هر طرح در جامعه گفت: بروز مشكلات در برنامه‌ريزى و اجراى طرح امنيت اجتماعى، دليل اصلى بازنگرى در طرح است. نقوى اظهار كرد: «ارتقاى امنيت اجتماعى هم در حوزه برنامه‌ريزى و مبانى نظرى و هم در حوزه اجرا و عمل با مشكلات و انتقاداتى مواجه بود؛ كه وزارت كشور با بررسى اين انتقاد‌ها، تغيير‌‌ات لازم را در حوزه برنامه‌ريزى و اجرا اعمال خواهد كرد.» او آشنا نبودن مجريان طرح با حقوق شهروندى را از جمله مشكلات طرح امنيت اجتماعى برشمرد و ادامه داد: «در زمان اجراى طرح، در زمينه آموزش رعايت حقوق شهروندى به مجريان طرح، هيچ فعاليتى صورت نگرفت؛ بر اين اساس بسيارى از مجريان با ابتدايى‌ترين حقوق شهروندى، آشنايى نداشتند و در مرحله اجرا بسيارى از حقوق شهروندان ناديده گرفته شد.» نقوى با اشاره به اينكه خودروى شخصى، محيط‌ كار و منزل حريم خصوصى افراد است، افزود: «هيچكسى نمى‌تواند بدون اجازه اشخاص به حريم خصوصى آنها تجاوز كند و اين تجاوز از جانب هركسى كه صورت بگيرد، پيگرد قانونى دارد». او در ادامه تاكيد كرد: «اين موضوع در قانون اساسى به صراحت ذكر شده‌ است؛ اما به دليل اينكه در زمان اجراى طرح امنيت اجتماعى، احترام به حريم و حقوق اشخاص تا حدودى ناديده گرفته شد و انتقاداتى دراين‌باره وجود داشت، وزارت كشور بازنگرى در اين طرح را آغاز كرد». عضو كميسيون امنيت ملى مجلس با اشاره به نواقص ديگر طرح ارتقاى امنيت اجتماعى گفت:« يكى از اين انتقادات در حوزه برنامه‌ريزى بود؛ كه سبب شد دامنه اين طرح به تمام حوزه‌هاى اجتماعى گسترش پيدا نكند.» او ادامه داد: «برقرارى امنيت اجتماعى تنها به برخورد فيزيكى با ناهنجارى‌ها متمركز نمى‌شود و بايد حوزه‌هاى فرهنگى، اجتماعى و حتى حوزه‌هاى اشتغال و خانواده را نيز در نظر بگيريم؛ تا اين جامع‌نگرى در برنا‌مه‌ريزى‌ها تاثير داشته باشد. »

انتقاد نايب رئيس كميسيون امنيت ملى از طرح
در همين حال و در شرايطى كه چهره‌هاى مختلف از ميان اصولگرايان، نايب رئيس كميسيون امنيت ملى مجلس نيز در گفت و گو با خبرگزارى فارس در انتقاد به نحوه اجراى طرح امنيت اجتماعى گفت: «افزايش امنيت و كنترل آسيب‌هاى اجتماعى از طريق فرهنگ‌سازى و ابزارهاى نرم‌افزارى مؤثرتر است».اسماعيل كوثرى با بيان اينكه مهار افراد شرور با اقدامات فرهنگى امكان پذير است، گفت: اين وظيفه نهادهاى فرهنگى كشور است كه در نهايت بايد با كار فرهنگى از بروز خشونت و بزه جلوگيرى شود.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملى مجلس درباره عملكرد طرح امنيت اجتماعى تاكنون تصريح كرد: برقرارى امنيت اجتماعى در يكى، دو سال اخير با اقدامات وزارت كشور و نيروى انتظامى تا حدى مؤثر بوده است و اثرات آن مخصوصاً در رابطه با مبارزه با اراذل‌ و اوباش، محسوس بوده و باعث شده است كه احساس امنيت در جامعه تا حدى افزايش يابد. كوثرى درباره بروز برخى مشكلات در اجراى طرح ارتقاى امنيت اجتماعى گفت: مجريان اين طرح هميشه بر اين نكته نظر دارند كه فقط با افرادى برخورد شود كه مقصر اصلى در ناامنى هستند. اين نماينده مجلس ادامه داد: در اجراى اين طرح اشتباهاتى رخ داد كه قطعاً قابل گذشت است.
وى بر لزوم تأمين امنيت اجتماعى شهروندان توسط نيروى انتظامى تأكيد كرد و افزود: بعضى از اشرار و هنجارشكنان در مقابل كار فرهنگى انعطاف نشان نمى‌دهند كه در كنار كار فرهنگى، نيروى انتظامى بايد با اين متخلفان برخورد كند تا مردم احساس امنيت كنند. نماينده مردم تهران در مجلس درباره عملكرد نيروى انتظامى در مبارزه با اراذل و اوباش گفت: عملكرد نيروى‌انتظامى در برخورد با اراذل و اوباش مثبت بوده و باعث كاهش فعاليت اين متخلفان شده است.همچنين مخبر كميسيون اجتماعى مجلس نيز در اين رابطه، گفت: اطلاع‌رسانى لازم درباره اهداف طرح امنيت ‌اجتماعى صورت نگرفته و جامعه از اهداف اين طرح بى‌خبر است. هادى مقدسى تصريح كرد: متأسفانه روى موضوع طرح امنيت اجتماعى، كار فرهنگى لازم صورت نگرفت و نتوانستيم از اهداف و انگيزه اين طرح، اطلاع‌رسانى دقيقى در سطح جامعه انجام و مزاياى اين طرح در زندگى شهروندى را به مردم انتقال دهيم. او با انتقاد از عدم انجام فرهنگى در اجراى طرح‌ امنيت اجتماعى افزود: اجراى اين طرح مى‌توانست براى اعاده حقوق شهروندى صورت بگيرد‌ ولى متأسفانه به ‌نوعى طرح را اجرا كردند كه مردم اين طرح را مقابل منافع خود احساس كردند؛ در حالى كه نيت و هدف اصلى اجراى طرح، حفظ حقوق شهروندى به بهترين نحو بود. مقدسى با بيان اينكه اين طرح در مرحله اجرا از اهداف اصلى خود دور شد، به فارس گفت: هدف اصلى طرح، اعتلا و ارتقاى جايگاه و شخصيت شهروندان و استيفاى حقوق شهروندان بود‌ اما به ‌نوعى در اين طرح برخورد شد كه گويا تمام هدف اين طرح مبارزه با بى‌حجابى و بدحجابى است؛ در حالى كه واقعيت امر چيز ديگرى است. وى ادامه داد: مسئولان بايد به اين قضايا به ويژه موضوع اطلاع‌رسانى، عميق‌تر بپردازند. نماينده مردم بروجرد در مجلس درباره لزوم حفظ حقوق و شخصيت شهروندان از سوى مجريان طرح نيز گفت: اگر ضابطان، عطوفت و مهربانى را به ‌جاى رفتارهاى قهرآميز در برخورد با مردم لحاظ كنند، به طور قطع به نتايج بهترى دست خواهند يافت.
http://www.farhangdaily.com




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024