دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 20 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.08.2023, 18:23

نگاهی به جام جهانی فوتبال زنان


شاهین خسروی

مسابقات قوتبال جام جهانی زنان که در قاره اقیانوسیه و در دو کشور استرالیا و نیوزیلند برگزار شد، سرانجام با پیروزی تیم خوش ترکیب فوتبال زنان اسپانیا به پایان رسید. اسپانیا که در بازی های گروهی ناباورانه ۰ - ۴ از تیم سخت‌کوش ژاپن، قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان، شکست خورده بود، مراحل یک هشتم، یک چهارم و نیمه نهایی را با پیروزی پشت سر گذاشت و در روز ۲۰ اوت(۲۹ مرداد) در بازی نهائی در برابر بریتانیای قدرتمند(که همه بازی های خودرا برده بود) قرار گرفت و با سزاواری ۱-۰ پیروز و قهرمان جام جهانی زنان شد.

اما، بازی فوتبال زنان به‌رغم آن که سرعت و تکنیک و تاکتیک فوتبال مردان را ندارد، اما  به‌جای خود هیجان‌انگیز و پر از شگفتی‌هاست. به‌جرأت می‌توان گفت که زنان اگر با همین سرعت کنونی به‌پیشرفت فوتبالی خود ادامه دهند، دیر نخواهد بود که به همان سرعت و تکنیک و بازی تاکتیکی همتایان مرد خود دست یابند، به‌ویژه که فوتبال زنان واجد برتری‌هائی نسبت به فوتبال مردان است.

خشونت و پرخاش‌گری و اعتراض به داور که معرفه فوتبال مردان است، تقریباً در فوتبال زنان غائب است. تا آنجا که در خبرها خواندیم و دیدیم، در سراسر این بازی‌ها فقط یک بازیکن زن از تیم انگلیس به‌دلیل خطای عمد اخراج شد و شمار کارت‌های زرد اخطاری آنان نیز انگشت‌شمار بود. به‌راستی، آنچه در فوتبال به “بازی جوانمردانه” یا دقیق‌تر بازی منصفانه معروف است، تقریباً بطور تمام و کمال در بازی‌های زنان دیده می‌شد.

در این میان اما برای ما ایرانیان علاقمند فوتبالِ تماشاگر جام جهانی زنان، جای زنان و دختران دلاور و صف‌شکن ایرانی به‌واقع خالی بود. شوربختانه، زنان ایران مانند همه دیگر عرصه‌های زندگی اجتماعی، در ورزش و به‌ویژه فوتبال، نیز مورد تبعیض تام و تمام رژیم ستمگر و ارتجاعی اسلامی قرار دارند، و گرچه اکنون تیم ملی فوتبال خودرا دارند و در برخی مسابقات آسیایی شرکت می کنند، اما واضح و مبرهن است که این اقدام رژیم جز نمایشی انفعالی برای بستن دهان فیفا و دیگر مجامع ورزشی بین‌ا‌لمللی نیست، به‌ویژه که فیفا خود اکنون شاهد است که رژیم هنوز به‌رغم اخطارهای پی در پی آن از اجازه به زنان برای حضور آزاد در ورزشگاه‌های فوتبالی کشور به لطائف‌الحیل سر باز می‌زند.

همانطور که کماکان زیر بار رویاروئی ورزشکاران زن و مرد ایرانی با حریفان اسرائیلی‌شان نمی‌رود. با این همه، دیر نخواهد بود که زنان ایران که اکنون جلودار مبارزات آزادیخواهانه و دمکراتیک مردم ایران هستند، با شکست و سقوط نهائی این رژیم ناکارآمد قرون وسطائی، همچون همتایان مرد ِشان در صحنه ورزش جهانی، به‌ویژه فوتبال، آزادانه حضور یابند و بدرخشند. چنین باد!


اولگا کارمونا زننده گل قهرمانی اسپانیا در جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024