شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 28.11.2023, 11:51

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های گیلان و مازندران ادامه دارد

در حالی که خبر می‌رسد در روزهای اخیر نقاط پرتعدادی از مناطق جنگلی در ۱۲ شهرستان استان گیلان دچار آتش‌سوزی گسترده شده، گزارش‌های دیگر حاکی است ۹ هکتار نیز از جنگل‌های غرب مازندران در دو روز اخیر به دلیل آتش‌سوزی از بین رفته است.

مازیار رضوی، سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، روز سه‌شنبه، هفتم آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از وقوع آتش‌سوزی در ۱۰۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان گیلان خبر داد و گفت که این آتش‌سوزی‌ها در ۱۲ شهرستان و ۵۰ نقطه گیلان اتفاق افتاده است.

او «وزش باد و افزایش دما و سهل‌انگاری مردم» را دلیل بروز این آتش‌سوزی‌ها دانست و مسئولان دیگر منطقه نیز «سهل‌انگاری شکارچیان و حفاران غیرمجاز» را دلیل این وضعیت اعلام کرده‌اند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خبر می‌دهد که بر اثر وزش باد گرم و کاهش شدید رطوبت هوا، حریق در نقاط بسیاری در مناطق مرتفع شهرستان‌های ماسال، رودبار، شفت و آستارا ادامه دارد و هنوز از میزان خسارات وارده و مساحت عرصه‌های آتش گرفته اطلاع دقیقی در دست نیست.

در غرب مازندران نیز بخشی از جنگل‌های کهنه‌ده کُجور، شوراب نوشهر و همچنین چهار هکتار از ارتفاعات بالاسکوه دوهزار تنکابن از روز پنج‌شنبه دچار آتش‌سوزی شده که، به گفته مسئولان، در روز سه‌شنبه بارش باران باعث توقف آتش‌سوزی در ارتفاعات تنکابن شده است.

در همین حال روز سه‌شنبه خبر رسید که آتش‌سوزی حدود پنج هکتار از جنگل‌های لفور سوادکوه، واقع در شرق مازندران را نیز درگیر خود کرده و مسئولان از احتمال گسترده‌تر شدن تعداد آتش‌سوزی‌ها در استان مازندران خبر می‌دهند.

به گفته مسئولان، افراد محلی و شهروندان مختلف نقش عمده‌ای در کمک برای مهار برخی از این آتش‌سوزی‌ها داشته‌اند.

در سال‌های اخیر، گروه‌های مردمی در غرب کشور برای مهار آتش‌سوزی‌های پرتعداد جنگل‌های زاگرس تشکل‌هایی راه‌اندازی کرده‌اند، اما برخی از اعضای این تشکل‌ها، ازجمله «انجمن سبز چیا» در مریوان با بازداشت از سوی مأموران حکومتی روبه‌رو شده‌اند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024