پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.01.2024, 16:10

محور مقاومت: “ناتوی” بنیادگرایی شیعه


م. روغنی

حمله تروریستی حماس به اسراییل و اشغال نظامی غزه از سوی این کشور، نقش “محور مقاومت” را در تنش‌افزایی بی‌سابقه در منطقه خاورمیانه و دریای سرخ در سر فصل خبرهای جهان قرار داده است.

محور مقاومت، متشکل از نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های تروریستی شیعه به استثنای حماس است که تنها دولت مستقر در آن جمهوری جهل و جنایت می‌باشد. دولت بشار اسد نیز به‌طور غیر رسمی کم‌وبیش از راه‌های لجستیکی از این محور پشتیبانی می‌کند.

پایه‌های هویتی حکومت بنیادگرای شیعه در ایران، بر مبنای زن‌ستیزی، سرکوب اقلیت‌های قومی و دینی و دگراندیشان در داخل، اسرائیل و آمریکاستیزی، صدور انقلاب، رقابت با عربستان و تنش‌افزایی در خارج استوار بوده است.

با استقرار نظام ولایی، “محور مقاومت” به تدریج با هدف اجرایی کردن راهبرد‌های بنیادگرایی شیعه از راه گروه‌های نیابتی جمهوری تازه تاسیس در برخی از کشورهای اسلامی شکل گرفت. این اصطلاح اولین بار بوسیله مجله لیبیایی الزحف الاحضر در برابر “محور شرارت” جرج دبلیو بوش بکار برده شد که رویارویی با استکبار و صیهونیسم را در تارک برنامه‌هایش قرار می‌داد.

حمایت گروه‌های تشکیل‌دهنده این محور در جنگ غزه از حماس، با مضمون بند پنجم ناتو “پیمان نظامی اتلانتیک شمالی” مشابه است که در آن تجاوز به هر عضو پیمان به منزله تجاوز به تمام اعضاء به شمار می‌آید.

دراین راستا، خمینی در آغاز به مدت ۴۴۴ روز با تحمل تحریم‌های کمرشکن از اشغال سفارت آمریکا دفاع کرد. اسرائیل را “غده سرطانی”[۱] نامید، جنگ را “نعمت” خواند و پیکار میان این کشور و عراق را به مدت ۸ سال با شعار “راه قدس از کربلا می‌گذرد” ادامه داد و سرانجام در سال ۱۹۸۸، در مواجه با سنبه پر زور آمریکا “جام زهر” نوشید و به جنگ پایان داد.

خامنه‌ای نیز مدت کوتاهی پس از آغاز ولایت فقیهی‌اش، با اشاره به باورهای خمینی مبنی بر نابودی اسرائیل با رویکردی کاملا ایدئولوژیک از “استنفاذ فلسطین ....؛ یعنی محو دولت اسرائیل “[۲] سخن راند.

در روندی دیگر، در جریان جنگ ایران و عراق، نیروی برون مرزی سپاه پاسداران به نام “نیروی قدس سپاه” تشکیل شد که علاوه بر پشتیبانی از کردها برای رویارویی با صدام، فعالیت‌هایش را گسترش داده از احمد شاه مسعود در جنگ علیه نیروهای شوروی در افغانستان و سپس از طالبان و نیز مسلمانان بوسنیایی در جنگ بوسنی پشتیبانی کرد.

سپاه قدس با شمار تخمینی ۵۰ هزار نیرو سازماندهی، هماهنگی، تجهیز و تامین منابع مالی گروه‌های تروریستی محور مقاومت و مسئولیت اجرای راهبرد خارجی نظام مبنی بر صدور انقلاب، بیرون راندن امریکا از منطقه، ضربه زدن و در نهایت نابودی کشور اسرائیل را بر عهده دارد. محور مقاومت عمدتا از گروه‌های زیر تشکیل شده است:

۱- حزب‌الله لبنان: این گروه که بازوی نظامی خامنه‌ای به شمار می‌آید و از پشتیبانی کامل مالی و تجهیزاتی سپاه قدس برخوردار است در سال ۱۹۸۰ تشکیل، در آموزش و تجهیز دیگر گروه‌های تروریستی شیعه در سوریه، عراق و یمن و دفاع تعیین کننده از بشار اسد که به مرگ صدها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها نفر انجامید، فعال بوده است. این گروه از جمله در بمب‌گذاری سفارت آمریکا و پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۳، که در آن ۲۵۸ آمریکایی و ۵۸ فرانسوی کشته شدند، دست داشت. این حملات تروریستی سبب عقب نشینی نیروهای صلح بان غربی از لبنان شد. حزب اللله همچنین به دست داشتن در ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان در سال ۲۰۰۵ نیز متهم شده است.

هم اکنون این گروه بنیادگرای شیعه از عوامل بی ثباتی، بحران‌های سیاسی و اقتصادی لنبان بشمار می‌آید، به روایتی از ارتش لبنان قوی تر است و همواره از خلع سلاح نیروهایش سر باز زده است.

حزب‌الله در پارلمان این کشور دارای نماینده و از حق وتوی تصمیات دولتی برخوردار شده است. این سازمان قادر است با زور قدرت را در لبنان به دست گیرد اما چنین رویدادی به سود این گروه به شمار نمی‌‌آید. در چنین تلاشی از جمله لبنانی‌های سنی‌مذهب به رویارویی خواهند پرداخت و شعله‌ور شدن جنگ داخلی دیگری در این کشور امکان پذیر خواهد بود.[۳]

گفته می‌شود حزب‌الله از جمله دارای ۱۵۰ هزار موشک است که این گروه را به قدرتمندترین عضو “ناتوی بنیادگرایان شیعه” و مهمترین دشمن اسرائیل تبدیل کرده است.

با وجودی که این سازمان همچون سپاه قدس خواستار نابودی اسرائیل است اما تاکنون فعالانه در جنگ میان حماس و اسرائیل شرکت نجسته و تنها به حملات آزار دهنده علیه اسرائیل بسنده کرده است. به داوری برخی از پژوهشگران، خامنه‌ای و حزب‌الله تشخیص داده‌اند در صورت آغاز جنگ کامل با اسرائیل در نهایت بازنده خواهند بود.

در سال ۲۰۰۶، در پی کشتن ۸ سرباز اسرائیلی و گروگان‌گیری ۲ سرباز دیگر، جنگ گسترده‌ای میان حزب‌الله و اسرائیل در گرفت که با بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته، بخش‌های مهمی از جنوب لنبان و حومه جنوبی بیروت به شدت آسیب دید. حسن نصرالله گفته است اگر از واکنش اسرائیل با خبر بود دستور کشتن و ربودن سربازن اسرائیلی را نمی‌‌داد.

بنا به اعتراف حسن نصرالله، خامنه‌ای پس از جنگ با اسرائیل، هزینه‌های بازسازی لبنان و حتی اجاره خانه و معیشت حدوه ۲۰۰ هزار نفر را به مدت یک سال پرداخت کرد[۴]!

فعالیت‌های حزب‌الله به نابودی اسرائیل و آموزش دادن به گروه‌های دیگر ناتوی بنیادگرای شیعه خلاصه نمی‌‌شود. این گروه همچون برادران قاچاقچی‌اش در ایران، به قاچاق مواد مخدر در لبنان و همکاری این گروه با ارتش سوریه در این مورد متهم شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی المشارق، ربیع طلیس، یک تحلیلگر سیاسی لبنانی، باور دارد “حزب‌الله  مدت‌هاست که تمامی انواع مواد مخدر به ویژه قرص‌های کپتاگون را از لبنان به سوریه و از انجا به اردن قاچاق می‌کند”[۵]

۲- گروه تروریستی حماس: این گروه بنیادگرای سنی از دل اخوان‌المسلمین و به یاری دولت‌های اسرائیل با هدف تضعیف سازمان آزادیبخش فلسطین زاده شد و پس از پیمان اسلو که در آن فتح، خواست نابودی اسراییل را از اساسنامه‌اش زدود، نابودی این کشور را در تارک برنامه‌هایش قرار داد. این سازمان بنیادگرا در طی این سال‌ها به‌جای احداث پناهگاه برای مردم بی‌پناه غزه در صورت بروز جنگ با اسرائیل، به ساختن صدها کیلومتر تونل زیرزمینی دست زد که پس از حمله تروریستی در ۷ اکتبر و واکنش شدید اسرائیل، تنها برای هدف‌های نظامی و پنهان کردن رهبران گروه و گروگان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سازمان بنیاد گرا و عضوی از “ناتوی محور مقاومت”، در ۷ اکتبر شمار ۱۲۰۰ اسراییلی بیشتر غیر نظامی را کشت و ۲۴۰ نفر گروگان گرفت.


خانواده‌ اسرائيلی که در نخستین روز حمله حماس به قتل رسیده‌اند

دو گزارشگر ویژه سازمان ملل، از شواهدی نام برده‌اند که بر انجام “شکنجه جنسی، تجاوزهای گروهی، مثله کردن و شلیک گلوله به ناحیه تناسلی”[۶] از سوی تروریست‌های حماس علیه زنان و دختران اسرائیلی دلالت دارد. آنها همچنین به شواهدی از زنده سوزاندن افراد و تکه‌پاره کردن اجساد در این حمله یاد کرده‌اند.

این گزارشگران در بیانه خود تاکید کرده‌اند “با توجه به تعداد قربانیان و برنامه ریزی گسترده برای انجام حملات، ممکن است به عنوان جنایات علیه بشریت نیز شناخته شوند.”[۷]

حماس اقدامات مزبور را تکذیب کرده اما در گزارش خود از حمله تروریستی به اسرائیل به ” اشتباه‌هایی” اعتراف کرده است[۸]!

خامنه‌ای با وقاحت همیشگی خود از این حمله دفاع کرد و بر شانه تروریست‌ها بوسه زد. پشتیبانی این رهبر خود شیفته از تروریسم و جنایت‌های حماس در اسرائیل از نفرت کور نسبت به یهودیان ناشی می‌شود که در راهبرد توهم‌آمیز سپاه مبنی بر “به دریا ریختن یهودیان” نمایان می‌گردد.

مشت آهنین اسرائیل در جنگ غزه، پس از گذشت بیش از ۱۰۰ روز، تا کنون نتوانسته است این گروه تروریستی را چنانچه در آغاز اعلان شده بود نابود کند. بی‌تردید ارتش اسراییل با وجود تلفات زیاد حکومت حماس در غزه را سرنگون خواهد کرد اما در نبرد سیاسی با حماس ناکام مانده است:

نخست؛ پیش از هر چیز حملات هوایی به مناطق مسکونی، بستن آب، برق، سوخت و جلوگیری از ورورد مواد غذایی به غزه در آغاز جنگ، آوارگی و جابجایی اجباری بیش از یک میلیون نفر در این باریکه، اصرار دولت راست افراطی در اسرائیل به ادامه جنگ و توجیه کشتار غیرنظامیان که در واقع سپر انسانی حماس قرار گرفته‌اند، این کشور را در افکار عمومی جهانیان به انزوا کشانده است.

دوم؛ دستگاه پروپاگاندای این گروه بنیادگرا توانسته است بدون شفافیت، شمار کشته شدگان را که راستی آزمایی در مورد آن ناممکن است معیار قضاوت نهادهای بین المللی و اکثریت کشورهای جهان در باره کارکرد اسراییل در جنگ قرار دهد. وزارت بهداشت حماس تعداد کشته‌شدگان را تاکنون بیش از ۲۶۰۰۰ نفر اعلان کرده است این در حالی است که حدود ۹۰۰۰ تن از تروریست‌های حماس تا کنون کشته شده‌اند اما این سازمان بدون اشاره به این واقعیت، شمار آنها را نیز جزو کشته‌شدگان مردم بی‌پناه غزه به شمار می‌آورد!

سوم؛ حملات یهودیان شهرک‌نشین در کرانه باختری به فلسطینینان، مخالفت نتانیاهو با تشکیل دولت فلسطین و مقاومت در برابر این خواست، بیشتر کشورهای جهان شامل متحدش آمریکا، به عنوان تنها راه تامین امنیت اسراییل و آرامش در خاورمیانه، آپارتاید بنیادگرایان یهودی و دولت راست‌گرای اسرائیل علیه فلسطینیان را نیز بر ملا می‌سازد و مهمات تبلیغاتی در اختیار ناتوی محور مقاومت به ویژه حماس قرار داده است.

دیوان دادگستری لاهه نیز از جمله از اسرائیل خواسته است “تمام توانش برای توقف نسل کشی در غزه را بکار گیرد”. این درخواست به روایتی به معنی پذیرش اتش بس دائم از سوی دولت اسرائیل است که انجام آن می‌تواند به ادامه حکومت حماس و احتمالا ادامه عملیات تروریستی‌اش بیانجامد. این رویداد نیز ناکامی سیاسی دیگری برای اسرائیل است

از این‌روی، در سایه ناکامی دولت اسرائیل در جنگ سیاسی، جنایت‌های حماس در ۷ اکتبر به حاشیه رانده شده است.

۳- گروه‌های تروریستی شیعه عراقی: تاریخ تشکیل گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق به سال‌های آغازین دهه ۸۰ میلادی برمی‌گردد که با تاسیس سازمان بدر کلید خورد. اعضای این سازمان از شهروندان عراقی مخالف صدام در ایران و بخشی از اسرای شیعه عراقی جنگ را تشکیل می‌دادند. این گروه در کنار نیروهای ایرانی با ارتش عراق می‌جنگید.

پس از سرنگونی صدام و به ویژه با ظهور داعش در عراق و سوریه، شمار گروه‌های شبه نظامی شیعه افزایش یافت که از جمله می‌توان به تشکیل “کتائب حزب‌الله  عراق”، “جنبش النجبا “، “عصائب اهل حق” و “سرایا الخراسانی” اشاره کرد که در تشکیل و پشتیبانی از تمام آنها رد پای سپاه قدس دیده می‌شود.

در این میان باید به تشکیل بسیج مردمی عراق یا “حشد شعبی” اشاره کرد که در سال ۲۰۱۴ با هدف مبارزه با داعش سازماندهی شد. این نیرو از حدود ۴۰ گروه گوناگون بیشتر شیعه تشکیل شده است که در سال ۲۰۱۶ با رای اکثریت مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت یافت. نوری مالکی در مرداد ۱۳۹۴ اعلان کرد ما در ساختار بسیج عراق از بسیج ایران الگو گرفتیم. فعالیت سپاه قدس و گروه‌های بنیادگرای شیعه در عراق بازگشت ثبات سیاسی به این کشور را ناممکن کرده است.

در مه ‌سال ۲۰۲۱ خبرگزاری رویترز گزارش داد سپاه قدس، صدها تن از نیروهای گروه‌های شبه‌نظامی مورد پشتیبانی خود را برگزیده و از راه آنها واحد‌های کوچکتر نخبه تشکیل داده است. این واحد‌ها به‌صورت بسیار محرمانه از راه افسران سپاه قدس آموزش دیده‌اند. هدایت پهبادهای جنگی، جاسوسی و جنگ سایبری مهمترین آموزش این گروه‌هاست. خامنه‌ای در پی آنست که تشکیل این گروه‌ها ناکامی‌ها در هدایت گروه‌های نیابتی ناشی از کشته شدن سلیمانی را جبران کند. این گروه‌ها مستقیما از افسران سپاه قدس دستور می‌گیرند.

پس از اغاز جنگ در غزه گروه‌های تروریستی شیعه در عراق به‌طور مداوم به مواضع آمریکا در عراق و سوریه حمله کرده‌اند و از این راه به پشتیبانی از حماس پرداخته‌اند. در برابر نیروهای آمریکا نیز در مقیاسی کوچک تر مواضع این شبه‌نظامیان را بمباران کرده که از بازدارندگی کافی برخوردار نبوده است.

۴- حوثی‌های یمن: حوثی‌های یمن از پیروان فرقه زیدیه هستند که یکی از فرقه‌های مذهب شیعه به شمار می‌آید. این گروه در دهه ۱۹۹۰ میلادی با هدف پیکار علیه فساد فراگیر علی عبدالله صالح، رییس جمهور آن زمان یمن شکل گرفت.

پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، حوثی‌ها شعار زیر را برگزیدند:

“الله اکبر - مرگ بر آمریکا - مرگ بر اسرائیل - لعنت بر یهود - پیروزی برای اسلام”[۹]

این گروه مانند حماس و حزب‌الله خود را بخشی از ناتوی محور مقاومت به رهبری خامنه‌ای در برابر اسرائیل، آمریکا و کشورهای غربی به شمار می‌آورد. ساختار شورشیان حوثی بر پایه الگوی حزب‌الله  لبنان بنا شده است.

به باور “مرکز رویایی با تروریسم” که یک موسسه پژوهشی آمریکایی است، حزب‌الله  از سال ۲۰۱۴ به طور گسترده به حوثی‌ها آموزش و مشاوره نظامی داده است. این گروه از پشتیبانی تسلیحاتی و مالی خامنه‌ای برخوردار بوده است.

پس از آغاز جنگ غزه، حوثی‌ها با حمله به کشتی‌های تجاری و ایجاد بی ثباتی در دریای سرخ به یاری حماس پرداخته‌اند. حملات تلافی جویانه آمریکا و انگلیس به پایگاه‌های حوثی‌ها تا کنون در بازگرداندن آرامش به دریای سرخ ناکام مانده است.

ناتوی محور مقاومت در حالی از پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و سیاسی خامنه‌ای برخوردار است که به گفته محسن پیرهادی، جمعیت ۲۸ میلیون نفری زیر خط فقر در کشور در حال افزایش است. بر پایه پژوهش‌های مجلس، سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک از تحصیل باز مانده و یا بی‌سواد به شمار می‌آیند و یا وادار به کناره گیری از تحصیل شده‌اند. ۱۰۰ هزار تن از این کودکان در استان سیستان و بلوچستان‌اند.

این در حالی است که خامنه‌ای و سپاه زیر فرمانش سالانه صدها میلیون دلار از سفره ایرانیان را خرج ناتوی ” محور مقاومت ” کرده و با هزینه صدها میلیار دلاری هسته ای، کشور را در انزوای اقتصادی و سیاسی فرو برده‌اند.

خامنه‌ای راه چاره مشکلات و بحران‌های داخلی و خارجی گریبان گیر نظامش را در برپایی چوبه دار و سرکوب جامعه مدنی جستجو می‌کند.

با روی کارآمدن بنیادگرایی شیعه پس از انقلاب ۵۷، کشور در بحران‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی ژرفی فرو رفت و منطقه خاورمیانه با نا امنی و رشد تروریسم روبرو گردید. بی‌تردید با گذر از جمهوری جهل و جنایت و استقرار نظامی سکولار و دمکرات در کشور، خاورمیانه و جهان با آرامش بیشتری روبرو خواهد شد. در این راستا مسئولیت تاریخی بزرگی بر عهده مخالفان سیاسی و کنشگران مدنی ایران گذاشته شده است.

بهمن ۱۴۰۲
mrowghani.com
————————————————————————-
[۱] - اظهارات خمینی در مورد “نابودی اسرائیل”/ رادیو فردا چهارم دی‌ماه ‌۱۳۹۷
[۲] - خامنه‌ای، در دیدار شرکت کنندگان در اولین کنگرانس اسلامی فلسطین، ۱۳/۰۹/۱۳۶۹
[۳] - Lina Khatib, How Hezbollah holds sway over the Lebanese state, Chatham House, 30 June 2021
[۴] - ماجرای تامین معیشت و اجاره خانه‌های ۲۰۰ هزار خانه در لبنان چه بود؟ / دیده بان ایران
[۵] - آرش گنونی، ” عروس خاورمیانه ” در دستان ” برادران قاچاقچی”اش / رادیو فردا، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
[۶] - گزارشگران سازمان ملل: حماس باید برای خشونت و تجاوز جنسی در حمله به اسراییل پاسخگو باشد / صدای آمریکا
[۷] - همان
[۸] - گزارش حماس از حمله تروریستی ۷ اکتبر “گامی ضروری” با “اشتباهاتی” در عملیات / دویچه وله، ۱/۱۱/۱۴۰۱
[۹] - حوثی‌های یمن چه کسانی هستند و چرا به کشتی‌ها حمله می‌کنند؟ / بی‌بی‌سی فارسی ۳ دی ۱۴۰۲



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024