دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 20 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.02.2024, 17:50

محترمانه با ۱۱۰ نفر اهل روزنه!


رحیم قمیشی

اخیرا ۱۱۰ فعال سیاسی که قبلا به عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شدند، بر خلاف نظر اجماعی احزاب‌شان، بیانیه‌ای صادر نموده و خواستار مشارکت در انتخابات شده‌اند، با علم به آنکه می‌دانند بسیاری از مردم عاقلانه و از سر دلسوزی و ناچاری، تصمیم گرفته‌اند دیگر جز در انتخابات و یا رفراندومی واقعی مشارکت نکنند.

بدون تردید همینکه ۱۱۰ نفر جمع شده و توانسته‌اند ببانیه سیاسی مهمی صادر کنند، بدون اینکه حاکمیت مزاحم‌شان شود، موفقیت بزرگی برای آنهاست و شک ندارم نیت قلبی آنها کمک به کشور است، ولو آنکه راه غلطی را انتخاب کرده‌ باشند.
آنها می‌توانند حزبی ساخته و از همین لفظ روزنه هم برای نام آن استفاده نموده و بعدها از میزان اقبال مردم و حاکمیت به فعالیت‌هایشان بازخورد بدست آورند، و چنانچه اقبال عمومی داشتند، می‌توانند در آینده سهم مهمی در کشور داشته باشند، این از اصول اولیه دمکراسی است.
تکثر اندیشه و موضع، هرگز قابل سرزنش نیست.
قصد نداشتم جریانی را که عملا در ادامه راه‌شان بدلایلی ناموفق می‌دانم، نقد کنم، اما حال که شکل یک گروه “نو” را به‌خود گرفته‌اند، و خویش را دلسوز مردم و حاکمیت معرفی نموده اند، حیفم آمد پیشنهاداتی به آنها نکنم.

- در جریان جنبش مهسا تعداد زیادی از مردم بیگناه از ناحیه چشم و نقاط حساس بدن آسیب دیدند، برخی ناجوانمردانه شهید شدند، ستادی تشکیل دهند و به آسیب دیدگان اندکی رسیدگی کنند. اجازه بگیرند خانواده‌ها مجوز عزاداری داشته باشند.
این روزنه واقعا هم به نفع حاکمیت است هم به نفع ایران و مردمش. واقعا باز کردن این روزنه اهمیت ندارد؟

- روزنه‌ای باز کنند تا کارگران، معلمان، بازنشستگان، کشاورزان و اقشار زیر خط فقر، معلولان، زنان سرپرست خانوار، و همه مردم بتوانند به حقوق‌شان برسند، اجازه پیدا کنند در جایی تجمع کنند، حرف‌شان را بزنند، حق اعتراض مسالمت‌آمیز داشته باشند!

- روزنه‌ای باز کنند تا دادگاه‌ها علنی شوند، اطلاعات مربوط به دزدی‌های چند میلیارد دلاری رسماً مخفی نشوند، روزنه‌ای بگشایند تا حاکمیت نتواند وقتی مردم در فقر و تندستگی هستند، پول‌شان را به خارج از کشور بفرستد.

- روزنه‌ای بگشایند تا بیشتر از این شاهد تخریب محیط زیست و زیرساخت‌های کشور نباشیم. روزنه ای باز کنند تا بدانیم فرزندان‌مان برای بیست سال بعد چیزی به نام ایران برای زندگی خواهند داشت.

- فکرهایشان را مثل الان روی هم بگذارند ببینند راهی نیست که اگر اکثر مردم نظامی را نخواهند چطور می‌توانند آن را نشان دهند، چطور می‌توانند فریادشان را به گوش مقامات برسانند، روزنه‌ای بگشایند برای جمهوری‌ای که امروز رسماً انکار می‌شود!

- روزنه‌ای باز کنند و بگویند اگر بسیاری از مردم تنها راه اثبات وجود خودشان را شرکت نکردن در انتخابات یا تحریم آن می‌بینند، چطور خود را نشان بدهند؟ روزنه‌ای بگشایند برای اینکه جوان‌ها این همه ناامید نشوند. مهاجرت نکنند.

- روزنه‌ای ایجاد کنند تا بفهمیم چطور می‌شود با تورم سالانه ۵۰درصد زندگی کرد! یک روزنه خیلی کوچک که به ما نشان دهد مردن در این شرایط تنها راه نجات نیست!! روزنه‌ای که نشان دهد وقتی هر ۲۹۰ نفر نماینده هم به‌جای دریافت شاسی بلند، به فرض خواهان اصلاح باشند، آیا می‌توانند یک مصوبه بر خلاف نظر مقامات عالی نظام تصویب کنند؟!

آیا روزنه‌هایی که آنها جستجو می‌کنند تنها برای بالا کشیدن عده‌ای به مجلس کارآیی دارد؟ روزنه آنها فقط مشروعیت بخشیدن به انتخاب بین بد و بدتر است؟
روزنه آنها تنها لاس زدن با حاکمیت است؟
خدا نکند آنها احساس کنند بیشتر از مردم می‌فهمند. خدا نکند دانسته باشند بسیاری از مردم این انتخابات را به عنوان یک رفراندوم نگاه می‌کنند، با آنکه می‌دانند شمارش آرا در دست حاکمیت است!
خدا نکند بدانند عملا در خدمت حاکمیتی درآمده‌اند که هیچ اعتقادی به رأی و نظر مردم ندارد.

همه اینها را نوشتم که بگویم روزنه را اشتباه گرفته‌اید. این روزنه جز به خوشبخت کردن عده‌ای که هرگز درد مردم را ندارند منتهی نمی‌شود.
روزنه‌ها را در اتاق‌های دربسته جستجو نکنید، بیایید بین مردم ببینید چه نظری در مورد شما و حاکمیت دارند.
اکثر مردم از آنها که تنها در بزنگاه انتخابات ناگهان ظهور می‌کنند، همدیگر را پیدا می‌کنند، بیانیه مشترک می‌دهند، دل خوشی ندارند.
آیا پس از برگزاری انتخابات و رسیدن به هدف‌تان قول می‌دهید سایر روزنه‌ها را هم بررسی کنید؟
آزادی زندانیان بیگناه، فقیرتر نشدن مردم، به رسمیت شناختن حق اعتراض، امکان فعالیت حزبی آزادانه مردم.
اگر تنها وجه اشتراک شما برگزاری باشکوه انتخابات مجلس است، بدانید در نظر مردم بسیار سیاه‌رو خواهید شد.
امیدوارم در فرصت باقیمانده راه خود را با مردم دلسوز و دردمند یکی کنید.

این مجلس، مجلس مردم نخواهد شد.
ولو چند نفر اندک نماینده مردمی هم به آن روانه کنید!


تلگرام نویسنده



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024