پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.04.2021, 9:00

درخواست ۲۷ سناتور دموکرات از بایدن برای بازگشت به برجام

رادیو فردا: نزدیک به ۳۰ سناتور دموکرات در کنگره آمریکا روز سه‌شنبه در نامه‌ای ضمن اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ از جو بایدن خواستند که به توافق اتمی با ایران بازگردد.

در این نامه که روز سه‌شنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، به ابتکار کریس مورفی و تیم کین منتشر شد، سناتورهای آمریکایی از گفت‌وگوی غیرمستقیم با نمایندگان جمهوری اسلامی که هفته گذشته در وین آغاز شد و قرار است در هفته جاری ادامه یابد استقبال شده است.

در هفته‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام افزایش یافته است، ولی آمریکا می‌گوید ایران باید ابتدا به تعهدات خود طبق برجام بازگردد تا تحریم‌ها لغو شود و در مقابل دولت ایران می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، به اجرای کامل تعهدات خود بازنمی‌گردد.

ایران در سال گذشته از بسیاری از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرد و ضمن آغاز روند تولید اورانیوم فلزی که کاربرد نظامی هم دارد، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

اما مهم‌تر از همه آن که درست در روزی که سناتورهای دموکرات نامه خود به جو بایدن را منتشر کردند ایران رسما اعلام کرد که قرار است غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز کند، اقدامی که تنها دو روز پس از انفجار دوباره در سایت نطنز اعلام شد.

سناتورها در نامه خود ضمن حمایت از رویکرد گام به گام برای بازگشت به برجام به معنی حذف گام به گام تحریم‌ها در برابر رعایت مفاد توافق توسط ایران، بازگشت به این توافق را یکی از «اولویت‌های امنیت ملی» برای دولت بایدن ارزیابی کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج از برجام و دنبال کردن استراتژی فشار حداکثری نه تنها نتیجه‌بخش نبود، که ایران را به توانایی تولید سلاح اتمی نزدیک‌تر هم کرد.»

این نامه جدید کمتر از یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که ۴۳ سناتور دیگر در روز پنجم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.

امضاکنندگان این نامه که از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بودند نوشته بودند که آن‌ها فارغ از «اختلافات تاکتیکی» بر سر امور دیگر، حول لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای و رویارویی با طیف گسترده‌ای از عملکرد ایران، اشتراک نظر دارند.

نامه جدید را سناتورهای سرشناسی چون برنی سندرز، دایان فاینستاین و الیزابت وارن امضا کرده‌اند. یک سناتور دموکرات یعنی رابرت کِیسی از پنسیلوانیا هر دو نامه را امضا کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024