جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.11.2012, 9:56

آلمان حمله به سفارت ایران در برلین را محکوم کرد

دویچه وله: گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، درگفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی‌اش علی اکبر صالحی، حمله به سفارت جمهوری اسلامی در برلین را محکوم کرد. عصر چهارشنبه حدود سی نفر به سفارت ایران در پایتخت آلمان حمله کردند.

بعد از ظهر چهارشنبه (۸ آذر / ۲۸ نوامبر) حدود سی نفر با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در محله “داهلم” برلین پرچم این کشور را پایین کشیدند و به دیوارهای سفارتخانه رنگ پاشیدند.

در مورد هویت حمله‌کنندگان و انگیزه‌ی آنها در داخل و خارج از کشور گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده است. مطابق بیانیه‌ای که در برلین منتشر شده، این افراد پناهجویان معترضی بوده‌اند که انگیزه‌ی خود را اعتراض به خشونت‌های “رژیم فاشیستی جمهوری اسلامی” علیه مخالفان در داخل و خارج از کشور عنوان می‌کنند.

گزارش‌های ضد و نقیض در مورد هویت معترضان

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی حمله‌کنندگان به سفارت ایران در برلین را متهم می‌کند که “از سوی محافل صهیونیستی برای این اقدام حمایت و پشتیبانی شده بودند.” واحد مرکزی خبر نیز معترضان را “گروهی ازمنافقین” معرفی می‌کند که منظور از آنها اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، شامگاه چهارشنبه در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود، علی اکبر صالحی، “تاسف عمیق” خود را از بروز این حادثه به اطلاع او رسانده و بر حفاظت از دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در برلین تاکید کرده است.

وستروله همچنین تصریح کرده است: «از نظر ما تعرض به حریم دیپلماتیک به هیچ وجه قابل قبول نیست.» وزیر خارجه آلمان سال گذشته نیز پس از حمله‌ی بسیجیان به سفارت بریتانیا در تهران این اقدام را محکوم کرده و در گفت‌وگویی با صالحی وظیفه دولت ایران در حفاظت از دفتر نمایندگی کشورهای خارجی را به او تذکر داده بود.

حمله‌کنندگان به سفارت ایران در برلین از جامعه جهانی خواسته‌اند، با نقض حقوق بشر در این کشور جدی‌تر برخورد کند. معترضان همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران به ویژه زنان زندانی شده‌اند که به “دلیل شرایط خاص زندان‌های جمهوری اسلامی تحت فشارهای مضاعف قرار دارند.”




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024