جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.06.2022, 10:46

گاف نابخشودنی وزیر خارجه


بیژن اشتری

واقعا عذر می‌خوام، من رو ببخشید که این قدر تند و صریح حرف می‌زنم. دست خودم نیست. برای من به عنوان یک ایرانی غیرقابل تحمل است که این حرف را از زبان فردی بشنوم که خواسته و ناخواسته وزیر امور خارجه کشورم است: “اگر قرار است همه طرف ها به برجام برگردند پس باید به گونه ای عمل شود که روسیه هم منافع خودش را ببرد.”

واقعا حال من به عنوان یک ایرانی به هم می خورد از شنیدن چنین حرفی. یکی نیست از این آقا بپرسد تو حافظ منافع ایرانی یا روسیه؟ اصلا چرا باید روسیه منافعی در قضیه هسته ای ایران داشته باشد. نه روسیه، نه آمریکا، نه اروپا، قرار نیست منافعی در این قضیه داشته باشند. مگر ایران گوشت قربانی است که هر ابرقدرتی باید سهم خودش را از آن ببرد؟واقعا اعصابم به هم ریخته.

من طرفدار رابطه کشورم با همه دنیا هستم،، از چین و روسیه تا اسرائیل و آمریکا و اصلا هم آدم سوپرناسیونالیستی نیستم، اما هیچ رقم توی کتم نمی رود که به اصطلاح وزیر خارجه کشورم در روز روشن بیاید و با چنین گستاخی‌ای سنگ منافع روسیه را به سینه بزند.
آقا جان تو باید مراقب منافع کشور خودت باشی، گور بابای منافع روسیه. چطور جرات می‌کنی دم از “منافع روسیه” بزنی؟

دیدم این دیپلمات ورشکسته تبهکار، لاوروف، اظهار نظر کرده که “اخیرا مشکلاتی از نقطه نظر منافع روسیه در قضیه برجام به وجود آمده که باید حل شود” من میگم تو غلط کردی که از کشور من طلب سهم و منفعت می کنی. ببخشید واقعا عصبی هستم.

حالم به هم می‌خوره که این امیر عبدالهیان، پوتین، قصاب اوکراین، را “عالیجناب” خطاب می‌کنه. حالم به هم می‌خوره وقتی می‌فهمم داستان پیوستن ایران به سازمان شانگهای دروغ بود و امروز این دروغ افشا شد.

شهریور پارسال خبرگزاری فارس با سر و صدای بسیار اعلام کرد: “ایران بالاخره پس از پانزده سال با چراغ سبز هشت عضو اصلی سازمان شانگهای به عنوان عضو نهم پذیرفته شد.”

اما همین امروز ببینید لاوروف چی گفته: “قرار است به زودی تفاهمنامه‌ای امضا شود تا روند حقوقی پیوستن ایران به سازمان شانگهای تبیین شود”. این حرف یعنی اینکه ایران حالا حالاها باید منتظر بماند تا عضو سازمان شانگهای شود. و حتما می‌دانید که همین روسیه مخالف اصلی پیوستن ایران به سازمان شانگهای بوده و هست.

داستان راه ندادن ایران به سازمان بریکس را هم که حتما می‌دانید. داستان چپاول سهم فروش قاچاق نفت و فولاد ایران توسط روسیه را هم که می‌دانید. روسیه هر جا که توانسته منافع ایران را بر باد داده و‌ همه این ها یک طرف، طرفداری وزیر به اصطلاح خارجه ایران از منافع روسیه در برجام یک طرف.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024