جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.06.2022, 22:53

خامنه‌ایسم کمر به نابودی کشور بسته است!


م. روغنی

خامنه‌ایسم ادامه راه خمینیسم با ویژه گی‌های تازه‌ای است که مردم را رعیت می‌سنجد و نافرمانان از ولی امر مسلمین را مستحق سرکوب.

با انقلاب بهمن ایران و ایرانی وارد دوران تاریکی شد که پس از چهار دهه و اندی جز فساد، رانت خواری، بی کفایتی، تبعیض و تهی دستی و سرکوب و انزوای بین‌المللی و خطر جنگ و نابودی کشور نتیجه‌ای به بار نیاورده است.

خامنه‌ایسم گرایشی است که با ارزش‌های مدرنیته، غرب دشمنی می‌کند و آمریکاستیزی و نابودی اسرائیل به هویت اصلی و راهبردی رهبر، دستگاه‌های سرکوب و اطلاعاتی و اولیگارش‌های اقتصادی و سیاسی خودی تبدیل شده است. هدف خامنه‌ایسم رسیدن به ناکجاآباد “تمدن اسلامی” است که هزینه‌های کمرشکن آن از جیب مردم ایران پرداخت می‌گردد.

خامنه‌ایسم در چند دهه اخیر برای رسیدن به بلندپروازی‌های ایدئولوژیک، افزون بر تخریب اقتصاد و محیط زیست کشور، غرب و کشورهای منطقه را با سه چالش موازی هسته‌ای، موشکی و تروریستی روبرو ساخته است.

۱- فعالیت‌های هسته‌ای نظامی

مدتی است مذاکرات احیای برجام به بن‌بست رسیده است. ظاهرا مهمترین موضوع اختلاف خارج کردن نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی است. دولت بایدن پس از بررسی‌های درازمدت در اثر فشارهای داخلی و هم‌پیمانان منطقه‌ای به این درخواست پاسخ منفی داد و تلاش اروپاییان برای متقاعد کردن ایران به کنار گذاردن این درخواست به جایی نرسید که نشان دهنده وزنه سیاسی و اقتصادی این دستگاه سرکوب در راهبردهای سیاسی خامنه‌ای است. خامنه‌ای مصالح بازوی امنیتی‌اش را بر منافع ملی و حل مشکلات کمرشکن معیشتی مردم ایران ترجیح می‌دهد. وی حتی تلویحا از تحریم‌ها دفاع کرده گفته است “اگر تحریم‌ها نبود، پیشرفت‌ها بدست نمی‌آمد”![۱]

با گسترش فعالیت‌های هسته‌ای در یکی دوسال اخیر از جمله کاربرد سانتریفیوژهای پرسرعت، غنی‌سازی شصت درصدی و تهیه اورانیوم فلزی، کمتر کسی ادعای صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها را می‌پذیرد. به باور تروئیکای اروپایی تولید اورانیوم شصت درصدی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.[۲]

افزون براین اظهارات شفاف برخی از کارگزاران رژیم ولایی مبنی بر لزوم تولید سلاح هسته‌ای و یافته‌های سرویس‌های اطلاعاتی غربی در باره تلاش‌های خامنه‌ایسم در تهیه ابزار و لوازم تولید بمب هسته‌ای، هرگونه شک و شبه را در باره غیرصلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها از میان برمی‌دارد.

ابو محمد عسگرخانی یکی از اساتید دانشگاه تهران “بمب هسته‌ای” را برای ایران لازم می‌داند.[۳] مصطفی نجفی که سایت محسن رضایی او را کارشناس ارشد سیاست بین‌الملل معرفی می‌کند، دستیابی به سلاح هسته‌ای را “رسیدن به باز دارندگی نهایی” می‌سنجد. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه می‌گوید “ما باید توان بالقوه ساخت هسته‌ای را داشته و امکانات لازم برای ساخت آن را فراهم کنیم.” علی مطهری اصلاح‌طلب گفته است فعالیت‌های هسته‌ای از ابتدا برای تولید سلاح بوده و به کار بردن آن را حرام می‌سنجد و نه تولید آن را.[۴]

به تازگی فریدون عباسی، نماینده مجلس گفته است محسن فخری‌زاده به‌رغم فتوای خامنه‌ای، برای تولید سلاح هسته‌ای “سیستم ایجاد کرده بود”. در واقع در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳، محسن فخری‌زاده با پرداخت میلیون‌ها دلار اجازه یافت در جریان آزمایش سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی حضور یابد. این آزمایش‌ها به فخری‌زاده در ساخت سلاح‌های هسته یاری بسیار می‌رساند.[۵]

برپایه گزارش پولیتیکو، آژانس‌های امنیتی اروپایی اعلام کرده‌اند که خامنه‌ای در سال ۲۰۲۰، در پی تولید سلاح‌های هسته‌ای بوده است. سوئد خبر داده است که رژیم ولایی در این کشور جاسوسی هسته‌ای می‌کند. سرویس اطلاعاتی هلند گزارش کرده که ماموران ایرانی، در پی دستیابی به “فناوری سلاح‌های هسته‌ای”[۶] است. رافائل گروسی نیز هشدار داده است که ایران در آستانه دستیابی به امکان تولید سلاح هسته‌ای است.

با این حال باید تاکید کرد که برنامه هسته‌ای نظامی رژیم تا کنون نقش پوششی را نیز برای پیش‌برد چالش موشکی و فعالیت‌های تروریستی نیروی قدس سپاه در منطقه و جهان بازی کرده است. در واقع با گروگانگیری کشورهای غرب در چالش هسته‌ای خامنه‌ای و سپاه توانسته‌اند برنامه موشکی این کشور را بی‌سروصدا گسترش دهند و گروه‌های تروریستی در منطقه را توان‌مندتر سازند. خامنه‌ای هیچگاه به مذاکره در مورد دو چالش غیر هسته‌ای تن نداده است.

با توجه به خطرهای ناشی از ساخت سلاح‌های هسته‌ای و واکنش احتمالی نظامی اسرائیل و آمریکا، خامنه‌ای دستور ساخت بمب را تاکنون صادر نکرده است. راهبرد خامنه‌ایسم این است که این برنامه تا آستانه تولید سلاح گسترش یافته به‌صورت شمشیر داموکلس برای امتیازگیری به‌کار رود اما هیچ گونه ضمانتی وجود ندارد که رهبر خودکامه پیش از مرگ، برای تحقق یکی از آرزوهای مهم ایدئولوژیک‌اش یعنی نابودی اسرائیل، اجازه ساخت این سلاح را به عنوان ابزار “بازدارنده” صادر نکند. چنین تصمیمی می‌تواند به نابودی بسیاری از زیرساخت‌های کشور و مرگ مردمان بی‌شماری منجر گردد.

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین در مورد امکان تحقق این رویداد گفته است: “هیچ امیدی به احیای برجام و متعارف شدن اوضاع ندارم. اکنون به نظرم آن گروه آرزومند جهاد و نابود کردن اسرائیل در حال نزدیک شدن به نقطه عملیاتی جدی‌تر هستند.”[۷] مجلسی این مرحله را “راه‌حل نهایی”[۸] خوانده است و این اسمی است که هیتلر برای نابودی یهودیان بکار برد و خامنه ایست‌ها سال‌هاست آنرا در فرصت‌های گوناگون و برای نابودی اسرائیل در گفتار عمل نشان داده‌اند.

۲- چالش موشکی

در جنگ ایران و عراق، جنگ شهرها فعالیت‌های موشکی ایران را کلید زد و موشک‌های خریداری شده از کره شمالی و لیبی در این جنگ به کار گرفته شد. در این جنگ ایران صدها موشک به عراق شلیک کرد.

پس از پایان جنگ همکاری‌های جمهوری دینی با چین، روسیه و عمدتا کره شمالی در زمینه خرید و تولید موشک گسترش بسیار یافت. موشک‌های کره شمالی که از نوی روسی اسکاد بودند با مهندسی معکوس، دانش و تکنولوژی لازم را برای برنامه موشکی ایران فراهم ساختند.[۹] همکاری‌های دو کشور در زمینه هسته‌ای نیز گسترش یافت.

بنا بر منابع داخلی حدس زده می‌شود که سپاه پاسداران با توجه به تحریم‌ها و در نتیجه کمبود تجهیزات جنگی هوایی، تاکنون بیش از پنجاه گونه موشک تولید کرده است. بنا بر منابع آمریکایی خامنه‌ای هم اکنون دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه است.[۱۰]

برنامه موشکی خامنه‌ایسم تهاجمی، تکمیل‌کننده برنامه هسته‌ای و در جهت تقویت گروه‌های تروریستی برای تحقق هدف‌های منطقه‌ای رژیم طراحی شده است. از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ حداقل هفت مرتبه به هدف‌هایی در منطقه موشک پرتاب شده که بدون پاسخ مانده است.


هدف‌های موشکی خامنه‌ای در منطقه تا سال۲۰۲۰

بنا بر برآوردهای سازمان‌های اطلاعاتی غربی موشک سفینه‌بر سیمرغ قادر است کلاهک هسته‌ای نیز حمل کند. برد این موشک بین چهار تا شش هزار کیلومتر برآورد شده و می‌تواند به قاره اروپا برسد.[۱۱] به گزارش یورونیوز موشک شهاب ۳ و عماد نیز از قابلیت حمل سلاح هسته‌ای برخوردارند که طراحی اولیه آنها در کره شمالی و یا اتحاد شوروی صورت گرفته است.[۱۲]

۳- چالش گروه‌های تروریستی

بازوی سوم چالش‌برانگیز خامنه‌ایسم علیه غرب، اسراییل و گسترش نفوذ این رژیم، حزب‌الله سازی در منطقه است.

حزب‌الله لبنان نیروی اصلی شبه‌نظامیان خمینیسم و خامنه‌ایسم را تشکیل می‌دهد که در سال ۱۹۸۰ در جریان جنگ داخلی لبنان از راه آموزش‌های سپاه پاسداران و کمک‌های مالی و تسلیحاتی خمینیست‌ها و براساس اندیشه‌های بنیادگرایی شیعه محور تشکیل شد.


حضور ملموس رژیم در کنار حزب‌الله

این حزب در اعلام آغازین برنامه‌اش از جمله، تشکیل دولت اسلامی در لبنان و بیرون راندن کشورهای غربی از این کشور را در برنامه‌هایش گنجانده و فرمانبرداری از ولی فقیه را پذیرفته است.[۱۳] حزب‌الله در اولین اقدام تروریستی در سال ۱۹۸۳ با بمب‌گذاری علیه نیروهای غربی حافظ صلح، ۲۴۱ آمریکایی، ۵۸ نظامی فرانسوی و ۶ غیر نظامی را به قتل رساند. العربیه ادعا کرده است که این عملیات از سوی ایران برنامه‌ریزی شده بود.[۱۴]

حزب‌الله به گفته حسن نصرالله، از نظر اقتصادی، نظامی و عقیدتی کاملا به رژیم ولایی وابسته است و در کنار سپاه قدس در جنگ داخلی سوریه به سود اسد، و آموزش شبه‌نظامیان شیعه عراقی و حوثی‌های یمنی نقش مهمی ایفا کرده است. حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ وارد جنگ با اسرائیل شد که به خرابی‌های گسترده‌ای در لبنان انجامید. پس از آن بازسازی جنوب لبنان از سفره ایرانیان هزینه شد. بر پایه برآورد منابع آمریکایی در سال ۲۰۱۸، خامنه‌ای تا پیش از تحریم‌ها سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله کمک مالی می‌رساند. براساس منابع اسرائیلی این نیروی شبه نظامی از جمله حدود ۱۰۰ هزار موشک در اختیار دارد.[۱۵]

حزب‌الله به ترور رفیق حریری نخست‌وزیر محبوب لبنانی، قاچاق مواد مخدر، جاسوسی و خربکاری و انفجار بندر بیروت متهم است. شورای امنیت در سال ۲۰۰۶، برپایه قطعنامه ۱۷۰۱ خلع سلاح حزب‌الله را خواستار شد که هیچگاه عملی نگردید و این گروه مسلح تاکنون در بی‌ثباتی سیاسی و بحران اقتصادی لبنان در رقابت با احزاب سنی هوادار عربستان نقش مهمی ایفا کرده است. در آخرین انتخابات لبنان نفوذ این حزب و متحدینش کاهش یافت.

نیروی قدس سپاه در سال‌های اخیر کوشیده است به یاری حزب‌الل،ه محاصره اسرائیل را از راه ایجاد پایگاه‌های شبه‌نظامی در سوریه تکمیل کند که با صدها حمله هواپیماهای اسراییلی ناکام مانده است.

حزب‌الله در تنش روزافزون و یا جنگ احتمالی بین ایران و اسراییل به احتمال زیاد به یاری ولایت مطلقه فقیه خواهد شتافت و در نابودی مجدد لبنان نقش ایفا خواهد کرد.

نیروی قدس سپاه در عراق نیز می‌کوشد گروه‌های شیعه هوادار را برای تشکیل “حزب‌الله” تازه‌ای سازماندهی کند اما پراکندگی و اختلاف‌های این گروه‌ها سبب ناکامی تلاش‌های مزبور گردیده است. کارکرد بی‌ثبات کننده خامنه‌ایسم در عراق به واکنش خیابانی بخشی از جوانان عراقی منجر و کنسولگری این کشور به آتش کشیده شد. در آخرین انتخابات پارلمانی عراق نیز گروه‌های هوادار رژیم با ناکامی سختی روبرو شدند اما کارشکنی آنان در تشکیل دولت تازه تاکنون کارساز بوده است. دخالت نیروی قدس سپاه در جنگ داخلی یمن و تجهیز نظامی حوثی‌ها در کنار اشغال این کشور از سوی عربستان سعودی صدها هزار کشته به جای گذاشته است

استراتژی خامنه‌ایسم در ادامه و گسترش فعالیت‌های هسته‌ای، برنامه تهاجمی موشکی و تنش‌افزایی منطقه‌ای و سرانجام تحقق “راه‌حل نهایی” به نابودی کشور منجر خواهد شد. باید امید داشت که با مرگ خامنه‌ای و خامنه‌ایسم و اتحاد ملت، روزنه‌ای برای تشکیل نظامی دمکراتیک و سکولار ایجاد و راه برای آزادی ایرانیان و بازگشت ثبات در منطقه هموار گردد.

خرداد ۱۴۰۱

mrowghani.com
————————————-
[۱] - خامنه‌ای، اگر تحریم‌ها نبود، پیشرفت‌ها بدست نمی‌آمد، آفتاب نیوز، نهم خرداد ۱۴۰۱
[۲] - تروئیکای اروپایی: غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی توسط ایران، هیچ توجیه غیرنظامی ندارد. خبرگزاری کار ایران، ۰۴/۰۹/۱۴۰۰
[۳] - بهروز خلیق، شکست مذاکرات وین برای کشور ما فاجعه آفرین خواهد بود، میهن، ۲۹/۰۹/۱۴۰۰
[۴] - علی مطهری: اظهاراتم در مورد ساخت بمب اتم به درستی منعکس نشد، سایت شخصی مطهری، ۲۵ آوریل ۲۰۲۲
[۵] - Iran & North Korea - Nuclear Proliferation Partners, Unitedagainstnucleariran.com
[۶] - گروسی: ایران در آستانه دستیابی به امکان تولید سلاح هسته‌ای است، یورونیوز، دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
[۷] - فریدون مجلسی: امیدی به برجام نیست، «عصر ما»، ۱۲/۰۳/۱۴۰۱
[۸] - همان جا
[۹] - Iran’s Missile Program: Past and Present, Iranwatch.org. June 29,2020
[۱۰] - همان جا
[۱۱] - IRAN WATCH
[۱۲] - آیا موشک‌های بالستیک ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند؟ یورونیوز، ۰۱/۰۳/۲۰۱۸
[۱۳] - An Open Letter, The Hisballah Program
[۱۴] - History of Iranian operations in Lebanon since 1982, Alarabiya newes.
[۱۵] - هدف‌گیری لانه عنکبوتی با ۱۰۰ هزار موشک، مشرق، ۱۵ خرداد ۱۴۰۱



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024