دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.11.2022, 20:52

چهلم، نقطه وصل، نوید تداوم، شکست توهم!


احمد پورمندی

خامنه‌ای و دولت پنهان او همه تلاش خود را کردند تا پیش از فرا رسیدن چهلم گروه اول جانباختگان جنبش زن، زندگی، آزادی، خیزش مردم را به تعبیر حیوانی خودشان «جمع» کنند. ابتدا دو سازمان اصلی حاکم، سازمان اطلاعات سپاه و وزرات اطلاعات به میدان آمدند. شرح کشاف نوشتند، تهدید کردند، رجز خواندند، دروغ گفتند و سعی کردند تا به مزدوران حکومت امید بدهند.

بعد نوبت به سرپاس مستعان سلامی، فرمانده کل و مضحک سپاه رسید که دریدگی کند و فرمان ترک خیابان بدهد و سرانجام شخص خامنه‌ای به میدان آمد تا وقاحت و دروغگویی را به اوج برساند و ختم بازی را اعلام کند.

امواج نیرومندی که امروز و امشب به مناسبت چهلم جانباختگان به راه افتاد، دروغ حکومتیان و توهمات خامنه‌ای را شست و با خود برد!

ویژگی مهم مراسم چهلم، حضور پررنگ نسل اولی‌ها و بویژه نسل دومی‌ها در کنار دهه هشتادی‌هاست.

چهلم، در ۵۷ نقش برجسته‌ای داشت. این نقش امروز با کیفیتی متفاوت تکرار می‌شود. پدران، مادران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به همراه نوجوانان و جوانان خود به مزار جانباختگان هجوم می‌آورند، نیروهای سرکوب را پس می‌زنند و بر مزار عزیزان ملت گرد می‌آیند تا شعار بدهند و سرود بخوانند.

دیگر نشانی از سوگواری مذهبی نیست. کسی دنبال مناسک نیست و این یعنی پدران و مادران هم مثل فرزندان خود می‌اندیشند و این تحول عظیم فرهنگی و اجتماعی دیگر متعلق به نسل خاصی نیست.

هر سه نسل در کوره چهل سال تجربه، آبدیده شده و به این باور رسیده‌اند که جای دین در حکومت نیست و این را حتی در مراسم کاملا سنتی چهلم هم به نمایش می‌گذارند.

وصلی که در خیابان هنوز کامل نبود، اینک می‌رود که در آرامستان جانباختگان تکمیل شود. روح و جان گل‌ها و نوگلان پرپر شده در آغاز جنبش مهسا، اینک در فضای کشور پرواز می‌کنند و نوید یگانگی و پایداری می‌دهند. این چله‌ها هر بار بزرگ‌تر و نیرومندتر ادامه می‌یابند تا بساط حکومت فاسد، دزدسالار و دینی- نظامی- امنیتی در خود غرق کنند.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024