جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.05.2021, 17:32

بازداشت و آزار روزنامه‌نگاران کُرد در ایران را متوقف کنید

«کمیته جهانی حفاظت از روزنامه‌نگاران» روز پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ طی بیانیه‌ای از حکومت ایران درخواست کرد بازداشت و آزار روزنامه‌نگاران کُرد ایرانی را متوقف کند.

«جاستین شیلاد»، مسوول بخش خاورمیانه این کمیته گفته است: «سرکوب روزنامه‌نگاران کُرد توسط حکومت ایران، تبعیض قومی و فرهنگی را نیز به بازداشت گسترده فعالان رسانه‌ای در آن کشور افزوده است. حکومت ایران باید اتهامات و اعلام جرم‌های بی‌اساس علیه روزنامه‌نگاران کُرد را لغو و همه آن‌ها را آزاد کند.»

هم‌چنین وکیل مدافع چند نفر از روزنامه‌نگاران بازداشت شده ایرانی به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد روزنامه‌نگاران کُرد و موضوعاتی که آن‌ها پوشش می‌دهند، حساسیت ویژه‌ای دارد؛ به ویژه اگر مطالب آن‌ها مربوط به وحدت کُردهای ساکن ایران، عراق، ترکیه، سوریه و یا مسایل اقلیت‌های کُرد منطقه باشد.

این وکیل دادگستری که نامش در بیانیه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اعلام نشده، افزوده است نهادهای امنیتی ایران در مورد سفر روزنامه‌نگاران کُرد به «اقلیم کردستان عراق» حساسیت شدیدی دارند و تمامی رفت و آمدها به آن سوی مرز و جلسات گردهمایی روزنامه‌نگاران را به دقت زیر نظر می‌گیرند.

این کمیته در بیانیه خود با استناد به گزارش‌های رسانه‌ای و شواهد منابع مطلع اعلام کرده است از اردیبهشت سال گذشته تاکنون حداقل هشت روزنامه‌نگار کُرد بازداشت شده‌اند. سه نفر از این روزنامه‌نگاران به نام‌های «نوید سیدمحمدی»، «جعفر اوصافی» و «نصرالله لشانی» هنوز در زندان هستند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران هم‌چنین در بیانیه خود اشاره کرده است که «نوید سیدمحمدی»، خبرنگار کُرد صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ۱۳۹۹، پس از بازگشت از سفری به اقلیم کردستان عراق، توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه در شهر پیرانشهر بازداشت شد و در نهایت برای او حکم سنگین هفت سال زندان صادر کرده‌اند.

خبرنگاری جرم نیست




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024