شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.11.2022, 17:08

دست‌کم ۱۴ نفر در سه روز گذشته در کردستان کشته شدند

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و در ادامه اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، طی روزهای گذشته بسیاری از شهرهای کردستان صحنه اعتصابات عمومی بازار و اعتراضات گسترده مردمی بود.

جمهوری اسلامی ایران در ادامه سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی، طی سه روز از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۱ دست‌کم ۱۴ شهروند کُرد را در شهرهای جوانرود، پیرانشهر، سنندج، دهگلان و بوکان به قتل رساندند. همچنین گزارش‌ها حاکی از بازداشت صدها نفر و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان کُرد در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام دارد. وضعیت و محل نگهداری بسیاری از بازداشت شدگان نامشخص و حال جسمی تعدادی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

منابع شبکه حقوق بشر کردستان از جوانرود، مهاباد و پیرانشهر حضور نیروهای سپاه پاسداران در این شهرها را بسیار گسترده و سطح خشونت به شهروندان را بسیار شدید توصیف می‌کنند. طی روزهای اخیر کاروان‌های نظامی از مراکز استان‌ها وارد شهرهای مهاباد و پیرانشهر و جوانرود شده‌اند. همچنین در شهرهای دیگر استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام اعتراضات مردمی همچنان ادامه دارد. نیروهای لباس شخصی در شهر سنندج با یورش به منازل شهروندان اقدام به ضرب و شتم، تخریب اموال و بازداشت افراد کرده‌اند.

بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان طی یک هفته گذشته دست‌کم ۳۹ نفر و از آغاز خیزش سراسری مردم ایران در پس قتل حکومتی ژینا مهسا امینی تاکنون دست‌کم ۹۷ شهروند کُرد در جریان اعتراضات مردمی در شهرها و روستاهای کردستان و دیگر مناطق ایران توسط نیروهای نظامی-امنیتی حکومت کشته شده‌اند. ۱۰ نفر از جان‌باختگان کودک هستند.

۳۸ نفر از این تعداد در استان آذربایجان غربی (مهاباد ۱۱ نفر، بوکان ۱۲ نفر، پیرانشهر ۷ نفر، ارومیه ۴ نفر، اشنویه ۳ نفر و سردشت ۱ نفر)، ۳۳ نفر در استان کردستان (سنندج ۱۶ نفر، سقز ۵ نفر، بانه ۳ نفر، کامیاران ۲ نفر، دیواندره ۴، نفر، مریوان ۱ نفر و دهگلان ۲ نفر)، ۱۹ نفر در استان کرمانشاه (جوانرود ۷ نفر، کرمانشاه ۷ نفر، اسلام آباد غرب ۳ نفر، قصرشیرین ۱ نفر و ثلاث باباجانی ۱ نفر)، ۱ نفر در استان ایلام (ایلام ۱ نفر)، ۳ نفر در استان تهران (تهران ۲ نفر و ورامین ۱ نفر)، ۱ نفر در استان خراسان رضوی (قوچان ۱ نفر)، ۱ نفر در استان قزوین (قزوین ۱ نفر) و ۱ نفر در استان البرز (کرج ۱ نفر) کشته شده‌اند.

همچنین در این مدت طی دو حمله نظامی سپاه پاسداران در تاریخ‌های ۶ مهر و ۲۳ آبان به مقر احزاب دمکرات کردستان ایران، حزب آزادی کردستان (پاک) و حزب کومله زحمتکشان کردستان ایران در خاک اقلیم کردستان عراق ۱۹ نفر از اعضای این احزاب و خانوداه‌های آنها جان خود را از دست دادند.

در ادامه این گزارش ابتدا اسامی و مشخصات جان‌باختگان طی سه روز اخیر در کردستان می‌آید:

۱. مسعود تیموری در تاریخ ۳۰ آبان در جریان اعتراضات مردمی جوانرود با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.

۲. تحسین میری در تاریخ ۳۰ آبان در جریان اعتراضات مردمی جوانرود با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.

۳. اسماعیل گل‌عنبر در تاریخ ۳۰ آبان در جریان اعتراضات مردمی جوانرود با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.

۴. جوهر فتاحی در تاریخ ۳۰ آبان در جریان اعتراضات مردمی جوانرود با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.

۵. جلال اعظمی در تاریخ ۳۰ آبان در جریان اعتراضات مردمی جوانرود با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.

۶. عرفان کاکایی، معلم در تاریخ ۲۹ آبان در جریان اعتراضات مردمی جوانرود با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.

۷. بهاء‌الدین ویسی، کودک ۱۶ ساله در تاریخ ۲۹ آبان در جریان اعتراضات مردمی جوانرود با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران کشته شد.

۸. محسن نیازی، ۲۵ ساله در تاریخ ۲۹ آبان در جریان اعتراضات مردمی دهگلان با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی کشته شد.

۹. طاهر عزیزی در تاریخ ۲۹ آبان در جریان اعتراضات مردمی پیرانشهر با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی کشته شد.

۱۰. سلیمان شکری، در تاریخ ۲۶ آبان در جریان اعتراضات مردمی بوکان با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی از ناحیه سر به شدت مجروح شد و پس از سه روز در تاریخ ۲۹ آبان در یکی از بیمارستان‌های ارومیه جان باخت.

۱۱. کاروان قادر شکری در تاریخ ۲۸ آبان در پیرانشهر زخمی شد و یک روز بعد در بیمارستان جان باخت.

۱۲. حسین عیدپناه، شهروند سالخورده در تاریخ ۲۸ آبان در جریان یورش نیروهای نظامی-امنیتی به محله بهاران سنندج با تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شد.

۱۳. حبیب الله فتحی در تاریخ ۲۸ آبان در جریان اعتراضات مردمی دیواندره با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی کشته شد.

۱۴. فواد سواری در تاریخ ۲۸ آبان در جریان اعتراضات مردمی دیواندره با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی کشته شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024