دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 6 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.07.2007, 22:57

تاريخچه گوگل از ابتدا تا امروز


شرق

پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۶
به جرات می توان گفت اينترنت بدون گوگل معنايی ندارد. امروزه بسياری از مردم برای يافتن جواب هر مساله ای به سراغ موتور جست وجوگر گوگل می روند. اين جست وجوگر به سرعت جای خود را در بين کاربران اينترنت باز و طرفداران بی شماری را جذب کرده است. موتور جست وجوگر هوشمند و سريع گوگل در حال حاضر تمام رقيبان قدر خود را در مدت زمان کوتاهی پشت سر گذاشته و خود را يکه تاز ميدان کرده است. چندی پيش نشريه نيويورک تايمز تصوير طنزی را به گوگل اختصاص داده بود که نشان می داد تا چند سال آينده می تواند حتی درون مغز شما را هم برايتان جست وجو کند.

برخلاف تصور بسياری از افراد گوگل اصلاً شرکت قديمی و باسابقه ای نيست. همچنان که باسابقه بودن نيز لزوماً به معنی حرفه ای بودن نيست. شايد بتوان گفت آغاز شکل گيری گوگل به سال های ۱۹۹۵ يا ۱۹۹۶ بازمی گردد. بنيانگذاران اين شرکت يعنی ,لری پيچ, و ,سرگئی برين, در آن زمان فقط ۲۴ و ۲۳ سال داشتند و به طور کاملاً تصادفی يکديگر را در دانشگاه استنفورد کاليفرنيا (چهارمين دانشگاه برتر جهان) ملاقات کرده بودند. لری که فارغ التحصيل دانشگاه ميشيگان بود برای بازديد از دانشگاه استنفورد آمده بود و سرگئی که ۲۳ سال بيشتر نداشت، محيط دانشگاه و دانشکده ها را به او نشان می داد و در عين حال با يکديگر مشغول بحث در مورد مسائل مختلف و اهداف شان بودند.

در همان روز بود که هر دو متوجه شدند يکی از اهداف و موضوع های فکری مشترک شان اين است که چگونه می توان اطلاعات مرتبط به هم را از ميان انبوهی از اطلاعات موجود در کامپيوتر استخراج کرد؟ و به اين ترتيب بود که اساس فکری شرکت گوگل پايه ريزی شد.

اوايل ژانويه ۱۹۹۶ بود که آنها همکاری خود را برای ساختن يک موتور جست وجوگر به نام ,Back Rub, شروع کردند. اين نام در حقيقت اشاره ای بود به اينکه موتور جست وجوی آنها می توانست لينک هايی را که به يک وب سايت مشخص می رسند، آناليز و رديابی کند.

اوايل سال ۱۹۹۸ بود که آنها توانستند يک هارد ديسک با ظرفيت يک ترابايت (يعنی ده به توان دوازده) را به صورت ارزان از يک حراجی در ,وست وود, لس آنجلس تهيه کنند و در اتاق لری در خوابگاه دانشگاه استنفورد ساختن کامپيوتر سرور مورد نظرشان را شروع کردند. اين اتاق در واقع مرکز جمع آوری اطلاعات برای گوگل محسوب می شد. آنها پس از گذشت چندين هفته تصميم گرفتند تا شرکت گوگل را با کمک و سرمايه گذاری دوستان و آشنايان خود ثبت کنند. مبلغ سرمايه گذاری اوليه برای شروع کار گوگل، رقم يک ميليون دلار بود. اولين دفتر کار آنها در حقيقت يک اتاق در کنار پارکينگ خانه يکی از دوستان شان بود و آنها کار خود را به همراه اولين کارمندشان به نام ,سيلور اشتين, که در حال حاضر مدير بخش فناوری شرکت گوگل است، شروع کردند.

گوگل در آن زمان نسخه آزمايشی يا بتای خود را ارائه کرده بودند و در روز به حدود ۱۰ هزار تقاضا برای جست وجو پاسخ می داد و علامت Beta هم به همراه لوگوی گوگل در سايت آن به چشم می خورد. در همان زمان بود که نشريات مختلف و اخبار به پخش خبرهايی راجع به شرکت تازه تاسيس و جادويی آنها يعنی موتور جست وجوگر گوگل پرداختند. نشريه معتبر Pcworld در اواخر سال ۱۹۹۸ نام گوگل را به عنوان يکی از صد سايت برتر سال شناخت و معرفی کرد و به اين ترتيب گوگل پله های ترقی را طی می کرد. گوگل بزرگ و بزرگ تر شد و شرکت های معتبر ديگری به آن اضافه و ملحق می شدند.

در اواخر سال ۱۹۹۹ گوگل جزء ده سايت برتر جهان انتخاب شد و به گفته بسياری از کارشناسان گوگل نه تنها يک موتور جست وجوی منحصر به فرد بود، بلکه محيط اداری و فضای کاری آن هم کاملاً با اداره ها و سازمان های ديگر تفاوت داشت. فضای باز و راحت، امکانات تفريحی و ورزشی و طراحی بسيار مناسب به کارمندان کمک می کرد تا در محيطی کاملاً جذاب کار خود را انجام دهند و بنابراين کارايی بيشتری داشته باشند. ارائه طرح ها و نوآوری های مختلف از طرف کارمندان به جهانی تر شدن گوگل کمک می کرد که شروع انتشار گوگل به ده زبان مختلف در آن زمان از جمله اين نوآوری ها محسوب شود. در سال ۲۰۰۰ گوگل توانست جايزه ,Webby, را هم از طرف مردم و هم از طرف خود موسسه Webby از آن خود سازد. در همين سال شرکت گوگل امکاناتی را فراهم کرد تا کسانی که دارای وب سايت بودند، بتوانند از موتور جست وجوی گوگل در سايت خود استفاده کنند. در اواخر سال ۲۰۰۱ ميلادی هم اولين نگارش ,Toolbar, معروف گوگل برای کاربران ارائه شد. اين برنامه کاری کرد تا کاربران بدون مراجعه به وب سايت گوگل و با نصب آن بر روی کامپيوتر خود به طور مستقيم به گوگل متصل شوند و با انتخاب کردن لغات در يک وب سايت بتوانند از گوگل بخواهند که جست وجو کند و مطالب بيشتری را ارائه دهد.اواخر سال ۲۰۰۱ ميلادی هم قسمت جست وجوی تصايور (Image Search) با توانايی جست وجو بين ۲۵۰ ميليون تصوير به جست وجوهای گوگل اضافه شد و البته به صورت نسخه آزمايشی بر روی اينترنت رفت. از سال ۲۰۰۲ شرکت گوگل تلاش کرد تا ابداعات خود را به صورت کامل تر و بهتر و در ضمن کاربردی تر ارائه کند. افزودن قابليت های مختلف به Toolbar ، ايجاد تغييرات عمده در نحوه ارائه لينک های تبليغاتی، تبليغ روبات گوگل برای بهتر و سريع تر شناسايی کردن وب سايت های به روز شده، مطابقت دادن لينک های تبليغاتی با موضوعی که کاربر در مورد آن جست وجو کرده است، از جمله پيشرفت های مهم گوگل محسوب می شود.

شايد مهم ترين اتفاق در سال ۲۰۰۲ افزودن بخش اخبار به گوگل بود. ,Google Newz, در اواسط سال ۲۰۰۲ با قابليت جست وجو در ۴۵۰۰ منبع اصلی خبر و با سر و صدای زيادی شروع به کار کرد و در اواخر همين سال هم سرويس ,Froogle, که برای جست وجو در بين محصولات مختلف در نظر گرفته شده بود، به گوگل اضافه شد.

در اول آوريل ۲۰۰۴ گوگل خبر پروژه تحقيقاتی جديد خود بر روی کره ماه را اعلام کرد. پروژه تحقيقاتی گوگل ,کوپر فيکس, نام داشت و با هدف ايجاد يک مرکز تحقيقاتی در سطح کره ماه برای ساماندهی اطلاعات موجود در ديتا و در دسترس همگان قرار دادن اين اطلاعات کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر نيز هنوز اين پروژه ادامه دارد. ۱۴ اکتبر سال ۲۰۰۴ روزی بود که گوگل اولين نسخه جست وجوگر دسک تاپ خود را ارائه کرد. نرم افزاری کوچک با قابليت های بسيار چشمگير که می تواند مانند يک موتور جست وجوگر داخل کامپيوتر شما به جست وجوی اطلاعات مورد نظر شما بپردازد. قابليت بسيار خوب و قابل توجه ديگری که به سرويس گوگل اضافه شد، قابليت جست وجوی سه بعدی در نقشه جهان بود. اگر به دنبال آدرسی در گوگل بگرديد، گوگل علاوه بر نقشه آن مکان می تواند تصاوير ماهواره ای آن منطقه را با قدرت بزرگنمايی قابل توجهی به شما نشان دهد. اين قابليت به قسمت Loeal Search افزوده شده و با نام گوگل ارث (googleerth) شناخته می شود.

(محصولاتی که در سال ۲۰۰۵ به گوگل اضافه شد، برای کاربران اينترنت در ايران چندان شناخته شده نيست و دليل عمده آن هم عدم دسترسی به آنها و کاربردی نبودن آنها در ايران است. گوگل ويدئو، گوگل مينی و googlestore از جمله اين برنامه های خوب است.)

در سال ۲۰۰۶ ميلادی ساختمان مرکزی گوگل معروف به (googlePlex) به محيطی بالغ بر ۳۰ هزار مترمربع واقع در دومين ساختمان بزرگ شهر نيويورک منتقل شد و هم اکنون نزديک به دوازده هزار نفر کارمند دارد. در حال حاضر گوگل برای انجام جست وجوهای خود روی بيش از هشت ميليون سايت اينترنتی کنترل دارد و هر ماه به طور معمول بيش از ۵/۳ ميليارد پردازش و جست وجو به وسيله کامپيوترهای سرور گوگل انجام می شود.

جالب است بدانيد هر جست وجويی که در گوگل انجام می دهيد، بلافاصله در حافظه کامپيوترهای پردازشگر مرکزی اين شرکت ثبت و ضبط می شود و مشخصات کامپيوتر شما را به همراه جست وجوهای تان به حافظه می سپارد.

درآمد خالص شرکت گوگل در سال گذشته ميلادی نزديک به ۱/۲ ميليارد دلار بوده است.

آخرين دستاورد گوگل که به تازگی آن را اعلام کرده است، تهيه نرم افزاری است که با استفاده از آن می توان هم به صورت آن لاين و هم به صورت آف لاين (در حالی که اينترنت قطع است) به دنيای وب دسترسی داشت. اين برنامه جديد (googleGears) نام دارد و به صورت کاملاً رايگان در اختيار کاربران قرار خواهد گرفت.

از طريق اين نرم افزار می توان پس از آنکه ارتباط اينترنتی برقرار و اطلاعات دانلود شد، اقدام به جست وجوی اطلاعات در وب کرد. ريچارد تامپسون که يک تحليلگر اينترنتی است در اين زمينه می گويد؛ ,اکنون دنيای وب بسيار پيشرفته تر از قبل شده است و دلايل کمتری وجود دارد که نرم افزارهايی ساخته شود که فقط در دسک تاپ کامپيوترها قابليت اجرايی پيدا می کنند.,برای گوگل توقف معنايی ندارد، روز به روز محصولات جديد و خلاقيت های منحصر به فرد باعث شده که مدت ها اين سرويس معتبر در صدر اخبار IT در جهان قرار گيرد.

مديران ارشد گوگل از طرح های آينده خود چيزی نمی گويند تا در اين بازار پررقابت هميشه يکه تاز باقی بمانند و بدون شک در آينده هم همچون هميشه خبرساز خواهند بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024