پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.12.2013, 18:34

نظامی‌امنیتی‌های رانتخوار در پی‌ احمدی‌نژادی دیگر؟


م ر‌ها

پس‌لرزه‌های انتخابات ۲۴ خرداد که در آن گفتمان ولایی با ناکامی سختی روبرو شد، هنوز ادامه دارد اما بازندگان، مرحله شوک را پشت سر گذاشته و مرحله برنامه‌ریزی برای تصرف دوباره خاک‌ریزهای از دست رفته را تدارک می‌بینند. در این رابطه سخنان سردار جعفری، رویکرد راست افراطی در برابر دولت روحانی و جنب‌وجوش تازه تیم کودتا شایان توجه است.

فرمانده سپاه پاسداران که بیشترین دغدغه ذهنی‌اش را بجای دفاع از مرز و بوم کشور، دخالت در امور سیاسی و امنیتی بویژه راهبردهای سیاسی و ترکیب دولت‌ها تشکیل می‌دهد، در همایش سالروز تشکیل بسیج دانشجویی گفته است «باید پست‌های کلیدی نظام توسط نیروهای انقلاب و بسیجی اداره شود»!

وی ویژگی‌های چنین افرادی را چنین برمی شمرد:

- ذوب شدگی در ولایت؛ «هر نیرویی که خودش را در چارچوب انقلاب اسلامی تعریف می‌کند و در چارچوب اصول خود را انقلابی می‌داند اگر این اطاعت‌پذیری محض از ولایت را نداشته باشد نمی‌توانیم به او انقلابی بگوییم» و در ادامه تآکید کرده است «بخصوص مسئولین نظام اسلامی که می‌خواهند سیاست‌های رهبری نظام و اسلام را اداره کنند، باید این شرط اصلی را داشته باشند.»

- تنش‌افزایی در خارج؛ جعفری «استکبار ستیزی» را ویژگی دیگر انقلابی‌گری می‌نامد: «این ویژگی از ویژگی‌های اصلی انقلاب اسلامی است، اما باز هستند کسانی که ادعای انقلابی‌گری و با امام بودن را دارند. اما این اصل محوری را فراموش می‌کنند. برخی می‌گویند ما چه کار داریم که در منطقه چه می‌کنند و این موضوع به ما چه ربطی دارد. بعد هم شعار به نفع مردم حرکت کردن و دلسوزی برای مردم را سر می‌دهند و این افراد ادعای انقلابی‌گری هم دارند. در حالی که این طرفداری از مردم و دلسوزی برای رفاه و آرامش بهانه‌ برای کنار گذاشتن این اصل انقلاب اسلامی می‌شود. و اینان نمی‌دانند که اگر این ویژگی را از انقلاب اسلامی بگیریم انقلاب متوقف، خلاص و تمام می‌شود.»

- سرکوب در داخل؛ فرمانده سپاه شرط دیگر انقلابی‌گری را سرکوب غیر خودی‌ها و دگراندیشان می‌داند و در این رابطه به رویداد‌های سال ۷۸ اشاره می‌کند: «در نظام اسلامی تا مسئولین انقلابی وجود نداشته باشند، ‌ تا بسیجی فعال در جامعه نباشد هر حرفی که می‌زنیم فقط حرف است و به عمل نخواهد رسید. به قول آیت‌الله خامنه‌ای ما در مرحله سوم انقلاب گیر کرده‌ایم و آن مرحله اسلامی کردن سازمان‌های کشور است. سال ۷۸ را یادمان بماند زمانی که شعار توقف انقلاب مطرح شد حضرت آقا دشمنانشان را تهدید کردند که یک حرکت کربلایی دیگر در کشور به وجود می‌آورد و از آن زمان چفیه‌شان را از دوش نینداختند. این تفکر یک بسیجی است که برای محقق شدن اهداف اسلامی و آرمان‌های بسیج خودش را آماده هر اتفاقی کرده است.»

پشت پرده نسخه‌پیچی‌های سردار سپاه

احمدی‌نژاد در دوره ریاست شهرداری تهران پروژه‌های زیادی را در اختیار قرارگاه خاتم النبیا قرار داد و بی‌تردید این یکی از دلایلی بود که در انتخابات ۸۴ به یاری عملیات «پیچیده» سپاه به «پیروزی» رسید. در دولت نهم نیز سهم سپاه در قراردادهای اقتصادی و پیمانکاری بزرگ کشور گسترش بی‌سابقه‌ای یافت و از راه سازی و سدسازی به تمام پهنه‌های اقتصادی گسترده شد. اگر در زمان خاتمی این نهاد نظامی برای دست اندازی بر پروژه‌های اقتصادی و ورود به فعالیت‌های نفتی به بهره‌گیری از هلی‌کوپترهای جنگی و یا اشغال نظامی نیاز داشت (چنانچه در مورد بیرون راندن پیمانکار نفتی رومانیایی و شرکت ارائه خدمات فرودگاهی ترک  در فرودگاه امام خمینی روی داد) در دولت «عدالت گستر» و «استکبار ستیز» نهم این پروژه‌ها به زیان بخش خصوصی بدون طی تشریفات قانونی و یا با حمایت مالی و سیاسی دولت بدست سپاه می‌افتاد. پس از کودتای انتخاباتی ۸۸ نیز این روند سرعت بیشتری یافت و پس از تحریم صنایع نفت ایران و خروج پیمانکاران خارجی، این صنعت تقریبا بطور کامل در اختیار سپاه قرار گرفت.

با روی کار آمدن دولت روحانی بنظر می‌رسد که دوران رانت‌خواری سپاه به پایان خود نزدیک می‌شود و یا حداقل از رونق پیشین کاسته خواهد شد. به‌همین علت سردار جعفری بدنبال انقلابیون استکبار ستیز و بسیجی است چرا که دولت تازه میدان را برای رانت‌خواری سپاه تنگ کرده است. به گزارش سایت محافظه‌کار صلح نیوز، دکتر روحانی در مراسم افتتاح «بزرگراه طبقاتی صدر» که بدست قرارگاه سپاه تکمیل شده بود حضور نیافت و به جای وی قالیباف و لاریجانی شرکت کردند. این امر با اعترض نمایندگان راست افراطی از جمله زاکانی روبرو شد. وی گفته بود «کاش آقای روحانی اینجا بود و می‌ دید که سرهنگ‌های این مملکت چه خدماتی به مردم مومن و صبور کشور کرده‌اند.»

همین سایت در گزارشی دیگر از خلع ید سپاه از پروژه‌های عمرانی کشور خبر داده است. این سایت محافظه کار به نقل از یک مقام ارشد در قرارگاه خاتم الانبیا می‌نویسد: «پس از آنکه وزارت نفت خارج کردن سپاه از پروژه‌های نفتی و گازی عسلویه را آغاز نمود، وزارت راه و شهرسازی نیز با عدم تمدید قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در پروژه آزاد راه تهران – شمال، سپاه را از این پروژه حذف کرده است و گفته می‌شود وزارت نیرو هم در صدد حذف سپاه از پروژه‌های سدسازی، انتقال آب و نیروگاهی است.»

کارشکنی رانتخواران و هشدارهای تازه

با وجودی که دکتر روحانی با وزارت فردی اصولگرا در وزارت کشور و نماینده‌ای از مجلس خبرگان هماهنگ با رهبر برای وزارت اطلاعات و چند وزیر نزدیک به اصولگرایان موافقت کرد، مجلس اصولگرای نهم، بویژه نمایندگان راست افراطی تمام تلاش‌شان را برای سنگ اندازی و کارشکنی در برابر این دولت آغاز کرده‌اند. تندرو‌ها تاکنون چندین بار بویژه وزیر علوم را به مجلس خوانده‌اند. بر پایه گزارش خبرگزاری‌ها در این هفته (از ۱۶ تا ۲۲ آذر) ۱۲ وزیر به مجلس فراخوانده شده‌اند که بی‌سابقه است. این درحالی است که برپایه گزارش اخیر سانسور شده درباره سازمان تامین اجتماعی، حداقل ۳۷ نماینده مجلس از سعید مرتضوی هدیه دریافت کرده بودند. البته این رانت‌خواری‌ها به برخی از نمایندگان مجلس نهم ختم نمی‌شود و شامل رحیمی معاون اول دولت کودتا، روزنامه کیهان (به‌نوشته تارنمای انتخاب) و حتی «یدالله شیرمردی، رییس ستاد نماز جمعه تهران» (آینده آنلاین) نیز می‌گردد.

روزنامه جوان نزدیک به سپاه در شماره یکشنبه ۱۷ آذر نیز دولت روحانی را تلویحا تهدید کرده است. این روزنامه امنیتی که از برگزاری مراسم ۱۶ آذر دانشگاه‌ها که امسال از انحصار بسیج دانشجویی و حراست دانشگاه‌ها خارج شده است ناراضی است و شرکت چند اصلاح طلب در سخنرانی‌ها بمناسبت این روز را دستمایه قرار داده و نوشته است «باید منتظر بود تا سر‌نوشت خاتمی برای روحانی رقم بخورد. آن روز دیر نخواهد بود.»

آخرین بخش پازل

در این بین تیم کودتا نیز شرایط را برای خروج از سکوت مناسب دیده است. احمدی‌نژاد، پس از گزارش رئیس جمهور در باره صد روزگی دولت یازدهم، به‌جای رفتن به دادگاه از رئیس جمهور تقاضای مناظره نمود. بدهکار‌ترین و پولدار‌ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی که تاکنون تنها گوشه‌هایی از پرونده‌های فساد آن بنا به «مصلحت» نظام بیرون آمده است و در سرکوب دانشگاه و جامعه مدنی، تنش‌افزایی با دنیای خارج و ایجاد مشکل برای کشور نمره بالایی را کسب کرده است، دوباره می‌کوشد در سایه پراکندگی نیروهای اصولگرا به صحنه سیاسی کشور بازگردد. روزی مصلحی وزیر اطلاعات دولت کودتا سیاست خارجی دولت یازدهم را به چالش می‌کشد و در فرصت‌های دیگر دانشجو مجری کودتای انتخاباتی و وزیر علوم دولت دهم برحفظ فضای امنیتی درون دانشگاه‌ها پافشاری می‌کند.

محبیان تحلیلگر سیاسی اصولگرا پیش بینی می‌کند که «احمدی‌نژاد با یک موج تبلیغاتی در رأس منتقدان آقای روحانی و دولت ایشان قرار خواهد گرفت و به راحتی می‌تواند مجدداً نیروهای پراکنده را جمع و حتی ساماندهی کند اما نه به عنوان دبیرکل یک حزب بلکه به عنوان رهبر یک جریان سیاسی که اپوزیسیون دولت فعلی را در داخل سامان می‌هد و آن را در بالا‌ترین سطح انتقاد می‌کنند. روشن است که احمدی‌نژاد قصد دارد بازگردد.»

بی‌تردید احمدی‌نژاد آنقدر بی‌آبروست که بازگشتش به رأس امور اجرایی کشور خارج از انتظار است بویژه آنکه شرط ذوب شدگی در ولایت را زیر پا گذاشته است. اما در نظامی که کسانی همچون سعید مرتضوی قاتل مطبوعات و جنایتکار کهریزک و قاتل ستار بهشتی از اجرای عدالت مصون و رهبران جنبش سبز بدون هیچگونه محاکمه‌ای در بندند، بازگشت احمدی نژادی دیگر به قدرت خارج از تصور نیست.

۱۷ آذر ۹۲



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024