شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.09.2022, 11:29

مرگ ملکه بریتانیا


بیژن اشتری

دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی ، نه حالا که ملکه بریتانیا درگذشته است که از دیرباز، همواره کوشیده به مخاطبانش چنین القا کند که انگلستان حاکم خبیثی دارد به اسم ملکه الیزابت دوم که هم با مردم خودش دشمن است و هم با مردم ایران .

در اینجا ضرورت دارد که کمی تاریخ بخوانیم:

مردم بریتانیا سیصد و سی و چهار سال پیش علیه پادشاه مستبد خود انقلاب کردند و شاه جدید را واداشتند که قدرت خود را به پارلمان بدهد. این آغاز حکومت پادشاهی مشروطه در بریتانیا و پایه‌گذار کهن‌ترین نظام دموکراتیک در جهان شد.

پادشاه هیچ قدرت اجرایی در بریتانیا ندارد هر چند که روی کاغذ قدرت انحلال پارلمان و پاره‌ای اختیارات دیگر را دارد اما بر حسب سنت هرگز از این اختیارات استفاده نکرده و نمی‌کند مگر به خواست نمایندگان مردم(دولت و پارلمان).

جالب است بدانید که بریتانیا از معدود کشورهایی است که قانون اساسی مکتوب ندارد. در این کشور امور سیاسی بر حسب سنت اداره می‌شود. پادشاه بر اساس همین سنت‌ها کوچک‌ترین دخالتی در امور اجرایی نمی‌کند و حتی نطق سالیانه‌اش در پارلمان را نیز دولت وقت برایش می‌نویسد و او فقط آن را قرائت می‌کند.

اما پادشاه به عنوان نمادی از هویت تاریخی کشور صاحب قدرت است. او بنا به جایگاه خود می‌تواند نقش متحدکننده ملت را بازی کند. او  کسی ست که ورای سیاست‌های روز قرار دارد و وجودش به مثابه شناسنامه تاریخی کشورش است.

این یک نقش نمادین است و کارکردش تقریبا شبیه پرچم کشور است، منتهی پرچمی در قالب یک انسان.

همه اینها را گفتم که بگویم ملکه انگلستان آن‌گونه که جمهوری اسلامی می‌گوید، هرگز “حاکم” انگلستان نبوده است.

آلکسی دو توکویل، اندیشمند فرانسوی، حدود دویست سال پیش در توصیف یک حکومت دموکراتیک نوشت که “در این کشورها مردم حکومتی را به خود می‌بینند بدون این که بتوانند هیچ فرد حاکمی را شناسایی کنند؛ یعنی حکومتی بدون یک حاکم قابل شناسایی”.

به عبارت دیگر در یک حکومت دموکراتیک مثل بریتانیا قدرت سیاسی به قدری متکثر و منتشر است که شما نمی‌توانید هیچ فرد خاصی را به عنوان حاکم، آن‌گونه که در کشورهای غیردموکراتیک وجود دارد، شناسایی کنید.

جمهوری اسلامی در تبلیغاتش مدام ملکه را حاکم انگلستان معرفی می‌کند تا تلویحا به من و شما القا کند که حتی در بریتانیا هم یک حاکم وجود دارد که آن بالا نشسته و همه چیز را کنترل و هدایت می‌کند، مثل کشور خودمان، مثل هر جای دیگری و خلاصه به هر جا که بروید آسمان به همین رنگ است.

اما عاقلان دانند که این ادعا نادرست است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024