چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2023, 13:40

فیلترینگ اینستاگرام در ایران مصوبه سران سه قوه است

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات ایران، گفته است که فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام در این کشور مصوبه سران سه قوه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است.

به گزارش بی‌بی‌سی، تصمیم های کلان امنیتی در ایران به طور معمول در شورای عالی امنیت ملی گرفته می شود که مصوبات آن برای اجرا باید به تایید آیت‌الله علی خامنه ای برسد.

اینستاگرام که از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است و پیام رسان واتساپ، با شروع اعتراضات به مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت در گشت ارشاد، فیلتر شد. آغاز این اعتراضات در شهریور سال جاری بود.

شبکه اجتماعی اینستاگرام محل کسب و کار شمار گسترده‌ای از ایرانیان هم محسوب می‌شود که فیلتر شدن آن به این گروه آسیب های جدی مالی هم وارد کرده است.

مقام های ایران پیش از این گفته بودند در صورتی اینستاگرام واتساپ رفع فیلتر می شوند که این دو درخواست ‌های جمهوری اسلامی را بپذیرند.

حکومت ایران خواهان امکان دسترسی به پیام هایی است که در داخل در اینستاگرام واتساپ و سایر شبکه های مشابه، تبادل می شود.

آقای زارع پور گفته است «ما از فعالیت هر پلتفرم خارجی در ایران استقبال می‌کنیم مشروط بر اینکه حداقل به قواعد خودشان پایبند باشند».

به گفته وزیر ارتباطات، جمهوری اسلامی ایران به تازگی با شرکت متا که مالک شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ است، مکاتبه کرده است.

به نقل از وزیر ارتباطات ایران نیز پیشتر گزارش شده بود که برای جلوگیری از فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ، شرکت متا باید نماینده‌ای در ایران معرفی کند و به مقررات ایران پایبند باشد.

ولی شرکت متا در پاسخ به این مکاتبات و درخواستها در آذر ماه به بی بی سی فارسی گفته بود با مقام‌های ایران وارد گفت‌وگو نمی‌شود و به درخواست تعیین نماینده اهمیتی نمی‌دهد.

یک سخنگوی متا ضمن رد درخواست دولت ایران برای تعیین نماینده، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ما به شدت مخالف تلاش‌های مقام‌ها برای قطع ارتباط مردم ایران با بقیه جهان هستیم.»

سخنگوی متا افزود این شرکت افتخار می‌کند که مردم در جای جای جهان از شبکه‌ها و برنامه‌های این شرکت برای «مستندسازی و حمایت از اعتراضات جاری» استفاده می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی شبکه پیام رسان تلگرام و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شبکه اجتماعی توییتر را فیلتر کرده است اما مقام های جمهوری اسلامی ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای در این شبکه ها به طور گسترده فعالیت دارند.

درخواست فرمانده سپاه برای حضور گسترده بسیجی‌ها در فضای اینترنت

جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری‌های مختلفی برای حضور افراد مرتبط با خود در شبکه های اجتماعی دارد که به جز نظارت بر محتوی و تعقیب قضایی شهروندان، مربوط به حضور طرفداران حکومت، تبلیغات به نفع نظام و اقدامات مشابه در شبکه های اجتماعی است.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه امروز دوازدهم بهمن در شروع مراسم سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ «در چهارمین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج» که نمونه ای از تلاش های حکومتی برای حضور ماموران خود در شبکه‌های اجتماعی است، شرکت کرده است.

آقای سلامی گفته است «تولید محتوای دیجیتال بسیج مانند عملیات‌های دوران دفاع مقدس است. خرمشهرهای امروزی همین فضای مجازی است و شما باید فاتحان آن باشید. وقتی جهاد می‌کنید خداوند راه را به شما نشان می‌دهد».

منظور از دفاع مقدس اشاره به جنگ هشت ساله با عراق است. خرمشهر در استان خوزستان از سوی عراق مدتی اشغال شده بود. سرلشکر سلامی، فضای اینترنت در ایران را به آن تشبیه کرده و از نیروهای شبه نظامی بسیج خواسته در آن حاضر شوند.

رسانه های حکومتی از این افراد که در شبکه ها اجتماعی دست به تبلیغ به نفع نظام می زنند، با عنوان «افسران جنگ نرم» هم نام می برند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024